13.11.2020, 21:48

Успішний маленький школяр

Багатьох учителів і батьків цікавить питання, як допомогти дитині стати успішною в житті? Навчання – це двосторонній процес, у якому беруть участь рівноправні суб’єкти, партнери. Воно спрямоване на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу, подальшого застосування його в повсякденному житті, набуття досвіду ефективної взаємодії з однолітками, батьками, педагогами тощо.
За нинішніх умов освітньої системи учень із першого дня навчання повинен розуміти, для чого йому потрібно вчитись, як учитися і як досягти успіху. А тому на плечах дорослих (батьків і вчителів) лежить велика відповідальність розвивати, вчити, мотивувати, підтримувати учнів у цьому процесі. Досягнути цього можливо лише за умови наявності правильної стратегії. А тому пропонуємо кілька порад, які варто застосувати для того, щоб задовольнити особистісні потреби кожного школярика і допомогти йому різнобічно й гармонійно розвиватися.

Відповідальність. Створіть належні умови для того, щоб сформувати самостійність дитини, адже, переступивши поріг свого дому, прямуючи до класу, вона стає відповідальною за своє майно, якість виконання домашніх завдань, поведінку у школі тощо. А тому не поспішайте без потреби робити щось замість дитини (наприклад, збирати особисті речі, упорядковувати книги на поличках, складати одяг). Потрібно навчити дітей відповідати за свої речі, складаючи шкільне приладдя, коли вони закінчать працювати з ним. Незважаючи на те, що маленьких дітей не варто завантажувати надмірною кількістю клопотів чи обов’язків, усе ж декілька чітких настанов і правил допоможуть їм стати самостійними та відповідальними. Усе починається з малого!

Інтелектуальні навички. У міру того, як діти стають старшими, їм потрібно навчитися вчитися. Такі навички потрібно формувати і розвивати постійно. Учитель і батьки повинні зробити все, аби діти полюбили читати та писати. Щоб навчання було цікавим, потрібно володіти методикою викладання, знати багато технік і вміти правильно організувати навчальний процес. Але роль батьків теж дуже важлива. Тому завжди цікавтеся успіхами своїх школяриків, проблемами, які можуть виникати, і допомагайте дітям вирішувати їх. Не будьте байдужими!

На сучасному етапі у процесі навчання вчителі використовують особистісно орієнтований підхід до кожного учня. Підхід передбачає співпрацю та співтворчість учня та вчителя. Головною дійовою особою процесу є учень. Завдання вчителя – простежити динаміку його розвитку, визначити особисті пріоритети в роботі з навчальним матеріалом, тобто пізнати учня як особистість, розкрити та розвинути його індивідуальні здібності. Також учителі й батьки повинні передусім бути наставниками й друзями дитини та допомагати насолоджуватися успішними та продуктивними роками протягом усього шкільного життя.

Послідовність правил. Переконані, що кожному подобається, коли все відбувається відповідно до плану, за правилами: батькам подобається, коли кімната дитини охайна, коли всі речі складено у відповідних місцях, коли шкільні завдання виконано якісно і вчасно, а час відпочинку настає після виконання певних обов’язків; учителям подобається, коли учні дотримуються правил класної поведінки, виконують усі пропоновані завдання з ентузіазмом, виявляють високий рівень навчальних досягнень. І як стає прикро, коли очікування не збігаються з реальністю. Доволі часто причиною цього є те, що чітких правил заздалегідь не було встановлено, а ще частіше – що ці правила так і залишилися у свідомості дорослих і не були озвучені дітям/учням. Ми часто не усвідомлюємо, яке значення має спілкування. А тому – спілкуйтеся більше і заздалегідь обговорюйте правила зі своїми школяриками!
М’які (соціальні та емоційні) навички. Школа – це місце комунікації та співпраці. Тут школярі вчаться, як правильно взаємодіяти з іншими, демонструючи міцні соціальні та емоційні навички (навіть коли мами й тата немає поруч). Ці навички можна сформувати задовго до початку навчання у школі за допомогою взаємодії під керівництвом батьків чи вихователів. Коли дитина в цілому добре себе почуває, це позитивно позначається і на її соціальних навичках. Якщо вона розуміє, що робити помилки або зазнавати невдачі – це нормально, їй простіше висловлювати свою думку, просити про допомогу, підтримувати однокласників, спілкуватися в різних колективах. Якщо дитині відмовляють у чомусь, вона не сприймає це як покарання, а тому готова аналізувати ситуацію, що склалася, або ж наполягати на своєму, при цьому не виходячи за межі ввічливості. Розвивайте такі навички у дітей!
Самомотивування. Школярі повинні відчувати задоволення від самостійного виконання завдання, але також варто формувати готовність вирішувати складні завдання у класі з додатковою допомогою. Батьки та вчителі можуть створити основу для самомотивації завдяки простим домашнім справам або ж виконуючи доручення у класі. Діти почуваються так, ніби вони є членом великої шкільної сім’ї. Доручення і справи, які відповідають віку, навчають дітей усвідомлювати важливість власних докладених зусиль та дарують їм радість від знання, що вони виконали цю роботу самостійно. Але в жодному разі не стануть на заваді і ваші слова підтримки, тому не забувайте нагадувати дітям про їхні успіхи й особисті досягнення, наголошуючи: Ти молодець! Тобі все вдасться! Ти дуже мудро вчинив/вчинила! Це правильний крок!

Любов до читання. «Читання – ось найкраще навчання» – стверджує народна мудрість. Не погодитися з цими словами не можна. Найцінніше, що батьки і вчителі можуть зробити для забезпечення успіху дітей у школі і в житті, – це виховати любов до читання. Читання – найважливіша сфера духовного життя, тому важливо в молодших учнів розвивати вміння самостійно проводити дозвілля з книгою. Цей час повинен приносити дитині задоволення, бажання пізнавати нове. У міру того, як діти ростуть і розвиваються, майте вдома і в класі велику кількість книг, формуйте власну бібліотеку і наповнюйте її якісною літературою. А головне – показуйте власний приклад і разом із дітьми читайте, міркуйте, аналізуйте, насолоджуйтеся цим неповторним смаком пригод, пізнавальних історій, художніх засобів і неймовірних картин реальності чи вигаданого світу. Книга – це не звичайна сукупність аркушів, видрукуваних літер на них чи ілюстрацій. Книга – це джерело мудрості, досвіду, прикладів, як варто поводитися в житті!

Бажання вчитися. Діти будуть найкраще навчатися в школі, коли матимуть природне бажання пізнавати нові речі. І саме від дорослих залежить, чи виникне у школярів таке бажання відкривати світ цікавого і нового. Навчатися весело і захопливо! Саме з такими думками діти повинні поринати в глибини наук і книг.
Допоможіть дітям яскраво проживати кожен день і отримувати задоволення від кожного нового відкриття, нехай навіть незначного! Лише за таких умов удасться виховати успішного маленького школяра.

Поради підготували:
Вікторія Яцюк, студентка спеціальності «Початкова освіта»,
Зоя Столяр, кандидатка педагогічних наук,
Національний університет «Острозька академія».

Щасливе Рівне