Ми у Facebook
16.06.2009, 18:57

Річниця СОТ

Минув рік із часу приєднання України до Світової організації торгівлі. Участь у цій впливовій міжнародній організації мала б розширити доступ національним компаніям на світові ринки, збільшити експорт, сприяти приходу інвесторів. Однак місцеві товаровиробники відзначають, що відчути вигоди членства ще не встигли.
Позитиви зменшила криза
У травні виповнився рік з того часу, як Верховна Рада України ратифікувала протокол про приєднання України до СОТ. Цьому передували численні переговори, що тривали майже 14 років. Експерти відзначають, що на вигоди та переваги, які мали би відчути вітчизняні компанії, суттєво вплинули кризові явища.
— Ми сподівалися, що найбільші переваги від вступу в СОТ могли б отримати наші підприємства-експортери, — коментує начальник головного управління економіки та інвестиційної політики Рівненської ОДА Ігор ТИМОШЕНКО. — Зокрема ті, що працюють у харчовій, деревообробній та хімічній промисловості. Однак саме вони найбільше постраждали від наслідків світової фінансової кризи. Тож про переваги від членства України в СОТ наразі важко говорити, так само як і робити якісь прогнози на майбутнє. Щоправда, впродовж останнього року місцеві підприємства продовжили впровадження енергозберігаючих технологій та оновлення обладнання для зниження собівартості продукції. А також заходів для підвищення її якості. Адже без цього вони не зможуть достойно конкурувати на міжнародних ринках. І хоч за останній рік суттєво знизився обсяг експорту та імпорту, питома вага експортерів суттєво не змінилася. Більшість учасників зовнішньоекономічних відносин залишилися на ринку.
Уповільнення економічного розвитку та кризові явища не відвернули виробників, у тому числі й рівненських, від пошуку іноземних партнерів.
— Хоч ми й не змогли повністю оцінити переваги СОТ, але продовжуємо виведення на зовнішні ринки нашої продукції, — запевняє власник ТМ “Родина” Микола КУЧЕРУК. — Приміром, нещодавно підписали контракт на постачання майонезу до Чехії та Словаччини. Щодо високих стандартів якості, яких дотримуються та вимагають європейські партнери, то це для нас не новина. Ми давно співпрацюємо з транснаціональними компаніями, такими як Metro, Auchan (торгові мережі — авт.), тож знайомі з європейськими стандартами. Задовго до вступу України до СОТ, ми активно працювали над цими питаннями. Постійно слідкуємо за безпечністю продукції. Крім того, міжнародні експерти, які проводили технологічний аудит на наших підприємствах, завжди ставили лише найвищі бали. Сподіваємося, що після стабілізації економічної ситуації в Україні та світі відчуємо й додаткові переваги.

З’явилися нові конкуренти
Оптимістичну оцінку співпраці з СОТ дають не всі. Деякі виробники не відчули позитивної динаміки та працюють, як раніше.
— Змін на аграрному ринку не помітно, — наголошує керівник агрокорпорації “Крупець” Володимир ВАРФАЛЮК. — Ми, як і раніше, продовжуємо пошук нових ринків збуту. Нещодавно отримали дозвіл на вивезення наших яєць за кордон. Маємо висновок ветеринарної служби про те, що ця продукція відповідає високим стандартам. Наші представники недавно побували на бізнесовому форумі у Польщі. Тамтешні підприємці зацікавилися нашою продукцією. Однак її реалізація в Польщі та інших країнах — це питання майбутнього, неблизька перспектива. З продукції агропромислового сектору на міжнародних ринках нині реалізується лише зерно. Однак місцевий виробник не отримує від цього прибутків, адже зернотрейдери купують вирощене за досить низькими, невигідними цінами. Держава ж не контролює, як вони працюють із виробником. Стосовно підвищення стандартів якості, то ми не чекали, поки Україна вступить до СОТ, а постійно оновлюємо техніку, застосовуємо сучасні методи роботи. Адже без цього навіть на внутрішньому ринку продукція не зможе гідно конкурувати.
Не в захваті від членства України в СОТ представники деревообробної галузі. Кажуть, що зазнають збитків від появи нових конкурентів. Хоч в цілому вони й не відкидають позитивного впливу співпраці країни з СОТ.
— Наше підприємство та головні покупці нашої продукції: компанії, що виготовляють меблі, серйозно втратили від вступу до СОТ, — зазначає заступник директора ТОВ “Свиспан-Лімітед” Леонід ЧОПОВЕНКО. — Адже, експортуючи продукцію, ми сплачуємо мито, як і раніше. Наші ж іноземні конкуренти, які мають виробництва на кордоні з Україною (в Польщі, Словаччині), мають нульову митну ставку. Тому при порівняно однакових виробничих витратах виграють за рахунок ціни.
Попри неоднозначну реакцію та нові виклики для вітчизняного бізнесу членство в СОТ безумовно дасть позитивні результати, — переконують експерти. Будуть і нові вигідні контракти, й іноземні інвестори неодмінно прийдуть в Україну. Для цього потрібно зовсім небагато — дочекатися економічної стабілізації.





На правах реклами