Ми у Facebook
13.01.2011, 09:15

Новорічний сюрприз — ціна на бензин

У грудні-січні ми стали свідками, як "поступове" підвищення ціни на пальне раптово перетворилося на "стрімке". До цього часу мені було важко уявити, що позначки на АЗС можуть підніматися не лише двічі на місяць, а й кожного разу, коли заїдеш на заправку.
В якийсь момент здалося, що межі подорожчанню немає. Експерти заспокоюють: межа є, але і ймовірності, що ціни на пальне можуть ще вирости, теж не виключають.

До цієї зими ми навіть не могли уявити, що бензин може дорожчати чи не щодня. Історія подорожчання пального почалася в середині осені, але тоді ми нею не переймалися, бо ціна лише почала наздоганяти втрачені у вересні позиції. Тож додаткові 20 копійок за жовтень-листопад майже не відчули. У першій половині грудня пальне плавно подорожчало ще на 20 копійок, а ближче до січня "стрибнуло" майже на 20 копійок. А поки світ насолоджувався новорічним шампанським, Україна ввійшла у нове подорожчання пального. І показники на АЗС піднялися ще на 15-20 копійок. Цікавим у цій історії було й те, що різниця між вартістю пального "дорогих" та "дешевих" брендів була значною і в якийсь момент сягнула більше 70 копійок. Згодом нижчі ціни почали "підтягуватись". І сьогодні на Рівненщині різниця між максимальною і мінімальною ціною до 50 копійок.

Орієнтовна вартість пального у Рівному
А-95 —8,10-8,55грн/л,
А-92 —7,60-8,10 грн/л,
А-80 —7,25 -7,80 грн/л.,
ДП — 7,45-8,05 грн/л.

Чорне золото тягне за собою пальне

В чому проблема? Експерти вказують кілька причин. Перша, особливо актуальна для минулого року, — подорожчання нафти у світі. Це відбувалося так: травень-червень —75-76 доларів за барель, липень-серпень — 78-79 дол/б, вересень 81-82 дол/б, жовтень — 84 дол./ б., грудень — до 90 дол/б.

— Вартість нафти на світових ринках піднялася за останній місяць значно, — розповідає директор ДП “Авіком-Рівне” Ігор КОЧЕРГІН. — 90 доларів за барель чорного золота — це дуже висока ціна. Це і є головна причина подорожчання.

Україна не була єдиною, кого зачепило подорожчання нафти. На європейських заправках теж цінники піднялись.
— В Європі пальне коштує ще дорожче, — запевняє Ігор Кочергін, — але ситуація не стосується Росії та Білорусі.

Акциз вплинув на січневу ситуацію

У нас, крім світових тенденцій, є ще й свій новорічний сюрприз — підвищення акцизу.

Якщо акциз на кожну тонну бензину А-95 до першого січня становив 132 євро, то нині його вартість 182 гривні, — розповідає речник концерну "Галнафтогаз" Олесь ПОГРАНИЧНИЙ, — тобто споживач на кожний літр бензину тепер орієнтовно заплатить більше на 40-50 копійок.
За словами Олеся Пограничного, хороша новина в тому, що в підвищений акциз заклали збір на обслуговування доріг, який раніше автовласники сплачували при техогляді, а тепер за нього сплачувати не потрібно.
— Хто більше їздить, — той і більше платить, — наголошує він.

Антимонопольний вже розбирається
Цікаво, що вартість бензину та дизпалива у грудні продовжувала підвищуватись, а обсяги запасів учасників ринку нарощувалися в очікуванні підвищеного акцизу на пальне. У бізнесових колах Рівного напередодні Нового року неодноразово чула розмови про вигідність вкладання коштів у пальне через майбутнє його подорожчання. Тож нова ціна може нести в собі не лише об’єктивні фактори, а й певне спекулятивне навантаження.

Не дивно, що Антимонопольний комітет України відреагував на ситуацію в перші дні січня і вже порушив справу за фактом стрімкого підвищення цін на бензин марок А-95 та А-92, що відбулося наприкінці 2010 та у перші дні 2011 року, з боку основних операторів ринку пального. Антимонопольний зараз перевіряє вплив очікуваного збільшення акцизного збору на формування вартості пального. Зокрема, розслідування буде стосуватися діяльності тих учасників ринку нафтопродуктів, які мають значну ринкову частку та не виконали рекомендації щодо встановлення економічно обґрунтованої вартості пального. За попередньою інформацією, такі підприємства, як: ПП "Окко-Нафтопродукт", ТОВ "Континент Нафто Трейд", ПП "Лукойл-Україна" і ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" — були лідерами підвищення цін на бензини. У ході розслідування особливу увагу приділять формуванню усього ланцюга витрат, які впливають на вартість пального, враховуючи при цьому розмір цін на наявні залишки нафтопродуктів.

За словами заступника голови Рівненського обласного територіального відділення АМКУ Віктора БОДЕНЧУКА, "регіональний офіс" Антимонопольного комітету вже розпочав перевірку й місцевих операторів ринку.

— Якщо виявиться, що компанії безпідставно підвищили ціни чи змовились підняти вартість пального до одного рівня, — наголошує він, — щодо них будуть прийняті міри. Але для того, аби ситуацію вивчити, потрібен час, результат буде відомий дещо згодом.
Віктор Боденчук припускає, що на Рівненщині могли бути зловживання у окремих регіонах, де представництво операторів не є щільним.

Далі буде...
Компанї до перевірок Антимономопольного ставляться спокійно.
— Були передумови — ціна підвищилась, — наголошує речник концерну "Галнафтогаз" Олесь Пограничний, — було б дивно, коли б нафта подорожчала, акциз підняли, а ціна залишилася на попередньому рівні. Але це може бути не останнє подорожчання на пального, бо, як відомо, вже є ініціатива уряду щодо можливого введення мита на імпортовані нафтопродукти.

За його словами, подібні ініціативи були пролобійовані деякими вітчизняними нафтопереробними заводами, які не модернізували виробництво і не можуть запропонувати пальне за стандартом Євро-4.
— Немодернізовані вітчизняні НПЗ, на жаль, сьогодні не можуть наситити ринок ні потрібною кількістю пального, ні забезпечити потрібну якість, якої потребують автомобілі імпортного виробництва. А іномарками користується значна кількість українців! — наголошує він. — Мито ще підвищить ціну на ринку на імпортне пальне, але бензини з наших заводів кращими від того скоріше всього не стануть.





На правах реклами