Ми у Facebook
05.02.2009, 15:43

Авто – лише за готівку

Володимир Османов (праворуч) каже, що впродовж останніх трьох місяців у кредит не продано жодного автомобіля

Майже всі рівненські автосалони продають автомобілі лише за готівку. Дилери з ностальгією згадують часи, коли майже 90 відсотків транспортних засобів купували в кредит. Нині автокредитування зникло, але тільки одиниці салонів використовують альтернативні методи продажів.
Кредити дорожчають та зникають
Середні ефективні ставки гривневих позик у період з 15 грудня до 25 січня піднялися на 1,3 відсотка річних до рівня 22 відсотків. Як свідчать дослідження порталу Maanimo.com, при цьому вирівнялась вартість доларових позик — середня максимальна і мінімальна ставки зафіксувалися на одному рівні — 15 відсотків річних (проти 13,6 і 19,5 станом на 15 грудня).
— Останнім часом усереднення ставок стало “коником” банків. Вони встановили єдині розцінки за кредитами у гривнях для авто, вироблених в СНД, Китаї й Ірані — на рівні 19,5 відсотка, а в доларах — на 15 відсотків річних, — зазначила виконавчий директор Maanimo.com Наталія ШТАЛТОВНА. — Раніше ставки коливалися в досить широкому діапазоні: у рамках 22,19-23 відсотки річних у національній валюті та 17,5-19,49 відсотка річних в американській валюті.
Крім того, змінився розмір комісійних, які банки стягують під час оформлення автокредитів. Середні тарифи зменшилися на один відсоток (до трьох відсотків суми), а мінімальні — виросли на 0,5 відсотка (до 1,5 відсотка суми).
Дослідження показало, що серед 50 банків кредит на купівлю автомобіля реально отримати в дев’яти установах, які пропонують позичальникам 37 різних програм. Лише два з них присвячені американській валюті. Жодної пропозиції в євро водіям фінансисти не підготували.
Нині ситуація кардинально змінилася. Генеральний директор консалтингової компанії “Експерт Моторс” Іван МАРЧУК наголошує, що в Рівному банки практично не видають автокредити:
— Позику на купівлю автомобіля можна отримати в салоні компанії “Славекс-Авто”, яка використовує програму “Рено-Фінанс”, розроблену імпортером. Ще один варіант отримати автомобіль — укласти угоду з лізинговою компанією. Знаю, що до цієї практики вдається автосалон “Тойота Центр Рівне”.
Сьогодні банки заморозили автокредитування, адже важко знати позичальника, який гарантовано погасить позику.
— Ми утримуємося від видачі позик на купівлю автомобілів, бо робити це в гривні невигідно, — зазначила директор Рівненського регіонального управління роздрібного бізнесу ВАТ “Ерсте банк” Наталія МАГУРЯН. — Натомість отримати позику в іноземній валюті немає бажаючих.

Лізинг як альтернатива
Через відсутність автокредитів страждають покупці та автосалони. Менеджер з продажу ТОВ “Вест Моторс” (Hyundai) Володимир ОСМАНОВ каже, що протягом останніх трьох місяців у кредит не продано жодного автомобіля:
— Потенційні клієнти не бажають брати позики, бо відсоткові ставки суттєво зросли — до 25 відсотків річних у гривнях. Хоча ще в жовтні вони складали приблизно дев’ять відсотків річних. Тому автомобілі, які подорожчали через коливання валюти, купують лише за готівку.
У цій ситуації покупці можуть сподіватися на отримання автомобіля в лізинг. Він розрахований для компаній та має два види — фінансовий і оперативний. Останній фактично вважається орендою. Компанія-споживач бере машину в користування на певний термін, а лізингова компанія її обслуговує і навіть може надати інше авто у випадку поломки чи аварії.
Як підкреслює Простобанк Консалтинг (www.prostobank.ua), при оперативному лізингу можливий викуп авто за вартістю, яка значно нижча за ринкову. Зате фінансовий лізинг дає право стати власником машини, як тільки клієнт виплатив останній платіж. Тому звичайному громадянинові, якому недоступний механізм банківського кредитування, найпривабливішим вважається саме цей тип.
Процес здобуття авто в лізинг здається простим. Покупець приходить у салон, обирає марку та повідомляє про вибір лізингової компанії. Там роблять комерційну пропозицію, після чого треба зробити перший внесок, оформити документи і можна сідати за кермо. Проте існує кілька нюансів.
Головна відмінність лізингу від кредиту — автомобіль залишається у власності лізингової компанії до кінця терміну дії договору. Це тягне за собою як психологічні незручності (“це чужий автомобіль”, адже покупець їздить за дорученням), так і додаткові матеріальні витрати. Наприклад, покупець фактично оплачує дві реєстрації автомобіля — на лізингову компанію і після закінчення терміну — на себе.
Крім того, якщо власник машини не зможе в якийсь момент вносити платежі, з автомобілем доведеться розлучитися. При цьому повернення внесених грошей, за законодавством, не передбачене.
Як правило, лізинг на авто дорожчий за кредит, зауважує керівник компанії “Експерт Моторс”. Не в останню чергу — “завдяки” ануїтетній схемі погашення і вже згаданим “страховим” і “реєстраційним” надбавкам. Крім того, лізингова компанія користується зазвичай не власними коштами, а залучає їх у банку. У той же час лізингова компанія може працювати за рахунок знижок і особливих умов в імпортерів автомобілів і страхових компаній, тому плата за послуги компанії для клієнта-фізичної особи буде практично непомітною.





На правах реклами