Димова завіса
Із закону “Про рекламу”: “Спонсорування теле-, радіопередач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів з використанням знаків для товарів та послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється”.
“Дві пачки “Честерфілд”. – “Що?” – “Дві пачки Честерфілд! Принесіть, і впустимо!” – монотонно бубонів охоронець на вході на концерт популярного українського гурту Esthetic Education.
“Chesterfield” – торгова марка сигарет тютюнової компанії “Філіп Морріс”. Esthetic Education грали на фестивалі “Артефакт”. Ідея організаторів була проста – бажаючі прийти на концерт повинні були намалювати малюнок, надіслати його через Інтернет та отримати в обмін запрошення. Для тих, хто не встиг це зробити, можна було взяти малюнок із собою і пройти безкоштовно.
Але охоронці, мабуть, про це і не чули. “Тільки дві пачки “Честерфілд”! Будь-яких”. Тим, хто їх не мав, доводилося вибиратися назад через сотні три бажаючих потрапити на концерт. “Малюнки вже не потрібні, щоб зайти – дві пачки цигарок!” – попереджали вони всіх в черзі.
На касах розташованого поряд супермаркету – величезні черги… та ящики з блоками цигарок. Дівчина-касир продає по дві пачки цигарок в руки. Всім – і пристаркуватим рокерам, і чотирнадцятирічним дівчаткам.
На концерт хотілося, тому я купила цигарки…
Чи часто фестивалі проводяться так? Ось дані про фестивалі, які були підтримані тютюновими компаніями лише за останні три місяці:
11 липня. “Global Gathering Freedom Festival” – фестиваль клубної музики. Кількість відвідувачів за даними “Новинара” – 30 тисяч. Аудиторія – молодь. “Winston” активно розповсюджує свою продукцію. Яскравий синій бар цигарок, гарні дівчата та хлопці промоутери. Великий стенд і викладена на ньому ліхтариками цифра “55” – річниця торгової марки.
15 липня – 21 серпня. “Казантип” – фестиваль танцювальної музики. Кількість відвідувачів за даними “ТСН” тільки на відкритті була 30 тисяч . Аудиторія – молодь, що полюбляє активний відпочинок на березі моря. На сайті “Marlboro” оголошено акцію – “Зірка Казантипу”, на сайті “Сhesterfield” – фестиваль, як один із заходів їх “Відривного календаря”.
10-12 вересня. “Джаз Коктебель” – джазовий фестиваль. Кількість відвідувачів, за даними їх сайту фестивалю, також 30 тисяч. У рамках фестивалю було встановлено “Арт-ательє” цигарок “Сhesterfield”.
Із закону “Про рекламу”: “Реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів)”.
“Мені прийшов лист від “Chesterfield”, що я став переможцем акції “День Че” та виграв арт-ноутбук та арт-флешку”, – розповідає Василь Косий з громадянської мережі “ОПОРА”, який полював на рекламу тютюну в Україні. “Щоб дізнатися, як отримати свої призи, я почав телефонувати на гарячу лінію компанії, та мені ніхто не відповів. Зате нещодавно від тієї ж марки цигарок мені на мейл прийшло запрошення взяти участь у “Фестивалі снів” та виграти 2520 призів”, – додає він.
Ми перевірили, які акції такого типу проводяться прямо зараз. При цьому обрали марки лише п’яти сигарет, які найчастіше фігурували у звітах “ОПОРИ”. Акції просто сьогодні проводять усі п’ятеро. “Winston” – одразу дві.
Фотоконкурс “55 у фокусі” пропонує робити фото, присвячені 55-річчю марки. Призи – професійні фотокамери. Другий конкурс – “Свобода… це”. Міркуйте на цю тему і Вам подарують ноутбуки! На Кариби збираються переможці попереднього конкурсу – “Winston Freedom Tour”.
Тютюнова марка “Chesterfield” зараз запрошує взяти участь в акції “32 жовтня” – так званому фестивалі снів. Зробити мультик та перемогти у конкурсі.
“Camel” проводить акцію “Camel Access’09”, мета якої – збирати коди з пачок сигарет, реєструвати їх за телефоном або на сайті та брати участь у розіграші цінних подарунків. Жирний напис: “БІЛЬШЕ КОДІВ – БІЛЬШЕ ПОДАРУНКІВ”.
“Monte Carlo” до вересня проводила акцію “Відчуй драйв міста”. А зараз, за допомогою кодів від пачок цигарок, можна брати участь в акції “Клуб лояльності” та дізнатися, чи справді ти є Urban Sapience (урбаністична людина).
“Glamour” закликає накопичувати бали від кодів на пачках та купувати в Інтернет-магазині “GlamShop”.
Скільки це коштує?
“Від захворювань, викликаних тютюнопалінням, в Україні помре більше половини курців. За інформацією бази даних “Здоров’я для всіх”, у 2005 році в Україні 56% всіх причин смертності були пов’язані з тютюнопалінням”.
Це не цитата з фільму жахів. Це – дані з офіційного звіту Світового банку, присвяченого здоров’ю в Україні.
У рейтингу головних факторів, що спричиняють найбільше хвороб, тютюнопаління випереджає навіть алкоголь. Воно є бронзовим призером – після високого кров’яного тиску і високого рівня холестерину.
З цигарками співпрацюють четверо з десяти головних вбивць українців: ішемічна хвороба серця, хвороба судин мозку, хронічні захворювання легень та рак трахеї, бронхів, легенів.
При цьому останні наявні дані свідчать, що щороку кількість курців в Україні збільшується. Жінок з цигаркою стає більше в середньому на 1,5-2%, а чоловіків – на 3-4%. Чоловіки найбільше палять на сході, а жінки – на півдні і у Києві. Це – дані зі цьогорічного звіту Міністерства охорони здоров’я та Всесвітньої організації охорони здоров’я, що описує паління в Україні (Таблиця 1).
Українські чоловіки за часткою курців обігнали увесь європейський регіон, а жінки – країни СНД.
Міжнародне дослідження “Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді”, в якому Україна брала участь у 2005-2006 році, показало, що серед наших десятикласників та першокурсників палять 420 з тисячі хлопців та 260 з тисячі дівчат (Таблиця 2).
Чому так сталося?
За оцінкою ”Tobacco-Free Kids” – потужної міжнародної організації, яка бореться з тютюнопалінням, перша причина – дешеві цигарки.
Це підтверджують розрахунки ВООЗ та МОЗу: “У 1999-2006 році сукупна інфляція склала 98%, а ціни на сигарети зросли тільки на 16,7%. Можливо, це було головним фактором зростання поширеності куріння в останні роки”.
Ситуація почала покращуватися лише з кризою. Через падіння надходжень від податків уряд почав швидко підвищувати акцизи на цигарки. З 2008-го вартість пачки зросла вдвічі.
Друга причина – ефективна реклама. Треба розуміти, що Україна та її жителі – здобич найбільших світових виробників цигарок, які повністю захопили цей ринок. Ось дані компанії Euromonitor International про розподіл його між гігантами світової індустрії тютюнопаління (Таблиця 3):
Розділивши український ринок між собою, світові бренди принесли сюди апробовані в усьому світі технології завойовування людей.
У міжнародному звіті “Tоbacсo-Free Kids” перераховані їхні прийоми.
Перший – спонсорство спортивних ігор, музичних та інших культурних заходів. Ось звідки три фестивалі за три місяці.
Другий – поп-культура й ексклюзивні заходи. “Тютюнова промисловість використовує гламурну молодь як “послів бренду”, щоб продавати й рекламувати свої товари”, – пишуть у звіті. Цьогорічний тиждень моди “Ukrainian Fashion Week” спонсорує “Glamour”. На вечірці “Godskitchen Urban Wave”, яку за даними “Tobacco-Free Kids” відвідало 15 тисяч людей, обслуговуючий персонал був одягнений у брендові костюми “Camel”. Можна було придбати і цигарки, аксесуари.
Третій – розповсюдження реклами через Інтернет та мобільні телефони. Майже кожна тютюнова марка має власний сайт українською мовою. Доступ наче надається громадянам “старшим 18 років, що курять”, про що попереджають на одному з сайтів. Але ми змогли без кодів та документів зайти на цей ресурс. Реклама через Інтернет в законі “Про рекламу” не заборонена.
Четвертий – продаж цигарок у вашому районі. “Тютюнові компанії розмалювали і нанесли орнамент своєї продукції на стіни будівель – для кращої впізнаваності тютюнових брендів. Вони також створили мобільні реклами, які нанесені на автомобілі та вивіски”, – йдеться у міжнародному звіті. Згадайте, скільки автівок з брендами цигарок на боках курсує Україною.
П’ятий – націлювання на жінок і дітей. “Тютюнова промисловість впливає на жінок, використовуючи спокусливі зображення життєвої сили, витонченості, емансипації, вишуканості та сексуальної привабливості. Також створюються жіночі марки сигарет – до прикладів можна віднести “Glamour” і “Vogue”, а особливо тонкі, легкі барвисті або ментолові сигарети”, – пишуть “Тabacco-Free Kids”. Згадуєте своїх знайомих, що витончено палять?
Шостий прийом – пункти продажу. Якраз тут рекламу можна розміщувати скільки хочеш. Це можуть бути як і звичайні плакати, так і підставки або блюдця для грошей. Поряд з пунктами продажу проводяться промо-акції та виставки. Це називається BTL рекламою. А сама реклама розміщується на рівні очей. Підійдіть до кіоску – перевірте.
Сьомий прийом – включення в бренд нових категорій товарів та послуг. Тютюнова промисловість використовує свої торгові марки для вироблення продукції, що не має відношення до тютюну. Це – одяг, аксесуари, настінні годинники, канцелярія, тарілки для грошей в магазинах, підставки під гаряче. Зауважте, що останнє зазвичай знаходиться на рівні очей дитини. Попельнички та підставки під гаряче – в наших кафе, барах, ресторанах.
Восьмий прийом – ігри та конкурси. “Тютюнники” спонсорують конкурси, які провокують купити цигарки для того, щоб взяти в них участь. Знову згадайте, як я потрапила на концерт Esthetic Education.
Нарешті, останній – цигарки безкоштовно. “Сигаретні дівчата”, найняті тютюновими компаніями, щоб роздавати продукцію, спонукають людей спробувати безкоштовні зразки”, – пояснюється у звіті “Tobacco-Free Kids”. Хіба ви не бачили таких дівчат?
Ось і наше лідерство в Європі серед чоловіків-курців.
Що робить влада?
15 депутатів, що пропонують повністю заборонити рекламу цигарок, представляють чотири з п’яти фракцій парламенту: Партію регіонів, Блок Юлії Тимошенко, “Нашу Україну-Народну самооборону” та Компартію. Серед них немає лише представників Блоку Литвина.
Їхній проект забороняє рекламу тютюну звичайною та електронною поштою, мобільним телефоном, в Інтернеті, на розважальних закладах та на автівках, спонсорувати заходи та проводити інформаційні кампанії з метою профілактики куріння серед населення за підтримки виробників сигарет.
Ще він – за заборону проводити різні ігри, лотереї, конкурси, події, що прямо чи опосередковано пов’язані з тютюновими виробами або якщо умовою участі є придбання цигарок або їх вживання. За тієї ж умови, не можна буде пропонувати різні бонуси, премії, повернення готівки.
Також заборонять розміщувати рекламу сигарет у місцях, де вони продаються. Може бути тільки один плакат розміром не більше 40 на 30 см з текстовою інформацією про наявні цигарки та ціни на них.
За порушення цих заборон передбачається штраф від 30 000 до 50 000 гривень за кожен факт порушення.
Це співпадає з рекомендацією Світового банку. Перша з 10 його порад як покращити здоров’я українців – повністю заборонити рекламу, підвищити податки на тютюнові вироби та проводити антитютюнову просвіту в школах.
Що це дасть? Дослідження у 22 країнах показало, що повна заборона реклами знизила вживання тютюну на 6,3%. Якщо припустити, що зараз в Україні курить 41% населення (як в останньому дослідженні) – це 19 мільйонів людей. 6,3% від 19 мільйонів – це 1 млн 188 тис. 756 людей, що врятуються від тютюнозалежності.
Які шанси законопроекту? Ми запитали в однієї з його авторів – депутатки від Партії регіонів Ганни Герман. Вона очолює профільний комітет з питань свободи слова та інформації, який буде вирішувати, чи пропонувати Раді ухвалити документ.
“Свідомо”: Чи чинять якусь протидію цій ініціативі?
Ганна Герман: Про це ще говорити зарано. Проект щойно зареєстрований, ще не пройшов комітет. Поки що ні.
Рівняни представлятимуть Україну на чемпіонаті Європи
У Львові завершився Чемпіонат України з боротьби самбо серед кадетів, юнаків та юніорів, який тривав з 26 по 31 січня.
переглядів: 92
У Кам’янці-Подільському стався вибух поблизу місцевого ТЦК
Сьогодні, 5 лютого, близько 13:00 години в Кам’янці-Подільському біля приміщення місцевого ТЦК стався вибух.
переглядів: 109
У Рівному запрошують на дитячу симфонію
Для юних слухачів творчий колектив Рівненської обласної філармонії приготував прем'єру. Це дитяча симфонія «МУЗИЧНА КРАМНИЧКА ЦВІРКУНА-ВІРТУОЗА».
переглядів: 103
Затримали чоловіків, які скоїли теракт біля будівлі РТЦК у Павлограді
Поліція Дніпропетровщини спільно з СБУ затримала трьох чоловіків, які на замовлення спецслужб рф скоїли теракт біля будівлі РТЦК.
переглядів: 189
Рівненський перинатальний центр запрошує на «Школу відповідальних батьків» та День відкритих дверей
Рівненський обласний перинатальний центр у лютому підготував для майбутніх батьків насичену програму, яка охоплює всі аспекти вагітності, пологів та догляду за новонародженим.
переглядів: 236