Ми у Facebook
13.12.2006, 19:15

Відкат як вірус корупції

Людина на “вразливій” посаді запропонує “роздерибанити” ваші гроші. Делікатно
Менеджеру однієї відомої рівненської фірми запропонували оплату послуг підприємства двома частинами: безготівково — підприємству та готівкою — безпосередньо менеджеру. Менеджер здивувався, адже не лобіював нічиїх інтересів. Виявилося, що у бюджеті компанії-продавця були закладені кошти “вдячності” за угоду.

Хто цим грішить?


— Практично кожне середнє та велике підприємство “хворіє” на відкати на всіх етапах свого існування, — вважає президент Всеукраїнської молодіжної організації “Молодь проти корупції”, ліцензований адвокат Олександр ЛЯЛЬКА. — Сьогодні таке явище дуже поширене, і керівники різних підрозділів при нагоді грішать ним. Скажімо, служба безпеки підприємства може досить правдоподібно зімітувати небезпеку з боку рейдерів чи загрозу замаху на керівника. Для захисту підприємства закуповують спецобладнання, за допомогою якого начальник відділу безпеки може виконувати “халтурку” на замовлення сторонніх клієнтів.
Фахівцям відомі й інші схеми. Приміром, начальник відділу маркетингу має змогу планувати та замовляти необумовлені та непотрібні підприємству додаткові маркетингові дослідження, співпрацюючи зі структурою, яка гарантує йому повернення частини бюджету в готівці. IT-менеджер при нагоді придбає техніку та програмне забезпечення за завищеною ціною.
Експерти вважають, що основна причина відкатів — незадоволення працівника власною заробітною платнею. Крім того, на кожному підприємстві існують так звані ризиковані посади, займаючи які працівники обов’язково отримують подібні пропозиції. Тому для зменшення ризику появи відкатів керівництво періодично змінює людей на проблемних посадах.
— Ні для кого не секрет, що кошти для “лояльного ставлення” менеджерів, котрі займаються закупками, фірми-продавці вже закладають до свого бюджету, — розповідає фахівець з персоналу, кандидат психологічних наук Володимир МАЛІЧЕВСЬКИЙ. — Тому “делікатних” пропозицій людям на “вразливих” посадах, надходить достатньо. А те, яке рішення прийме менеджер, залежить від його світогляду, моральних засад і матеріального становища. Змінюючи на “вразливих” посадах персонал, роботодавці страхуються, адже мусить минути певний час, поки нова людина зорієнтується у ситуації, зважить всі “за” і “проти”, прийме позитивне рішення щодо відкату. Але доти її вже замінять.

Наслідки можна передбачити


— Незалежно від того, що світова практика налічує достатньо способів відкату грошей, — вважає голова представництва Держпідприємництва України в Рівненській області Микола ТАРАСЮК, — той, хто хоче серйозно займатися власною справою в Україні легально, цього робити не буде. Часи брудного відмивання коштів минули, зараз для бізнесу більш актуальне питання розподілу ринків збуту, тому явище відкатів не настільки популярне. Кожен, хто прагне мати хорошу репутацію і зробити успішну кар’єру, навряд чи захоче бруднити руки таким “зароблянням” грошей.
— Явище відкату було особливо популярне у легендарні дев’яності роки, коли бізнес у країні тільки зароджувався, — розповідає директор Рівненської обласної організації Всеукраїнської громадської організації “Українська асоціація маркетингу” Олександр ГЛАДУНОВ. — На той час бюджетні кошти та кошти державних підприємств були безконтрольними. Нині все більше і більше приватних підприємств, тому актуальність цих питань зменшується. Хоча гіпотетично у керівника держпідприємства чи топ-менеджера можуть виникнути думки поділити прибуток між собою та підприємством.
Але, за словами Олександра Гладунова, щоб оформити процес відкату грамотно, треба залучити кількох фахівців, що досить ризиковано. Незначна сума не варта таких зусиль, а вагому одразу помітять на підприємстві.
— Крім того, відкати утруднюють систему управління, адже через тіньові схеми важко визначити справжню ефективність роботи підприємства, — зазначає він. — Як результат — воно поступово втрачатиме свою конкурентоспроможність.

Шляхи вирішення проблеми


Поява нечесних працівників на підприємстві, за словами фахівців, пов’язана з “білими плямами” в управлінні підприємством та відсутністю відповідних моральних норм та цінностей, прийнятих у колективі.
— Уникнути можливих відкатів серед працівників допоможе формування на підприємстві корпоративної культури, — зазначає Володимир Малічевський. — А у системі оцінки праці обов’язково повинні бути присутні фактори, що оцінювали б рентабельність рішень менеджера. Виявити це вкрай негативне явище на підприємстві нескладно. Можна запросити фахівця, який проаналізував би якість та ціни вибраного продукту на ринку та порівняв із ціною, за якою купується товар підприємством. Завищена вартість, за словами фахівців, свідчить про непорядність певного працівника. Перевірити менеджера на надійність можна, підіславши людину від партнера із “делікатною” пропозицією. Деякі компанії з цією ж метою вже купують поліграф — детектор брехні.
— Наявність такого пристрою на підприємстві дисциплінує персонал, уберігаючи його від не зовсім чесних думок та вчинків,— вважає Володимир Малічевський. — Адже перевірка на детекторі брехні дає привід ставитись до працівника з довірою чи без довіри.





На правах реклами