30.10.2014, 09:55

Чому у рівненських вдів загиблих військовослужбовців забрали пільги?

До редакції ВД «ОГО» звернулися рівненські дружини загиблих військовослужбовців, яким визнали недійсним посвідчення «член сім'ї загиблого». Виходить, що жінкам забрали численні пільги та надбавки. Подібне рішення прийняла комісія управління праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому.
Вдови військовослужбовців наголошують, що цей статус їм надали пожиттєво, тому ніхто не має права позбавляти їх будь-яких пільг.

Пороги місцевої міської ради жінки оббивають вже більше місяця, а результату поки ніякого немає. Обурені діяльністю міської влади вдови вважають, що порушуються їхні конституційні права і свободи людини та громадянина, гарантовані в Україні.

Вдови загиблих військовослужбовців написали звернення до міського голови Володимира Хомка та його заступника, у якому просять розповісти, чим саме регламентується діяльність комісії Управління праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому. Також жінки просять надати їм підтвердження повноважень цієї комісії для прийняття рішень щодо позбавлення права на пільги.

Колективне звернення заступнику голови міської ради Васильчуку С.М. від вдів Декусар Н.М., Фаліон Л.К., Гаврон Л.М., Глущик Е.С., Бадражан С.Д., Процун П.К., Меліхова Т.Л.

«Право громадян на соціальний захист з боку держави гарантоване ст.46 Конституції України. Дотримання та реалізація цього права покладена на органи державної влади та місцевого самоврядування, які зобов’язані діяти згідно законодавства, на основі принципів доцільності та неухильного дотримання прав людини.

Ми, ті, що тут підписалися, звертаємося до Вас у сприянні вирішення наступного питання. Документи на підтвердження нижче викладених фактів додаються. Додаткові документи можуть бути надані на вимогу за необхідності.

В різний період до 2010 р. нам було надано пільги, визначені Законом України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (далі - Закону). Цими пільгами ми користувалися на основі посвідчень “Члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни”, які видавалися згідно чинного на той час законодавства уповноваженими органами (Рівненським облвійськкоматом (наприклад посвідчення Фаліон Л.К., Бадражан С.Д.) та управлінням праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому (наприклад Гаврон Л.М.)).

Зокрема, 26 жовтня 1998 р. Міністерство праці та соціальної політики України у відповідь на запит Міністерства оборони України адресувало Лист №01-3/1589-05-3, яким надало роз’яснення щодо можливості надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” членам сім’ї військовослужбовців, які померли внаслідок захворювань, одержаних в період проходження військової служби. Вказаним роз’ясненням було визнано, що п.1 ст. 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” поширюється на членів сімей померлих військовослужбовців, захворювання яких одержано в період проходження військової служби, незалежно від місця служби та участі в бойових діях, якщо причинний зв’язок їх смерті пов’язаний з отриманням захворювання. В свою чергу, 10 листопада 1998 р. Головне фінансове Управління Міністерства оборони України надало роз’яснення на Лист Мінсоцпраці, в якому причинний зв’язок захворювання, одержаного в період проходження служби, зі смертю встановлюється органами медико-соціальної експертизи, для чого військовим комісаріатом повинна була надаватися необхідна допомога при зверненні членів сімей померлих військовослужбовців. (Лист 3/1589-05-3 від 26.10.1998 р.). Цей Лист було направлено також і Рівненському військкомату.

Саме на підставі вказаних нормативно-правових актів ми отримали свої посвідчення та пільги, які встановлені законодавством для відповідної категорії громадян.

Окрім зазначених нормативно-правових актів вищих органів державної влади, Головним управлінням праці та соціального захисту населення Рівненської облдержадміністрації та Рівненським обласним військкоматом надавалися додаткові підтвердження щодо правомірності користування нами пільгами, передбаченими Законом (наприклад, Лист Рівненського обласного військкомату від 29.07.2005 р №411-ю та Лист Головного управлінням праці та соціального захисту населення Рівненської облдержадміністрації від 17.08.2005 р. №06-Г-672).

Звертаємо Вашу увагу, що п. 1 ст. 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” є за своїм характером альтернативною нормою. Зазначена норма містить, з-поміж іншого, наступне формулювання: ... чинність цього Закону поширюється на сім’ї військовослужбовців..., які загинули (пропали безвісти) або померли .... внаслідок виконання інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), а також внаслідок захворювання, .... одержаного в період проходження військової служби.

01.03.2010р. Міністерство праці та соціальної політики України, змінило свою позицію від 1998 року і надіслало новий Лист № 164/0/15-10/014, яким скасувало свій Лист від 26.10.1998 року №3/1589-05-3.

Як результат, протягом 2013-2014 років рішеннями комісії для розгляду питань, пов’язаних зі встановленням статусу згідно ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” управління праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому кожну з нас було позбавлено статусу члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни на підставі того, що нами не було подано документи, які підтверджують приналежність наших померлих чоловіків до осіб, визначених в ст.ст. 6,7 Закону. Як повідомляє Департамент соціального захисту населення Рівненської ОДА у відповідь на депутатське звернення депутата > Рівненської міської ради Лащука Олександра від 12.09.2014 р., “за результатами звірки щодо відповідності надання статусу особи на яку поширюється чинність Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” управлінням праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому переглянуто документи 202 осіб, з них 126 особам, в зв’язку з невідповідністю нормам статті 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” визнано недійсними посвідчення “Члена сім’ї загиблого”. Про ці рішення нас було повідомлено шляхом надсилання виписки з протоколу засідання комісії. При цьому, таке інформування не у всіх випадках відбувалося вчасно (наприклад, повідомлення надіслане Гаврон Л.М.). З таких виписок не можна зробити висновки ні щодо законної підстави створення комісії, ні щодо обсягу її повноважень.

Навіть, якщо припустити, що відповідні органи, які видали нам посвідчення, допустилися помилки під час прийняття рішень щодо їх видачі - це не може бути причиною порушення наших конституційних прав. Ч. 3. ст.2 Закону є нормою імперативного характеру і вказує на те, що нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними. Ч. 2 ст. 2 вказаного Закону зобов’язує державу надати рівноцінні пільги у випадку скасування відповідного статусу. Разом з цим, підстав для такого скасування чи перегляду рішень про його присвоєння в законодавстві не визначено. Виникає логічне запитання - на якій підставі проводилася звірка, в силу чого діяла комісія, створена для розгляду питань зі ВСТАНОВЛЕННЯ статусу члена сім’ї загиблого, померлого ветерана війни, коли нам такий статус вже було встановлено пожиттево? На усні звернення до Управління праці та соціального захисту населення з проханням надати нам документи, які б підтверджували повноваження та легітимність створеної комісії нам було грубо відмолено з посиланням на те: “хто ми так, щоб вимагати такі документи?!...”

Таким чином, ми вважаємо, що рішеннями комісії було порушено основоположні принципи дотримання конституційних прав та свобод людини та громадянина, гарантованих в нашій державі. Не маючи на те компетенції, комісія не лише застосувала зворотну дію в часі закону — що прямо заборонено ст.58 Конституції України, але й порушила право на соціальний захист вразливих верств населення, до яких ми належимо.

Попри те, що справа кожної з нас індивідуальна та має свої особливості, порушення вчинені щодо нас з боку органів державної влади та місцевого самоврядування є спільними.

З метою оскарження неправомірних дій Управління праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому (в тому числі і щодо створення Комісії для розгляду питань, пов’язаних зі встановленням статусу члена сім’ї загиблого), ми неодноразово зверталися до на Гарячу Урядову лінію, різних державних органів та посадових осіб, правоохоронних органів, суду - але в цілому отримували беззмістовні “відписки”, які не містили чітких відповідей на поставлені нами запитання. Нашу проблему ми обговорювали безпосередньо під час особистих прийомів у міського голови м. Рівного - В.Хомка; Голови Рівненської ОДА - С.Рибачка та ін. Маємо відповіді від Міністерства соціальної політики, Прокуратури Рівненської області та ін.

25 вересня 2014 року ми були присутніми на черговому засіданні сесії Рівненської міської ради. Під час нашого спільного виступу та заслуховування аргументів, якими ми обґрунтовуємо свою позицію, мер міста Рівного висловив намір сприяти у задоволенні нашого прохання повернути нам відібрані пільги шляхом відновлення посвідчень “Членів сімей загиблих”, якщо для того будуть надані відношення та резолюції відповідних посадових осіб компетентних органів.

Таким чином, просимо Вашого сприяння у вирішенні описаного питання, а саме: скасування відповідних рішень Комісії Управління праці та соціального захисту населення Рівненської міської ради, якими наші посвідчення “Членів сім’ї загиблого” було визнано недійсними та було позбавлено права користуватися пільгами, визначеними Законом України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, прийняття нових рішень, якими нам буде відновлено дії свідоцтв і надано відповідні пільги, передбачені цим Законом (зокрема ст. 15).


З метою здійснення такого сприяння, просимо вчинити відповідні дії щодо надання нам наступної інформації:

1. Чим регламентується (регламентувалася на момент винесення відповідних рішень) діяльність комісії Управління праці та соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому для розгляду питань, пов’язаних зі встановленням статусу членів сім’ї загиблого, померлого ветерана війни та надати підтвердження повноважень цієї комісії для прийняття саме таких рішень?

2. Яким чином та протягом якого часу нам може бути відновлене надання пільг визначених Законом України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”?

3. Також просимо сприяти у притягненні до відповідальності посадових осіб, з вини яких щодо нас були вчинені неправомірні дії або бездіяльність.

Пізніше читайте на порталі OGO.ua відповідь представників міської влади на звернення скривджених жінок.
Щасливе Рівне