Ми у Facebook
04.07.2010, 17:24

Пальне у Рівному подешевшало. Чи надовго?

Ніхто не сумнівався, що збільшене податкове навантаження на пальне нафтотрейдери вже заклали в роздрібні ціни, тим самим переклавши проблему на плечі споживачів. Проте момент істини настав, а наші гаманці не відчули подорожчання. Більше того, ціна на АЗС почала опускатися.
16 червня набрав чинності Закон №6337 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів (у частині оподаткування)", який передбачає збільшення ставок акцизного збору на нафтопродукти. Різноманітні експерти в один голос заявляли, що вже й так надзвичайно дороге пальне почне знову дорожчати.

— Підвищення ставок акцизу обов’язково відобразиться на ринку. Причина — суть такого податку, — зауважує заступник директора Консалтингової групи "А-95" Артем Куюн. — Акциз — непрямий податок, що розрахований на кінцевого споживача. 100% його перекладається на кінцеву вартість товару.

Великий сюрприз із АЗС
Поки всі чекали нового подорожчання пального і заправлялися про запас, ринок зробив нам великий сюрприз. 16 червня ми не побачили подорожчання, а за кілька днів у роздробі відбулося неймовірне — ціни почали рухатись вниз. Поступове зниження ціни відбулося з 20 червня.

Спочатку пальне подешевшало лише на деяких АЗС і лише на 20 копійок, за кілька днів до них приєдналися інші — й здешевшання бензинів стало ще відчутнішим. Тож сьогодні ми можемо придбати бензин марки А-95 по 7,45 грн за літр на звичайній заправці і по 7,90 грн за літр на брендовій АЗС. Загалом по Україні на Рівненщині ціни одні з найнижчих. Власне, те, що сталося, рівнян дуже тішить. Але ж і мучить питання: чому споживачі досі не відчули на собі введення акцизу?

На думку прес-секретаря ВАТ "Концерн Галнафтогаз" Олеся Пограничного, ринок не відчув підняття ставки акцизного збору через те, що підняття ставки на 20% збіглося зі зниженням світових цін на нафту та нафтопродукти, а також зі зниженням курсу долара до гривні. Якби цих факторів не було, ціна піднялася б на 20 копійок.

Директор мережі АЗС "Олас" Віталій Першогуба наголошує, що зниження вартості пального не відбулось одномоментно, спочатку ціна змінилась у гурті.

— Спочатку в Україні відбулось зниження вартості гуртових партій пального, тепер ця тенденція відобразилась і на роздрібних цінах, — каже він, — нині на світових ринках знову відбувається подорожчання нафти. Сьогодні її продають біля по 76 доларів за барель, ще у травні верхня ціна бареля нафти на кілька доларів була нижчою.
Артем Куюн зауважує, що зниження ціни на нафту і нафтопродукти у світі на 15-20% фактично амортизували підвищення акцизу. Ринок України на коливання реагує з дво-тритижневою затримкою, тому впливу акцизу не було помітно. Якби акциз не був підвищений, то падіння цін на закордонних ринках відбилося б в Україні великим зниженням вартості палива. В останні два тижні ціни на світовому ринку повернулися на колишні позиції, і ціна бензину в Україні обіцяє повернутися до 8,00-8,10 грн/л.

Ціну формуватиме ринок
Зараз ринок стабілізувався, і найближчими днями зміни вартості пального не буде. Ціна на пальне в довготривалій та короткотривалій перспективі й надалі залежатиме від активізації світової економіки та підняття цін на нафту.

За словами Артема Куюна, основними факторами впливу цін на паливо залишаються ціни на нафту і нафтопродукти в світі, оскільки Україна залежить від імпортних енергоносіїв більш ніж на 90% (паливо усередині країни в основному виробляється з імпортної нафти).

Взагалі на ринок нафтопродуктів впливають ті ж фактори, що й на інші ринки: ціни на сировину, податки, державне регулювання, вартість послуг з транспортування і зберігання продукції.

Віталій Першогуба наголошує, що нині варто очікувати тенденції до росту цін на пальне, бо на міжнародних ринках вартість нафти почала рости.

Чи вплинуть монопольні змови на вартість бензину?
Свого часу багато говорили про зловживання деяких великих операторів на ринку, що значно впливали на ціну для споживачів. Подібні процеси в Україні відбуваються час від часу. Одні оператори безпідставно підвищують ціни, Антимонопольний з ними бореться — вони знижують, тоді інші великі структури починають грішити на цьому ґрунті...

Офіційний інтернет-ресурс Антимонопольного комітету України періодично висвітлює інформацію про свої розслідування щодо дій операторів ринку. Скажімо, минулого року АМКУ притягнув до відповідальності більше 60 нафтотрейдерів, які працюють в Україні.

І, здавалося, що з явищем було покінчено, проте на початку цього року спостерігалась ситуація, коли ціни на пальне на ринках Європи зросли на 8% та 7% відповідно. А в Україні оптові ціни на високооктанові бензини підвищилися на 9,1%, на низькооктанові — на 10,5%, роздрібні ціни — на 14%. Нова хвиля підвищення була в березні, проте як тільки Антимонопольний почав розслідувати це явище, ціна опустилася.

Віталій Першогуба зауважує, що не у всіх операторів зросли так ціни, тобто на ринку була пропозиція і дешевша, на неї також треба зважати і говорити про це.

— У споживача був вибір, а не на нього монопольно тиснули ті, хто найбільше підняв, — зауважує він.

На думку Артема Куюна, зараз монопольних змов на національному ринку нафтопродуктів немає. Мають місце порушення дрібні в рамках регіональних ринків, однак про них вже давно не було чути.

— Моя думка така, що в сьогоднішніх умовах ринку влаштувати картельну змову практично нереально, — наголошує він. — Для цього потрібна наявність двох (максимум трьох) вирішальних гравців. Їх же в Україні більше десятка. А при такій кількості сфер впливу виробити єдину вигідну для всіх ціну неможливо.





На правах реклами

РДБК

Відпочинок у Карпатах


Актуальні новини України за сьогодні на https://www.ukr.net

Допомога ЗСУ