Як у Європі. Україна змінює правила маркування продуктів
Безм’ясна ковбаса і безмолочна сметана
Результати лабораторних аналізів свідчать, що останніми роками в Україні побільшало підробленої продукції. За словами експертів, залежно від сфери ринку кількість фальсифікату сягає від 30 до 70%. Часто виробники не відображають всі компоненти в описі продуктів або ж приписують те, чого немає.
Найчастіше, кажуть фахівці, підробляють молочні продукти, ковбасні вироби та бакалійні товари. Так, результати споживчої експертизи, проведеної у березні цього року, показали, що з 12 українських торгових марок селянського сиру – лише 3 відповідали нормам. Решта – містили рослинні жири, і їхня фактична жирність була меншою. Водночас аналіз деяких марок сметани взагалі не виявив молока. Схожа ситуація і з м’ясними та рибними виробами: туди додають дешевші аналоги, барвники та підсилювачі смаку, наголошують експерти.
«Є підозри того, що під виглядом масла продається молоковмісна продукція, тобто спред, – і це вже є порушенням маркування, адже ти повинен так і писати – «спред», а не вводити в оману споживача. Так само, як і на ковбасних виробах: якщо там написано, що «м'ясо», значить воно повинно там бути. Зловживання з маркуванням є, це не означає що продукція небезпечна, але споживач має право на усвідомлений вибір, і, дивлячись на ціну, чітко розуміти, що він купує», – прокоментував ситуацію голова Держпродспоживслужби Володимир Лапа.
Стратегія на захист
У 2017 році уряд прийняв «Концепцію державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року», яка вже показала перші результати. У рамках цієї концепції були розроблені зміни до законодавства, відповідно до європейських стандартів. Зокрема, це закони «Про державний контроль в сфері обігу харчових продуктів» та «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів».
Перший – був ухвалений та набув чинності ще 4 квітня. Він дозволив проводити позапланові перевірки якості продуктів і тимчасово призупиняти виробництво чи обіг харчових продуктів, якщо існують ризики для здоров’я людини.
Другий – наразі пройшов перше читання. Він зобов’язує виробників харчових продуктів надавати в етикетках повну інформацію про товар і запроваджує відповідальність за введення споживача в оману.
«Оператори ринку матимуть уніфіковані правила щодо надання споживачам інформації, що дозволить забезпечити правову визначеність і зменшити адмінтиск на операторів ринку. Споживачі зможуть робити свідомий вибір, особливо з міркувань охорони здоров’я, економічних, екологічних, соціальних і етичних міркувань. Вони матимуть захист від шахрайських і оманливих практик», – пояснив один із ініціаторів законопроекту, заступник голови парламентського комітету з аграрних питань Олександр Бакуменко.
Серед важливих новацій законопроекту – заборона надавати інформацію, що неправдиво характеризує продукт, приписує йому лікувальні властивості тощо. Також виробники харчової продукції будуть зобов’язані вказувати всі інгредієнти, які можуть спричинити алергічні реакції чи непереносимість у споживачів, а також інформувати, чи був продукт заморожений/розморожений і коли. Крім того, закон вимагає чітко зазначати на упаковці терміни придатності. Усе це, на думку фахівців, має допомогти українцям робити усвідомлений вибір під час купівлі продуктів, адекватно зважуючи ціну та якість товару.
Нові етикетки – нові можливості
Ухвалення закону «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» дозволить українським виробникам збільшити свою присутність на ринках ЄС, вважають експерти. Адже це – частина імплементації санітарних і фітосанітарних норм, прописаних в Угоді про Асоціацію з ЄС, що її Президент Петро Порошенко підписав минулого року.
«Нам ще потрібно навчитися потрапляти на європейські ринки з українською продукцією аграрного сектору з доданою вартістю, продукцією переробної промисловості», – зазначив глава держави через 7 місяців дії Угоди.
Досі у ЄС нарікали, що українські продукти мають неповний опис товару на етикетці. Тепер ця перешкода буде подолана. Аналітики ринку прогнозують, що наступного року Україна зможе збільшити експорт харчової продукції до ЄС у кілька разів. Наразі наша держава є третьою за експортом курятини до ЄС, а за останні півроку значно наростила експорт соків, кондитерських виробів, шоколаду та яєць.
Українським споживачам новий закон про етикетки надасть можливість позиватися до виробників у разі невідповідності складу та опису, як це прийнято у Європі. Також покупці зможуть ініціювати перевірку товару та продавця Держпродспоживслужбою. Для цього потрібно написати письмову скаргу до Держпродспоживслужби (адреси територіальних органів є на сайті http://www.consumer.gov.ua) із зазначенням назви магазину та додати чек.
Віце-прем'єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Іванна Климпуш-Цинцадзе сподівається, що цього року депутати та уряд, нарешті, завершать процес реформування системи захисту прав споживачів, згідно з вимогами ЄС. Адже забезпечення прав споживачів – це пріоритет країн із розвиненою економікою.
Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю
Що покладуть у "Пакунок пораненого": Міноборони розробило адаптивний набір
У 2025 році впроваджується видача «Пакунку пораненого» — набору адаптивного одягу та засобів особистої гігієни. Його отримуватимуть поранені та хворі військовослужбовці, поліцейські, а також особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту.
переглядів: 111
Сприятливі дні для стрижки у лютому 2025: як обрати ідеальний час
Підібрати вдалий час для зміни образу допоможе місячний календар стрижок на лютий 2025.
переглядів: 238
До 1 березня необхідно оновити декларації для дітей: детальна інструкція
З 1 березня 2025 року декларації ваших дітей можуть стати недійсними. Згідно з новими правилами, затвердженими Кабінетом Міністрів, з 1 березня 2025 року всі декларації про вибір лікаря для дітей мають пройти верифікацію.
переглядів: 307
В роботі сервісних центрів МВС запроваджено тимчасові обмеження
З 1 лютого 2025 року тимчасово призупинено прийом документів для реєстрації та перереєстрації транспортних засобів.
переглядів: 262
Рівненський зоопарк шукає працівників: хто потрібен на роботу
Обіцяють, що навчать та розкажуть усе, що треба. Головне - бажання працювати та дбайливо ставитись до пухнастих підопічних.
переглядів: 2880