Ми у Facebook
31.07.2010, 15:41

Чи зникне А-76 із заправок?

Україна — європейська держава, але чимало аспектів життя українців досі не відповідають сучасним нормам життя більшості європейських країн. І все ж, за прикладом Європи багато компаній в Україні наблизили рівень своїх послуг до європейських стандартів. Візьмемо, наприклад, звичайну заправку. На АЗС відомих брендів є магазин, іноді — кав’ярня.
Цікаво, що "смерть" цій марці бензину експерти паливного ринку України пророкували ще два-три роки тому. Хоча й з ремарками, що його виробництво все ж залишатиметься на мінімальному рівні. Так, за даними "Консалтингової групи "А-95", за перше півріччя цього року нафтопереробні заводи України випустили всього 124,7 тис. тонн А-76/80 проти 188,2 тис. тонн за аналогічний період 2009-го. Тобто відбулося зниження обсягів виробництва більше, ніж на 30%! Для порівняння: А-92 було випущено 701,9 тис. тонн за той же проміжок часу у 2010 р. проти 561,5 тис. тонн у 2009 році. Ця марка бензину теж не може похвалитися значною популярністю, але суттєвий ріст виробництва очевидний.

Для розуміння повної картини споживання низькооктану варто до виробництва додати імпорт та відняти експорт цього бензину. Не дивно, що ці показники достатньо низькі. Відтак, отримуємо баланс, або, іншими словами, кількість спожитого А-76/80 в Україні. Дані "Консалтингової групи "А-95" висвітлюють такі цифри: 156,9 тис. тонн за перше півріччя 2010 р. проти 233,6 тис. тонн за той самий період минулого року. Тепер стає зрозуміло, чому нафтопереробні заводи скоротили обсяги виробництва цієї марки бензину — рівень споживання, а отже, і попит неухильно падає.

Хто на чому їздить
Зупинимось тепер на продавцях палива — власниках АЗС. Більшість опитаних "ОГО" керівників відкрито говорять, що А-76/80 з кожним роком купують все менше і менше.

— Якщо об’єми реалізації високооктанових марок або тримаються на стабільному рівні, або зростають, то "шостий" користується все меншою популярністю, — зазначив директор компанії "Авіком" Ігор КОЧЕРГІН. За його словами, це пояснюється неминучим старінням автомобілів, що споживають низькооктан. Він має рацію, адже головними споживачами А-76/80 є автомобілі, випущені ще за радянських часів, таких марок, як "Москвич" та "ВАЗ", тобто їх вік фактично сягає, а то й перевищує 20 років! За такий час зламатись може не те що радянська машина, а й шведський холодильник. Звісно, за умови його постійного використання...

Автоіндустрія сьогодення вже не ставить двигуни, які "безболісно" могли б споживати А-76/80. Нагадаємо, що цифри у назві означають октанове число, і чим воно вище, тим продуктивнішим стає двигун, тим менше споживання палива і т.д. Тому виробництво застарілих двигунів вважається нонсенсом. Проте, можна подумати, що пасажирські автомобілі не єдині споживачі низькооктану. Адже є спеціальна техніка, як, наприклад, асфальтоукладачі чи сміттєвози, які можуть їздити на "шостому". За словами представника компанії "Керхер", такої техніки просто не існує, "принаймні серед сучасних зразків". Спеціаліст зазначив, що 90% такої техніки використовує дизпаливо, як основний вид енергії.

Власники АЗС розуміють, що попит на низькооктановий бензин падає, тому замінюють його на інші марки палива. Як-от, наприклад, АЗС "Олас" на вул. Макарова, де ще навесні відбулася заміна А-76 на А-95 "Преміум". За словами директора компанії В’ячеслава МАЛАШИНСЬКОГО, обсяги продажу преміального бензину по мережі АЗС "Олас" зрівнялися з "шостим", що й стало головною причиною заміни однієї марки на іншу.
— Наші клієнти, які купують А-76, зможуть заправитися ним на станції на вулиці Млинівській, тому такий крок ми вважаємо логічним, — розповів В.Малашинський.

Щоправда, не всі мережі АЗС готові до заміни А-76/80 на іншу марку бензину чи дизпалива. Так, київська мережа заправок "КЛО", які можна зустріти і у сусідній Житомирській області, поки що не збирається цього робити.

— У тих місцях, де є свій клієнт на цей вид палива, ми збережемо його в асортименті нашої АЗС", — заявив директор мережі "КЛО" Ігор ЧЕРНЯВСЬКИЙ. За його словами, мова переважно йде про сільську місцевість, де ще присутні старі автомобілі "на ходу".

"Нестандартний" бензин
Загальні тенденції нафтової галузі України говорять про майбутнє зникнення А-76/80 з ринку АЗС. І справа не лише у зменшенні обсягів виробництва і споживання цієї марки, та вихід з ладу старих машин, що споживають низькооктан. Так, однією з найбільш актуальних тем серед учасників нафтового ринку — введення стандартів якості нафтопродуктів, що відповідають "Євро-4". Дані стандарти мають вимоги, які А-76/80 не може задовольнити, тобто із введенням цих норм, такий бензин буде фактично забороненим. Утім, це не означає, що власники автомобілів не зможуть їздити на своїх "залізних конях", адже А-92 стандарту "Євро-4" буде сприйматися тим самим "Москвичем" "із радістю".

Введення нових стандартів заявлено з 1 січня 2011 року, але представники Мінпаливенерго не впевнені, що це вдасться виконати. Але це вже тема для іншої розмови, а поки що низькооктановому бензину ми можемо спрогнозувати лише заслужене місце у пам’яті у не такому вже й далекому майбутньому.





На правах реклами