Ми у Facebook
23.06.2015, 10:30

Польський досвід облаштування велодоріжок, як приклад для Рівного

У нашому місті вже впродовж кількох років говорять про те, що Рівне має формувати своє європейське обличчя. Тим самим, пропагуючи здоровий спосіб життя, у місті просто необхідно облаштувати велодоріжки.
Зрозуміло, що це питання для втілення та обговорення якого потрібно тривалий період часу, та все ж. Якщо нічого не робити в цьому напрямку, то «віз», як і нині буде на тому ж самому місці.

Для того, щоб дізнатися та отримати приклад створення та облаштування велодоріжок багато рівнян дізнавалися та і самі бачили, як це було зроблено у Львові. Проте не вважаємо цей досвід цілком досконалим, адже в пресі неодноразово писали про проблеми, які мали львів'яни з вже спроектованими велодоріжками.

Громадські туалети в Варшаві

Цілісні системи велотранспорту розроблені в Німеччині та Нідерландах, проте їх досвід нам теж не цілком близький. Адже ці країни пішли вперед вже кільканадцять десятків років тому. Саме через це чи не найбільш прийнятним для України і для Рівного, зокрема, є досвід Польщі. Адже в цій країні не тільки у великих містах, а і у містечках облаштували і продовжують облаштовувати кілометри велосипедних доріжок.

Для пересічних рівнян напевно було б просто сенсацією побачити бабусю, яка їде центром міста і не сама, а зі своїм чоловіком центром міста велосипедом. Для Кракова, Любліна та багатьох інших польських міст, в тому числі невеличких, така картина то не дивина, а пересічна реальність. Тут від малого до старшого курсують містом на велосипедах. А картина, коли мама везе на багажнику у кріселку свого синочка чи донечку, то просто щось неймовірне.





У Рівному активно обговорювати питання створення велодоріжок почали у 2013 році. Так, міський голова запевняв, що дві велодоріжки повинні бути створені у 2014 році. Перша з них – на стадіоні «Авангард», а друга – в парку на мікрорайоні Ювілейний. Як стало відомо, процес зупинився через брак коштів на дослідження та утворення плану велодоріжок.

В 2015 розмови про створення велодоріжок продовжилися, проте роботи у цьому напрямку в місті поки непомітно. Досвід Польщі показує, що влада воєводств не виявляла особливого зацікавлення у розробці велодоріжок, проте тут їй «на п'яти» наступала громадськість. Саме велолюбителі показували владі, якими повинні стати вулиці, щоб ними могли з впевненістю їздити велосипедисти.



У Рівному теж є активісти групи «Рівне велосипедне». Активісти зробили візуалізацію і показали, як можна облаштувати велошляхи в обласному центрі. Це є цілісна концепція велосипедного розвитку міста.

Туалети в Варшаві та у Рівному: разюче порівняння [+Фото]

Важливо, що у плані врховано всі архітектурно-будівельні норми. Тим самим роботу міських чиновників вже виконано небайдужими рівнянами.



Для прикладу, у Польщі велодоріжки будували двома типами. У маленьких містах, наприклад у Терезіні – на пішохідній стороні. У столиці Варшаві вони на проїжджій стороні. Крім того, у Варшаві навіть є окремі «зебри» та світлофори для пішоходів та велосипедистів. Проте, в той час, коли такий розмах для Рівного – лише мрія. У сусідів, на Волині можна перейняти систему спрощеного облаштування велодоріжок.

Адже в той час поки у нас розмови про велодоріжки тривають, у Луцьку, сусіду Рівного, вже можуть похизуватися створенням у місті першої велодоріжки. Вона пролягає по проспекту Соборності від Північного ринку до Палацу урочистих подій. Її виділили бруківкою іншого кольору. Також на доріжці, щоб окреслити її нанесли розмітку та встановили відповідні дорожні знаки.


У Луцьку з’явилась перша велодоріжка [+Фото]


Звісно, цей проект не залишився без критики та гучного обговорення у соціальних мережах. Чимало водіїв нарікають на те, що зараз не час створювати велодоріжки. Адже з одного боку кошти більш правильно використовувати на обороноздатність, а з іншого – спершу треба зробити нормальними дороги, а після цього починати будувати велодоріжки. Водночас ті, хто вже давно використовують велосипед не просто як розвагу, а як транспортний засіб, яким можна добратися на роботу просто б'ють на сполох і переконані, що за цим транспортом майбутнє.

Після створення велодоріжок наступним етапом повинна стати популяризація цього виду транспорту. У Польщі для цього періодично проводять цікаві заходи для усієї велосипедної родини, традиційним є проведення спеціальних вело днів. Нещодавно і у Рівному пройшов велодень, який довів, що і у нас є ті, хто підтримують цей вид транспорту і тому безпечне пересування ним є важливим питанням.

Не можна не зауважити, що у багатьох містах Польщі (правда переважно великих) є велопрокати. У Варшаві вони знаходяться ледь не по всьому місту. Там ви можете взяти велосипед на прокат і повернути через вказаний час. Ціна питання: до 20 хвилин – безкоштовно. Перша година (від 20 хвилин і до 60 хвилин)– 1 злотий (5 гривень 50 копійок), друга година – 3 злотих, три години – 5 злотих. Четверта і кожна наступна – 7 злотих.



Тим самим ми просто не можемо не враховувати той факт, що велосипед - це не тільки екологічний вид транспорту, а створення велосипедних доріжок - це дійсно крок в європейське майбутнє.

Cтаття підготовлена в рамках участі у програмі "SZKOŁA WOLNYCH MEDIÓW. POLSCY DZIENNIKARZE Z POMOCĄ DLA UKRAIŃSKICH STUDENTÓW I UKRAIŃSKICH WOLNYCHS, яку організувало towarzyszenie Gazet Lokalnych.





На правах реклами