Ми у Facebook
25.09.2012, 15:28

Щоб потрапити в парламент, партії доведеться витратити на вибори не менше $100 млн

Розкладаємо по поличках усі витрати, необхідні для перемоги.
Кошторис мажоритарія

Театр починається з вішака, а участь у виборах - з соціологічних досліджень. На них кандидату в нардепи щомісяця потрібно витрачати від $10 000 до $30 000. На основі цих досліджень політтехнолог створює стратегію. Він же стежить за її реалізацією протягом усієї кампанії. Його послуги обійдуться ще в $10 000 - $30 000 в місяць. Не слід ставити знак рівності між технологом і керівником штабу, це дві різні функції.

Одна з основних статей видатків - агітаційна кампанія. Її умовно можна розділити на медійну і немедійну складові (те, що в маркетингу називається BTL). Для мажоритарки наголос робиться саме на немедійну частину, на так званий політичний промоушен. Це організація і проведення різних акцій і подієвих заходів, спрямованих на безпосередній позитивний контакт з електоратом, або на медійний резонанс, який також впливає на потенційних виборців. Наприклад, організація концерту, дитячих змагань, роздача «гречки» і т.д.

Заходи та акції можуть бути найрізноманітніші. Аби був ефект. На BTL-частину мажортарної виборчої кампанії в залежності від округу доведеться витратити від $50 000 до $250 000 в місяць. Чим щільніше конкуренція в окрузі, тим більше витрати.

За великим рахунком робота агітаційної мережі також відноситься до немедійного політичного промоушену. Єдиний нюанс - надійно збудована багаторівнева агітаційна мережа може бути використана для такої «сірої технології», як пряма роздача грошей виборцям під виглядом доброчинності. Ця технологія має свої підводні камені і межі ефективності. Особливо багато проблем, коли два або три кандидати в окрузі застосовують її. Втім, в ідеальних умовах за $1-2 млн можна практично гарантувати перемогу. Можна багато дискутувати про те, що ця технологія брудна і нечесна. Але якщо усвідомлювати той факт, що вся агітація - це суцільно маніпуляція, то, напевно, пряма грошова «допомога» - не найбільш нечесна технологія. На мій погляд, ця технологія просто нецікава і суха.

У цілому виборча кампанія обійдеться кандидатам-мажоритарникам у $500 000 - $1,7 млн. Як правило, необхідний для досягнення вагомого результату поріг - від $1,5 млн до $2 млн.



Дорогі партії

Що стосується витрат на вибори за партійними списками, то оцінити їх точно дуже складно. Занадто багато індивідуальних показників, які визначають розмір необхідних внесків у виборчу кампанію.

По-перше, партії спочатку знаходяться на нерівних стартових позиціях. По-друге, партії ставлять різні цілі. Хтось буде радий подоланню прохідного бар'єр, а хтось планує отримати більшість у парламенті. Ми можемо прикинути порядок витрат партій, котрі бажають бути в першій десятці рейтингу. Статті витрат такі ж, як і на мажоритарних виборах.



Тобто для активної участі у виборчій гонці партії потрібно витратити від $35 млн до $125 млн, а щоб потрапити до парламенту, партійним спонсорам потрібно викласти мінімум $100 млн.

Як і в комерційному, в політичному маркетингу, дуже важливий показник вартості одного голосу, відданого за того чи іншого кандидата чи партію. Неважко підрахувати, що ці витрати в Україні величезні. Наприклад, щоб набрати 40 000 - 50 000 голосів у мажоритарному окрузі (це, як правило, гарантує перемогу при середній явці), потрібно витратити від $15 до $45 на один голос. Загалом, цифри говорять самі за себе: вибори - це розвага для багатих.





На правах реклами