Ми у Facebook
05.01.2006, 02:38

Вчимося вирішувати конфлікти на роботі

Організаційні конфлікти вказують на слабкі місця у компанії. Якщо їх вчасно не погасити, структура може розвалитись. Але періодичні “струси” приносять і користь, якщо проходять у відкритому і неагресивному середовищі.
За словами психолога Олега Ларенкова, конфлікти найчастіше виникають через незадоволені потреби, розбіжності свідомих та неусвідомлених намірів людини, розбіжності у поглядах чи інтересах. Усі люди та діючі соціальні структури різні, й тому споконвічно схильні до конфліктів. Мета сторін, що вступили в конфлікт, — намір домогтися кращого для себе становища (хоча б з особистої точки зору), аніж те, у якому вони перебували до виникнення протиріччя.

З користю
для справи
Конфлікти ніде не виявляються так очевидно, як у бізнесі. Конкуренція, боротьба за ринки збуту, ресурси, інвестиції, строки виконання. Протистояння виникають між компаніями й організаціями, а також у межах однієї структури. Здебільшого, їх називають організаційними, і вони можуть набувати різноманітних форм.
Існує думка, що конфліктів по можливості необхідно уникати, а якщо це не вдалося, вирішити їх одразу ж після виникнення. З іншого боку, вважається, що коли в організації немає конфліктів, то в ній панує суцільний “застій”. Безперечно, у житті рідко зустрічаються безконфліктні організації. Але конфлікт приносить користь тільки тоді, коли навколишнє середовище не вороже, відкрите, коли проблему можна перетворити у можливості для особистісного росту й самовдосконалення.
— Приміром, у кожній організації існує деяке протистояння між молодими співробітниками та старшими, — розповідає керівник відділу управління персоналом ЗАТ “РЕНОМЕ” Олена Могилевська. — У них різне бачення і розуміння одних і тих же проблем. Молоді по-сучасному сприймають ринок, вони готові змінюватись відповідно до потреб бізнесу. Старші люди, хоч і є професіоналами, але стабільнішими, їм важче змінюватися. Виникає одвічний конфлікт між поколіннями. Такі незлагодженості треба переводити у площину здорової конкуренції. Це буде корисно і для фірми, і для учасників спору. Конфлікт може стати джерелом енергії для “ударної” роботи. Це пов’язано з тим, що розмаїтість точок зору дає додаткову інформацію, що допомагає виявити існуючі проблеми і знайти шляхи їхнього вирішення.

Щоб іскра
не перетворилась
на полум’я
Навіть розуміючи сутність та походження конфліктів, нехтувати з ними не можна, процес може вийти з-під вашого контролю. Найкраща порада менеджеру — профілактика виникнення “офісних воєн”.
Роз’яснення вимог до роботи — найпростіший спосіб уникнути конфлікту: підлеглий повинен знати, що від нього чекають, коли дають доручення. Чітко сформульоване завдання дозволяє уникнути помилок у виконанні доручень і пов’язаних з цим конфліктів. Хороший спосіб профілактики конфліктів встановлення правил — кодекс поведінки, корпоративні правила, внутрішній розклад, посадові інструкції. Крім того, у кожної компанії існує створене середовище, яке прописати неможливо. Працівник повинен знати й дотримуватись їх. Якщо ж правила компанії не підходять, людина просто міняє роботу.
— Якщо створене позитивне середовище, те, що називається корпоративною культурою, то й конфлікти не виникатимуть, а непорозуміння будуть вирішуватись на перших стадіях виникнення, — вважає Олена Могилевська.

Не занурюйте голову в пісок
Зовсім інша ситуація, якщо проблеми виникають не з підлеглими, а з шефом. Що робити, коли завдання, на вашу думку, виконане правильно, а вас викликають “на килим”? Психологи радять у жодному випадку не влаштовувати сцен, не плакати й не доводити свою правду. Краще мовчки вислухати претензії шефа, а через якийсь час, приблизно за годину, зібравши всі аргументи на свій захист, знову зайти до начальника в кабінет. Але треба розуміти, що керівник бачить більше, ніж підлеглий, тому приготуйтесь і до можливої поразки.

Ключ до вирішення проблем
Суперечки й розбіжності можуть бути швидкоплинними й тривалими, однобічними й обопільними, відкритими й прихованими, випадковими та навмисними. Незважаючи на їх протікання, причина конфліктів, на щастя, знаходиться всередині нас, переконаний Олег Ларенков, а виникають вони через закладений у людині страх та відсутність любові.
— Ми боїмося, що завтра не буде грошей, не буде житла, одягу, друзів… На фоні постійного страху виникає невдоволення, агресія, і варто лише не те сказати чи зробити, “чаша терпіння” переповнюється. Якщо людина відчуває себе в гармонії зі світом, її свідомість стає безконфліктною. Японці кажуть: “Неможливо змінити світ, але можна змінити себе”. Це чудова підказка, як можна вирішити конфліктну ситуацію.





На правах реклами

купити смартфон Apple iPhone 15 Pro max у Львові, Україна


Актуальні новини України за сьогодні на https://www.ukr.net

Допомога ЗСУ