Ми у Facebook
28.02.2014, 03:08

Які регіони годують Україну: У Рівненській області доходи і витрати бюджету практично рівні

Для збільшеня натисність на зображення

Існує стереотип про те, що західні області країни є виключно дотаційними, але чи це є так насправді?


За перші півроку 2013-го Донецька область отримала з держбюджету на 9,2 млрд. грн. асигнувань, дотацій і субвенцій більше, ніж у нього перерахувала. Підсумок - 25-те місце загального рейтингу з двадцяти шести. Більше платежів з бюджету довелося тільки на частку Києва - понад 11 млрд. (26-е місце). А от Львівська область опинилася на шостій позиції: за підсумками півріччя вона перерахувала до держбюджету на 356 млн. грн. більше, ніж з нього отримала. Втім, це далеко не рекорд. Найкраще бюджетне сальдо серед усіх регіонів продемонструвала Харківська область - за шість місяців звідси до бюджету надійшло майже 7 млрд. грн. чистими, пише investgazeta.net

Українці більше всіх в Європі платять за продукти харчування






Наприклад, на одного донеччанина за шість місяців минулого року прийшлося 2126 грн., перерахованих області з держбюджету, що відповідає 20-му місцю. Львів'яни - з показником 140 грн. перерахувань до центрального бюджету - залишилися на шостому місці. Кияни також зберегли за собою 26-те місце - обсяг субсидій і дотацій з держбюджету в розрахунку на одного жителя столиці склав 4072 грн. Це - найгірший показник з усіх регіонів. Зате на першому місці несподівано виявилася Полтавська область. Регіон перерахував до бюджету по 3757 грн. у розрахунку на душу населення.


Для збільшеня натисність на зображення
Для збільшеня натисність на зображення








Європейський Союз "подарує" Україні мільярд євро

Найпарадоксальніше, що розмір чистих надходжень від областей до держбюджету практично не залежить від величини регіонального валового продукту. У більшості випадків ці доходи співвідносяться тільки з одним показником - чисельністю населення регіону. Іншими словами, основні джерела надходжень - це податок на доходи фізичних осіб та податки на споживання, той же ПДВ. Доходи промислових та інших підприємств часто «йдуть» за місцем реєстрації головного офісу - в столицю або в офшори.


За вирахуваннями імпорту Україну по суті «годують» три області: Харківська, що видобуває нафту і газ, Дніпропетровська, де видобувається залізна руда, і особливо Полтавська, в якій розвинений видобуток одного, другого і третього. Вони забезпечують бюджет значними сумами рентних платежів та плати за користування надрами.

Крім цих трьох областей, «в плюс» у першому півріччі працювали лише Сумська, Черкаська та Львівська, а у Рівненській доходи і витрати практично рівні. Але тут, як видно з розрахунків, хороші результати пояснюються не стільки високим рівнем доходів держбюджету, які генеруються, скільки порівняно низьким об'ємом допомоги з центру в розрахунку на душу населення.

В Україні не буде обмеження на зняття депозитів

Практично в усьому світі бюджетні дотації спрямовані на те, щоб підтягнути економіку депресивних регіонів і в майбутньому зменшити їх потреба в дотаціях. Наприклад, у Мексиці гроші традиційно заробляли промислові та нафтовидобувні регіони, зосереджені на східному узбережжі і біля Мехіко. Але в останні два десятиліття більша частина грошової допомоги з центру системно вкладалася в розвиток сільського господарства та туризму - це дуже допомогло країні, коли державний нафтовидобувний сектор кілька років тому опинився на межі кризи.

В Україні все відбувається з точністю до навпаки. За рідкісним винятком обсяг дотацій визначається не структурними проектами, а сьогочасною політичною кон'юнктурою. Простий приклад: за словами Олега Устенка, коли його фонд проводив аналогічне дослідження в 2010 році, результати були зовсім іншими: дотації з держбюджету у розрахунку на душу населення були мінімальними в східних областях. І максимальними - у західних, за винятком хіба що Львівського регіону.

Повністю позбавитися від дотаційності нереально. Зменшити дотації і дати стимул до розвитку економіки могла б децентралізація бюджету. Принаймні, областям не потрібно було б спочатку відправляти більшу частину своїх доходів у центр, щоб потім чекати їх повернення. «Проводити цю реформу потрібно. Але тільки поступово, створюючи стимули для того, щоб області вчилися заробляти більше, адже зароблені гроші залишаться в їх розпорядженні», - пояснює Володимир Лановий. За його словами, у світовій практиці регіонах залишають зазвичай саме ті податки, які стягуються на місцях. Водночас платежі, що здійснюються до бюджету при імпорті, наприклад, імпортні мита або акцизи, йдуть в центральну скарбницю.

За останні 20 років подібні проекти десятки разів обговорювалися в ВР. Проте жоден із них не дійшов навіть до другого читання. Що не дивно. Адже коли кошти рухаються спочатку з регіону, а потім в регіон, на такому «русі» завжди можна непогано заробити. Крім того, такий «рух» - непоганий інструмент додаткового контролю регіонів центром.





На правах реклами