04.07.2011, 14:48
"Спрощенці" – бути чи не бути?
Сьогодні в Україні реформується спрощена система оподаткування підприємців та вирішується її подальша доля. Законодавчий орган влади працює над змінами до Податкового кодексу, що стосуються підприємців на фіксованому та єдиному податку. Проблема, як відомо, набула актуальності і отримала широкий соціальний резонанс ще при прийнятті Податкового кодексу, коли виникла загроза для існування спрощеної системи оподаткування в цілому.
Ініціатива Кабінету міністрів України була викладена у відповідному законопроекті «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України». Цей документ уже затверджений урядом і знаходиться на розгляді у відповідних парламентських комітетах.
18 березня 2011 Міністерство фінансів також запропонувало базується на згаданому законопроекті концепцію спрощеної системи оподаткування.
Згідно згаданим документам, підприємців-«спрощенців» поділять на три групи і зобов'яжуть вести облік, при цьому податкове навантаження для них зросте. Адже тепер їм доведеться вести докладний облік на підставі первинних документів, тобто укладати і фіксувати договору, а також рух коштів. У разі проведення готівкових розрахунків виникає потреба в касовому апараті. У зазначеному законопроекті про це мова не йде, але в розділі Податкового кодексу про ведення обліку сказано: прийом готівки вимагає застосування касового апарату. При цьому в законі про реєстраторів розрахункових операцій сказано, що платники єдиного податку не зобов'язані використовувати касові апарати.
Суперечності деяких норм, що вимагають роз'яснень, очевидні. Тому в законопроекті потрібно чітко зафіксувати позицію про касові апарати або внести відповідні норми в заключні положення Податкового кодексу.
Позитивним моментом є те, що законопроектом пропонується скасувати норму кодексу, якою запроваджено заборону юридичним особам відносити закупівлі товарів і послуг у «спрощенців» - фізичних осіб на валові витрати, тобто фактично зобов'язали юросіб обкладати відповідні витрати за ставкою податку на прибуток. Однак не всіх, а тільки тих, які використовують так звану третю категорію спрощеної системи оподаткування.
Як зазначалося вище, урядом запропоновано поділ на три категорії: дві з них - аналог системи з фіксованим і єдиним податком, коли ставки встановлюють місцеві ради, а закон визначає лише граничні розміри. Третя категорія - аналог існуючої спрощеної системи для юридичних осіб, яка передбачає прив'язку до відсотка від обсягу реалізації.
Перша категорія - це особи, які не використовують працю найманих працівників і обсяг доходів яких не перевищує 150 мінімальних заробітних плат (близько 150 тис грн ..). Для таких підприємств встановлюється ставка податку в межах від 1 до 10% мінімальної заробітної плати (10-100 грн.).
Друга категорія - це особи, які використовують працю не більш ніж десяти найманих працівників, а обсяг доходу не перевищує тисячі мінімальних заробітних плат (близько 1 млн грн ..). Ставка - від 2 до 20% мінімальної заробітної плати (20-200 грн.).
Ставка для третьої категорії встановлюється на рівні 3% від отриманої виручки за умови сплати ПДВ або 5% - без сплати ПДВ. До неї відносяться особи, які мають не більше десяти найманих працівників та обсяг доходу яких не перевищує 2 тис. мінімальних заробітних плат (близько 2 млн. грн.).
По всій видимості, платежі планують прив'язати до мінімальної зарплати. Тобто єдиний податок буде, наприклад, до 20% мінімальної зарплати - на сьогоднішній день це менше 200 грн. Однак разом зі збільшенням мінімальної зарплати будуть рости і податки для «спрощенців». Як влучно зауважила народний депутат Ксенія Ляпіна на сторінках інтернет-видання «Економічна правда», «мінімальна зарплата є соціальним показником, а тому не зовсім об'єктивним. А значить, прив'язка розмірів ставок до мінімальної зарплати є ризиком для підприємців. Можливо, потрібно звертатися до уряду з тим, щоб встановити цю ставку в натуральних показниках ».
У разі отримання доходу з порушенням вимог застосування спрощеної системи передбачено оподаткування за ставкою податку в розмірі 15% для платників першої та другої категорій і за подвійною ставкою податку - для платників третьої категорії.
Крім того, законопроект визначає випадки анулювання органами податкової служби свідоцтва платника єдиного податку, зокрема, у разі виникнення податкової заборгованості зі сплати податку, здійснення господарської діяльності, на яку не поширюється спрощена система, перевищення граничного обсягу доходу і т.п.
За інформацією з неофіційних джерел, ДПСУ разом з іншими центральними органами виконавчої влади та Міністерством фінансів України не брали участь в розробці цього законопроекту.
На сьогоднішній день до моменту внесення відповідних змін до Податкового кодексу продовжує діяти указ президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» № 727/98 від 3 липня 1998 року.
Крім того, з 1 квітня 2011 року розділив III Податкового кодексу, який регулює оподаткування прибутку підприємств, введено, зокрема, згаданий вище заборона юридичним особам відносити на валові витрати закупівлю товарів і послуг у «спрощенців» - фізичних осіб.
Існує ще один неоднозначний момент. Законопроект вносить зміни в закон про єдиний соціальний внесок, і нібито запропонований компроміс. Насправді ситуація непроста: від сплати єдиного соціального внеску звільняються тільки інваліди та пенсіонери. За даними Міністерства соціальної політики України, кількість інвалідів на кінець 2010 року становило 2,6 млн, тобто майже 6% від загальної чисельності населення. Кількість інвалідів працездатного віку перевищує 1,5 млн осіб. Кількість пенсіонерів майже дорівнює кількості працюючих. При цьому розмір соціального внеску для підприємців - молоді та інших працездатних осіб - непомірно великий. Що робити підприємцям, які не є ні пенсіонерами, ні інвалідами? Ймовірно, буде посилюватися соціальна напруга, що може призвести до непорозумінь в підприємницькому середовищі.
Джерело: «Зеркало недели. Украина»
18 березня 2011 Міністерство фінансів також запропонувало базується на згаданому законопроекті концепцію спрощеної системи оподаткування.
Згідно згаданим документам, підприємців-«спрощенців» поділять на три групи і зобов'яжуть вести облік, при цьому податкове навантаження для них зросте. Адже тепер їм доведеться вести докладний облік на підставі первинних документів, тобто укладати і фіксувати договору, а також рух коштів. У разі проведення готівкових розрахунків виникає потреба в касовому апараті. У зазначеному законопроекті про це мова не йде, але в розділі Податкового кодексу про ведення обліку сказано: прийом готівки вимагає застосування касового апарату. При цьому в законі про реєстраторів розрахункових операцій сказано, що платники єдиного податку не зобов'язані використовувати касові апарати.
Суперечності деяких норм, що вимагають роз'яснень, очевидні. Тому в законопроекті потрібно чітко зафіксувати позицію про касові апарати або внести відповідні норми в заключні положення Податкового кодексу.
Позитивним моментом є те, що законопроектом пропонується скасувати норму кодексу, якою запроваджено заборону юридичним особам відносити закупівлі товарів і послуг у «спрощенців» - фізичних осіб на валові витрати, тобто фактично зобов'язали юросіб обкладати відповідні витрати за ставкою податку на прибуток. Однак не всіх, а тільки тих, які використовують так звану третю категорію спрощеної системи оподаткування.
Як зазначалося вище, урядом запропоновано поділ на три категорії: дві з них - аналог системи з фіксованим і єдиним податком, коли ставки встановлюють місцеві ради, а закон визначає лише граничні розміри. Третя категорія - аналог існуючої спрощеної системи для юридичних осіб, яка передбачає прив'язку до відсотка від обсягу реалізації.
Перша категорія - це особи, які не використовують працю найманих працівників і обсяг доходів яких не перевищує 150 мінімальних заробітних плат (близько 150 тис грн ..). Для таких підприємств встановлюється ставка податку в межах від 1 до 10% мінімальної заробітної плати (10-100 грн.).
Друга категорія - це особи, які використовують працю не більш ніж десяти найманих працівників, а обсяг доходу не перевищує тисячі мінімальних заробітних плат (близько 1 млн грн ..). Ставка - від 2 до 20% мінімальної заробітної плати (20-200 грн.).
Ставка для третьої категорії встановлюється на рівні 3% від отриманої виручки за умови сплати ПДВ або 5% - без сплати ПДВ. До неї відносяться особи, які мають не більше десяти найманих працівників та обсяг доходу яких не перевищує 2 тис. мінімальних заробітних плат (близько 2 млн. грн.).
По всій видимості, платежі планують прив'язати до мінімальної зарплати. Тобто єдиний податок буде, наприклад, до 20% мінімальної зарплати - на сьогоднішній день це менше 200 грн. Однак разом зі збільшенням мінімальної зарплати будуть рости і податки для «спрощенців». Як влучно зауважила народний депутат Ксенія Ляпіна на сторінках інтернет-видання «Економічна правда», «мінімальна зарплата є соціальним показником, а тому не зовсім об'єктивним. А значить, прив'язка розмірів ставок до мінімальної зарплати є ризиком для підприємців. Можливо, потрібно звертатися до уряду з тим, щоб встановити цю ставку в натуральних показниках ».
У разі отримання доходу з порушенням вимог застосування спрощеної системи передбачено оподаткування за ставкою податку в розмірі 15% для платників першої та другої категорій і за подвійною ставкою податку - для платників третьої категорії.
Крім того, законопроект визначає випадки анулювання органами податкової служби свідоцтва платника єдиного податку, зокрема, у разі виникнення податкової заборгованості зі сплати податку, здійснення господарської діяльності, на яку не поширюється спрощена система, перевищення граничного обсягу доходу і т.п.
За інформацією з неофіційних джерел, ДПСУ разом з іншими центральними органами виконавчої влади та Міністерством фінансів України не брали участь в розробці цього законопроекту.
На сьогоднішній день до моменту внесення відповідних змін до Податкового кодексу продовжує діяти указ президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» № 727/98 від 3 липня 1998 року.
Крім того, з 1 квітня 2011 року розділив III Податкового кодексу, який регулює оподаткування прибутку підприємств, введено, зокрема, згаданий вище заборона юридичним особам відносити на валові витрати закупівлю товарів і послуг у «спрощенців» - фізичних осіб.
Існує ще один неоднозначний момент. Законопроект вносить зміни в закон про єдиний соціальний внесок, і нібито запропонований компроміс. Насправді ситуація непроста: від сплати єдиного соціального внеску звільняються тільки інваліди та пенсіонери. За даними Міністерства соціальної політики України, кількість інвалідів на кінець 2010 року становило 2,6 млн, тобто майже 6% від загальної чисельності населення. Кількість інвалідів працездатного віку перевищує 1,5 млн осіб. Кількість пенсіонерів майже дорівнює кількості працюючих. При цьому розмір соціального внеску для підприємців - молоді та інших працездатних осіб - непомірно великий. Що робити підприємцям, які не є ні пенсіонерами, ні інвалідами? Ймовірно, буде посилюватися соціальна напруга, що може призвести до непорозумінь в підприємницькому середовищі.
Джерело: «Зеркало недели. Украина»
Категорія: Новини > Споживач
Автор: Переглядів: 3817Інші статті рубрики:
В Україні тимчасово не оформлюють паспорти
Оформлення та видача паспортів в Україні тимчасово призупиняться. Про це повідомила пресслужба ДП «Документ» у п’ятницю, 13 грудня.
переглядів: 125
Де в Рівненській громаді знаходяться укриття (+МАПА)
У Рівненській міськраді рівнянам та квасилівчанам нагадали про розташування захисних споруд у нашій громаді.
переглядів: 1626
Скільки сьогодні Рівне буде без світла
Оприлюднили графік погодинних відключень електроенергії у Рівненській громаді сьогодні, 13 грудня
переглядів: 401
Смачний сніданок для вдалого початку дня
Вдало підібраний сніданок може стати ідеальним стартом дня. Якщо ви шукаєте щось нове й смачне, цей простий рецепт з лавашу і тунця стане вашим фаворитом.
переглядів: 187
Ракам - контроль, Овнам - самокритика: астропрогноз на завтра
Дізнайтеся, що вам підготували зорі на 13 грудня.
переглядів: 268