Ми у Facebook
20.12.2006, 23:52

А як ВИ реагуєте на “наїзд”?

Давати хабар чи боротися із грубими та незаконними перевірками контролюючих органів скаргами і судом — обирайте
—Прикро, але сьогодні підприємці стогнуть від того тиску, який чинять на них різноманітні контролюючі органи, — говорить президент Рівненської торгово-промислової палати Микола ЯРОЩУК. — Згідно з опитуваннями, що оприлюднили провідні телевізійні канали, 90 відсотків підприємців відверто заявили, що дають хабарі. Я вважаю, якщо стільки людей нарешті не побоялися сказати правду про стан речей у державі, то їх очевидно вже допекло. Адже у нас на кожну довідку треба ще три довідки. Як тут вільно зможе працювати підприємець! Один мій знайомий взяв кредит, щоб розпочати свою справу, то коштів навіть не вистачило, щоб роздати хабарі по всіх інстанціях.

Мовчите – отже, даєте хабарі?


Ми спробували викликати рівненських підприємців на відвертість: розкажіть, як боролися із наїздами, порадьте іншим, з огляду на свій досвід. Не наважилися. Навіть ті, хто виграв суди з податковою. Мовляв, хтозна, чи не помстяться потім. Щоправда, і про захопленість від перевіряючих публічно заявити практично ніхто не погодився. Чомусь такий собі висновок логічний підступно напрошується: усі замовчують проблеми з перевіряючими з простої причини – тихенько і мирно більшість продовжує давати хабарі. Не так вже й дорого, та й спиш спокійно… Хочете посперечатися, шановні колеги-підприємці, – готові надати вам газетні сторінки для дискусії.
І все ж мовчать не всі. Наприклад, підприємець Юрій Трачук розповів, що нещодавно до нього завітала перевірка, на його думку, не зовсім правомірна. Тому підприємець звернувся зі скаргою у три інстанції: в обласну прокуратуру, у відділ внутрішньої безпеки УМВС та у Всеукраїнську молодіжну організацію “Молодь проти корупції”. Після подання усіх скарг подальші перевірки припинилися.
– Я не ставив собі за мету добитися покарання для певного працівника міліції. Хотів просто зупинити прешкоджання моїй законній підприємницькій діяльності, — зауважив Юрій Трачук.

Підготуйтесь заздалегідь


Отже, якщо до вас нагрянула перевірка:
1. З’ясуйте, з ким маєте справу, а також законність візиту.
Ви маєте право (а в інтересах своєї фірми і зобов’язані) зробити необхідні дії, щоб перевірити правомірність поведінки ваших “гостей”. І з’ясувати правомірність візиту необхідно ДО, а не після допуску до перевірки, — радять фахівці Громадської організації “Правова асоціація “Паритет”. Для цього ви маєте повне право перевірити їх документи (посвідчення, постанови про проведення перевірок тощо) та зняти копії з них (якщо немає можливості – переписати) і ставити ту кількість питань, які ви вважаєте за необхідне. Якщо відмовились пред’явити службові посвідчення – викликайте міліцію.
При першому ж контакті із перевіряючими потрібно пам’ятати – ви господарі території (магазину, офісу тощо), а вони ваші непрохані гості. Тому поводьтесь як господарі, і в жодному випадку не панікуйте.
Оскільки ви не є фахівцями у галузі права, вам важко встановити правомірність дій та вимог перевіряючих. Тому ваша поведінка уже на цій стадії має відповідати особистій інструкції.
Якщо проаналізувати особисті інструкції, можна прийти до висновку, що у них закладений простий підхід до контактів зі співробітниками правоохоронних або контролюючих органів – “моя хата скраю, я нічого не знаю”. Тобто, звичайний працівник або ж керівник підрозділу не уповноважені приймати рішення про допуск чи недопуск “гостей” до перевірки. Таке рішення може прийняти лише директор (або підприємець, у якого ви працюєте).
2. Поведінка керівника.
В основу поведінки директора (підприємця) покладено право на дії, які не заборонені законодавством та за які не передбачена відповідальність. Наприклад, директор (підприємець) під час візиту не зобов’язаний бути на своєму робочому місці (у нього ніби відрядження, хвороба, обід, зустріч тощо). Директора або ж підприємця у більшості випадків перевіряючі не знають в обличчя. Тому він вільно може вийти з офісу (магазину), якщо не бажає мати зустрічі з перевіряючими. У такій ситуації, як було описано вище, звичайні працівники не уповноважені приймати будь-яке рішення. Тому перевіряючим доведеться чекати керівника (а дочекаються чи ні, залежить лише від керівника). За таких умов питання про допуск або недопуск для перевіряючих буде відкритим.
Коли вам задають небажані питання – не відповідайте. Законодавство не зобов’язує давати відповідь негайно. Та й відповідальності немає за ненадання відповіді/пояснення.
При можливості зафіксуйте ваші питання/відповіді на диктофон/камеру. Дочекайтесь адвоката – ваша поведінка далі буде залежати від його порад.

Куди звернутися за допомогою


- Громадська організація “Правова асоціація “Паритет”, тел. 22-10-81
- У разі неправомірних дій перевіряючих органів міліції підприємці мають можливість звернутися на телефони довіри: 29-26-27, 26-39-81.
Тетяна ФІНКЕВИЧ, Тетяна ВУЙЛОВА, Тетяна ГОЛУБОКА.


Поради директору
- якщо перевіряючих декілька, з’ясуйте, хто з них старший та контактуйте лише із ним. Переговори ведіть лише в одній, визначеній вами кімнаті. Іншим перевіряючим забороніть “бродити” по офісу (магазину);
- перевірте службове посвідчення та запишіть його дані (при можливості зніміть ксерокопію);
3 отримайте у перевіряючого і запишіть дані (П.І.Б., посаду) його безпосереднього керівника, номер телефону, чи відомо керівнику про цей візит;
- з’ясуйте мету візиту;
- візьміть “тайм-аут” для аналізу ситуації та виклику адвоката (з яким укладено договір про надання правових послуг). При цьому не відмовляйте наперед “гостям” у недопуску до перевірки, а поясніть, що ви допустите їх після розмови із адвокатом. Щоб перевіряючим було чим зайнятись запропонуйте їм каву/чай;
- дайте наказ підлеглим (не при перевіряючих) про: а) виключення небажаних комп’ютерів і створення ситуації, коли ці комп’ютери не включаться при перевіряючих (нема шнура до розетки тощо); б) виключення ксерокса і створення ситуації, що він “поломаний”, а також відсутності копіювального паперу в офісі (у такій ситуації перевіряючим важко буде вилучити оригінали документів, оскільки необхідно залишати їх копії); винесення за межі офісу небажаних документів.
ГО “Правова асоціація “Паритет”.





На правах реклами