Ми у Facebook
12.08.2015, 21:38

Відкрий Рівне: 100 років тому в Рівному з'явився перший автомобіль

До Дня міста Рівне “ОГО” продовжує проект “Відкрий Рівне” з розповідями про минуле та сучасність нашого міста. Відкриваймо Рівне разом - щодня на OGO.ua! Сьогодні - наша третя розповідь!
Перші автомобілі у Рівному з'явились приблизно сто років тому. Принаймні є відомості, що в 1914 році в місті було... три легкових авто. А трьома роками раніше Рівненська міська дума прийняла спеціальні правила руху автомобілів містом.

Громадський транспорт у Рівному і Полтаві: в чому різниця?


"Лицо, желающее получить билет и ярлык на право езды автомобилем по г.Ровно, должно подать Городской Управе заявление о том и внести сбор в пользу города... Предварительно выдачи разрешительного билета и ярлыка Управа может через уполномоченных ею лиц произвести испытание в умении шофера управлять автомобилем, а равно удостовериться в надежности автомобильных тормозов и в зависимости от результатов испытания, выдать билет и ярлык или отказать в выдаче таковых", - зазначалось у документі.

"Обязательная езда по правой стороне улицы; скорость движения автомобилей и автобусов по городу не должна превышать 5 верст в час", - наголошували тодішні міські чиновники. У документі привертає увагу важливе попередження: "В случае беспокойства лошадей при движении автомобиля, последний обязан немедленно остановиться и прекратить работу мотора". Тобто гужовий транспорт сто років тому беззаперечно сприймався як головний.



Якщо у 1914 році в Рівному було три автомобілі, то шістьма десятиліттями пізніше, в 1974-му - трохи більше 2 тисяч. Зараз у Рівному зареєстровано близько 60 тисяч авто. Ось вони, темпи технічного прогресу!

Нині Привокзальна площа у Рівному у будь-яку пору доби заповнена транспортом. А у повоєнні роки, коли було зроблене фото, вона виглядала просторішою - в місті просто не було стільки автомобілів і автобусів
Нині Привокзальна площа у Рівному у будь-яку пору доби заповнена транспортом. А у повоєнні роки, коли було зроблене фото, вона виглядала просторішою - в місті просто не було стільки автомобілів і автобусів


А перший автобусний маршрут з'явився у Рівному в 1910 році. На початку від нашого міста до Житомира автобус йшов... 19 годин! Налагодились перевезення від Рівного до Корця - у 1911-му німецький автобус долав цю відстань за дві з половиною години, розповідається у книзі Андрія Лисиці "Місто Рівне. Сторінки історії".

До слова, сто років тому в Рівному всерйоз обговорювали ідею запуску... трамваю. Передбачалося створити акціонерне товариство "Рівненський трамвай", існувала попередня домовленість з англійським банком про фінансування робіт. Трамвай мав діяти на засадах концесії (договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об'єктів, що належать державі чи місцевим органам влади, в тимчасову експлуатацію іншим державам, іноземним фірмам, приватним особам). Місто отримувало право викупити міську частину трамвая після 15 років експлуатації за 65% витрат на його будівництво, після 20 років — за 45%, після 25 років — за 30%, а після 30 років — трамвай переходив у міську власність безкоштовно. Але почалась Перша світова війна і "трамвайні" плани залишились планами.



До слова, на початку 90-х років минулого століття в Рівному знову заговорили про будівництво трамвайної лінії. Ось як згадує про це у книзі "Рівне. Назад до капіталізму" Микола Несенюк: "Повернувшись взимку 1990-1991 років із чергового закордонного відрядження, голова міськвиконкому представив сенсаційний проект, який мав вирішити всі транспортні питання Рівного. Нагадаю, що приватних перевізників тоді ще не було й близько, а старенькі державні автобуси і тролейбуси їздили вкрай нерегулярно. Новий проект Івана Федіва передбачав організацію у Рівному руху... трамваїв. Мали бути побудовані трамвайні депо, а лінії нового виду транспорту мали обплутати місто довкола та всередині своїми маршрутами по нових дорогах, мостах і транспортних розв’язках... За розробку проекту трамвайних ліній у Рівному було заплачено одній іноземній фірмі кругленьку суму. Казали, що гроші пішли з каси «Азоту». Пішли та й пішли. Ніхто й не думав нічого будувати, а проект трамваїв поступово перетворився на анекдот".

Нині громадський транспорт Рівного щодня перевозить близько 200 тисяч пасажирів - 130 тисяч маршрутками і 60-65 тисяч - тролейбусами. (До слова, перший у місті тролейбусний маршрут з'явився близько чотирьох десятиліть тому - 5 грудня 1974 року. Дата, вочевидь, була обрана невипадково - до 1977 року саме 5 грудня відзначався День Конституції - на честь ухваленого ще в 1936 році "сталінського" основного закону). Маршруток у місті 350, тролейбусів - 44, а зупинок громадського транспорту - аж 196!



Найдовші у Рівному маршрути - 35-ий і 65-ий: якщо рахувати дорогу в обидва кінці, вийде по 30 кілометрів! Трохи коротший маршрут №42 - 28 км. А найкоротші рівненські маршрути - 32-ий (11 км), та 55 і 56 (по 12 км).

Відкриймо Рівне разом!

При підготовці статей використовуються матеріали сайту "Вiртуальне мiсто Рiвне" © www.rivne.org. Також висловлюємо подяку за допомогу в підготовці матеріалу начальнику управління транспорту і зв'язку Рівненського міськвиконкому Віталію Миронюку.





На правах реклами