Подати
оголошення

Ресторан Манхеттен
20.11.2020, 17:45

За що член ДВК може потрапити за ґрати?

На кожних виборах трапляються випадки, коли реальні судові справи і реальні вироки отримували члени виборчих комісій. Ці випадки не такі поширені й тому окремі члени виборчих комісій і не вірять, що таке можливо.
Але якщо реальний тюремний строк отримає знайомий чи знайома, чи змінимо ми свою власну думку про вчинення в Україні злочинів проти виборчих прав?

Дехто потрапляє в неприємну ситуацію через незнання, адже члени комісій в Україні, фактично, можна сказати, це часто люди некомпетентні, партії подають їх на цю роботу не надто переймаючись їх підготовкою і навчанням. Будь хто із автобусної зупинки може стати членом ДВК якщо партія подасть цю кандидатуру. Вже давно назріло питання хоча б часткової професіоналізації членів виборчої комісії, хоча б керівного складу.

Інші члени виборчих комісій опиняються під слідством через те, що виконують незаконні вказівки своїх виборчих штабів, коли члени комісії намагаються впливати на результати виборів, а іноді навіть і фальсифікувати виборчу документацію. Іноді, окремі кандидати пропонують у виборчі комісії відвертих фальсифікаторів і махінаторів, бо останній “вміють робити результат”, дуже часто оцей процес є незаконним від початку і до кінця. Досвідченого фальсифікатора не так легко впіймати і задокументувати, але все ж це можливо. Злочинця можна затримати на місці злочину в порядку ст. 207 Кримінально-процесуального Кодексу України із обов'язковим негайним повідомленням про це поліцію і передачу затриманого в руки правоохоронців.



Найбільш поширеними злочинами, які зустрічаються є, зокрема: неправомірна видача бюлетеня особі, яка не має права його отримувати або видача бюлетеня особі без паспорта чи підставній особі, перешкоджання законній діяльності офіційного спостерігача, в тому числі його недопуск до підсумкового вечірнього засідання на якому здійснюється підрахунок голосів, часто зустрічається перешкоджання законній діяльності працівників ЗМІ, підлог та фальсифікація виборчих документів — в тому числі й проставлення підписів членів ДВК і відтиску печатки наперед на порожніх бланках протоколів про підрахунок голосів та інших документах, фальсифікацію “уточненого” протоколу про підрахунок, який виготовляють не на засіданні як цього вимагає законодавство, адесь в кущах біля приміщення ТВК, трапляється дуже часто коли при транспортуванні виборчих документів члени ДВК беруть печатку із собою, що вже свідчить про їх намір фальсифікувати документи і, фактично, є викраденням печатки ДВК, трапляється що члени ДВК здійснюють підкуп виборців надаючи пропозицію або обіцянку неправомірної вигоди за те чи інше голосування або ж голосують замість виборця — часто це буває на голосуванні за місцем перебування виборців, також трапляється умисне розкриття таємниці голосування виборця та інші злочини.

Неправомірна видача бюлетеня — коли бюлетень видають не тій особі яка прийшла, якої немає в списку виборців, коли є спроба голосування за інших осбі, видача бюлетенів особі без паспорта — караються штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до двох років в залежності від ступеня вини, мотивів та наслідків злочинної діяльності — ст. 158-1 Кримінального Кодексу України. Бажання члена ДВК “допомогти” своєму кандидатові може обернутися судимістю.

Перешкоджання законній діяльності офіційного спостерігача на виборах карається обмеженням волі або позбавленням волі на строк до трьох років — ст. 157 Кримінального Кодексу України. Виборчий Кодекс України на місцевих виборах визначає додаткові гарантії офіційним спостерігачам статтею 239, ще раз підкреслюючи повноту прав окремого суб'єкта виборчого процесу — офіційного спостерігача — який є окремим суб'єктом відносно партії чи кандидата які здійснили його подання.

Перешкоджання офіційному спостерігачу за виборами часто виявляється в тому, що члени ДВК не впускають або не випускають з приміщення ДВК на підсумковому вечірньому засіданні після 20 години в день голосування тих осіб, які мають право там вільно перебувати. Вся справа в тому, що члени ДВК чомусь свято переконані, що двері дільниці о 20 годині закриваються на замок і нікого не можна впускати чи випускати, це помилкове переконання з року в рік повторюється на усіх виборах.

Так ч.13 ст. 248 Виборчого Кодексу України містить таке положення: “За 5 хвилин до 20 години голова дільничної виборчої комісії оголошує про закінчення голосування та зачинення виборчої дільниці о 20 годині. Виборці, які на 20 годину прийшли до дільниці для голосування, мають право проголосувати. Для забезпечення реалізації цього права виборців один із членів комісії о 20 годині за дорученням голови дільничної виборчої комісії підходить до входу у приміщення для голосування та запрошує всіх виборців, які ще не проголосували, зайти до приміщення для голосування і зачиняє двері. Після виходу з приміщення для голосування останнього виборця приміщення зачиняється і в ньому залишаються тільки члени виборчої комісії та особи, які згідно з цим Кодексом мають право бути присутніми на засіданні виборчої комісії.” Таким чином, єдиною легітимною метою чому законодавець встановив що о 20 годині закриваються двері є те, щоб нові виборці не змогли зайти після 20 години, тому що голосування завершилося. Лише ті що всередині ще можуть проголосувати. Двері є закриті для виборця. Але двері завжди є відчинені для тих, хто має право бути присутнім на засіданні виборчої комісії — для цього члени ДВК мали б зі свого складу визначити хто буде чергувати біля дверей і здійснювати по документах пропускний режим таких осіб і визначати чи немає порушення обмеження щодо кількості таких присутніх відносно закону. На жаль, цього майже ніхто не робить за мовчазної згоди територіальних виборчих комісій. Трапляються навіть випадки що ДВК не впускають до себе на засідання членів ТВК, яка їх утворила. Це нонсенс.

Вся справа в тому, що увечері при підрахунку голосів триває засідання ДВК (як і в усі дні перед цим), на якому згідно ч.8 ст.36 мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництва Центральної виборчої комісії, члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб’єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії), офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше ніж двох осіб від однієї громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації), присутність сторонніх осіб заборонена. При цьому, юридичний термін “право бути присутніми без дозволу чи запрошення” означає право “приходити й бути присутнім”, а також “право виходити й переставати бути присутнім”, бо для того щоб бути присутнім треба спочатку прийти. Ті що залишилися на засіданні ще з часу голосування вважаються такими що прийшли на засідання в момент оголошення початку вечірнього засідання, бо до цього засідання не було — був процес голосування.

Перешкоджання також часто виявляється в тому, що офіційному спостерігачу під різними приводами не видають копію протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці, або ж коли невмотивовано й безпідставно позбавляють права бути присутнім на засіданні ДВК, під час голосування, під час відвідин виборців коли здійснюється голосування за місцем перебування виборців. Крім того, незрозумілою є ситуація з тим, що якщо члени ДВК не мають чого приховувати, то який сенс в тому, щоб не допускати на засідання чи до процесу голосування члена Секретаріату ЦВК, члена ТВК, кандидата, довірену особу чи офіційного спостерігача чи міжнародного спостерігача? Просто, можна собі набути неприємностей і навіть судимість.

Перешкоджання законній діяльності журналістів карається великим штрафом і аж до чотирьох років обмеження волі в залежності від важкості скоєного — ст. 171 Кримінального Кодексу України. Крім того, слід знати що працівник ЗМІ по чинному Кримінальному Кодексу України, фактично, охороняється так як і працівник правоохоронного органу, про це свідчать положення статей 345-1, 347-1, 348-1, 349-1 та 364. Тому, членам ДВК слід бути особливо коректним у своїй роботі із журналістами та працівниками ЗМІ, як у відношенні до роботи журналіста, так і до техніки з якою працівник ЗМІ працює. Також треба знати, що журналісти з особливим підходом дбають про забезпечення своїх прав на професію, тому уникнути судимості буде неможливо.

Фальсифікація, підроблення, викрадення, пошкодження або знищення виборчої документації, викрадення, пошкодження, приховування, знищення печатки виборчої комісії, виборчої скриньки, списку виборців є карними злочинами, описаними в ст. 158-3 Кримінального Кодексу України. Підписання порожніх бланків проколу про підрахунок голосів і проставлення відтиску печатки наперед карається позбавленням волі на строк від двох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років. Члени ДВК мають знати, що спочатку в протоколі заповнюються всі відомості протоколу, тоді протокол підписується і аж вкінці підписи скріплюються відтиском печатки. Так слід робити не лише з примірниками оригіналів протоколів, але й з копіями, що видаються офіційним спостерігачам.

Підробка або незаконне виготовлення виборчої документації, використання або зберігання незаконно виготовленої чи підробленої виборчої документації, а так само включення до виборчої документації завідомо недостовірних відомостей — караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років. Іншими словами, протокол про підрахунок голосів з поміткою “Уточнений” не можна робити на лавочках чи кущах біля ТВК або у дворах будинків — слід повернутися на виборчу дільниці і там його скласти на засіданні, більше того особливу увагу слід приділити правильності написання фактичних даних протоколу. Тим більше, членам ДВК не можна брати із собою печатку — вона має бути закрита в сейфі на ключ на виборчій дільниці. Ця вимога щодо печатки ДВК передбачена законодавством щоб унеможливити фальсифікацію протоколів про підрахунок голосів та іншої документації. Фактично, якщо взяти печатку з собою, то це може бути кваліфіковане як викрадення печатки ДВК, за це є покарання: позбавлення волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років. Намагання швидше завершити роботу на виборах може обернутися реальним тюремним строком.



Умисне порушення таємниці голосування якщо воно вчинене членом виборчої комісії карається обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років — ст. 159 Кримінального Кодексу України.

Підкуп виборців в різній формі — також карний кримінальний злочин — ст. 160 Кримінального Кодексу України. При цьому покаранню підлягають обоє — ті, що купляють, і ті, що продають.

Сподіваємося, повторне голосування 22 листопада в Рівному відбудеться спокійно і законно, а ті, хто сподівався вчинити злочин і таким чином сфальшувати вибори — утримається від незаконних дій.