Школа універсального журналіста у Рівному: історія успіху і новий набір! [Фото+Відео]
Записатись на ШУЖ можна за телефоном (050) 339 39 85 або написавши на електронну адресу vg2001@ukr.net
«Школу універсального журналіста» рівненський видавничий дім «ОГО» запровадив 2006-го року – шукали кадри для оновленої редакції. Відтоді відбулося 25 шкіл у різних форматах, а школа налічує близько 400 випускників, які працюють практично в усіх редакціях Рівного, частина – здобуває фах журналіста в університетах, а дехто вже і сам викладає журналістику. З більшістю випускників редакція досі підтримує контакт.
Про проект «Школа універсального журналіста» «Редакторському порталу» розповідає його керівник та головний редактор видавничого дому «ОГО» Віталій Голубєв.
Школа універсального журналіста: що дає таке навчання? [ОПИТУВАННЯ]
Етап перший: пошук кадрів
У 2006-му ВД «Ого» видавав три громадсько-політичні газети – це власне тижневик «Ого», «Рівненську газету» та «Провінційну газету». Над виданнями працювали окремі редакції, які хоч і належали до одного видавничого дому, але існували достатньо автономно. В 2005-му ми розпочали реформу з об’єднання. Тоді ж з’ясувалося, що не всі журналісти готові до скоординованої праці під єдиним керівництвом – в процесі притирки частина людей відпала. Але тоді ринок був перегрітий, кадрова проблема стояла гостро. Виникла ідея: вчити самим, готувати кадри під свої вимоги.
Починали не з нуля. В 2002 – 2003 роках тодішній редактор «Ого» Василь Туз, який потім працював у Києві в «Галицьких контрактах», проводив на базі газети «Школу молодого журналіста». Це був довготерміновий проект, розрахований майже на рік – набиралася група старшокласників, яка займалася двічі на тиждень.
Також треба сказати, що аналогічні школи були і в наших колег з інших регіонів: у рамках обмінних проектів мені випало відвідати школу, яку організували «Донецкие новости», пізнавальним був і досвід тернопільської редакції 20minut.ua (RIA). Проте що стосується методики викладання, то важливим для нас був досвід співпраці з медіаконсультантом Михайлом Вейсбергом під час перезапуску газети «Ого» (2004 – 2005). Тоді на консультаційних сесіях ми напрацьовували багато пам’яток для журналістів – як писати, про що писати, як це оформлювати. Причому прописували для людей навіть азбучні речі, щоб максимально регламентувати редакційний процес. Ці напрацювання стали першими методичними матеріалами для нашої школи.
Перший набір в «Школу молодого журналіста» оголосили у червні 2006-го. Тоді шкіл було дві – одна на базі газетної редакції, друга – на базі нашого телеканалу «Рівне 1». Заняття відбувалися паралельно, і навіть був один слухач, який вдень ходив на телевізійну школу, а увечері – на газетну.
У 2006-му ми набрали групу 12 чоловік. Навчальний процес складався з 10 двогодинних лекцій (20 академічних годин). В оголошенні вказувалося, що найкращі випускники після випробувального терміну матимуть перспективу працевлаштування в редакції. Відповідно ми й орієнтувалися на випускників вузів або студентів старших курсів.
В основі шкільних занять лежали правила написання новин, робота з джерелами інформації, техніка інтерв’ю, стандарти новинної журналістики, основи медіаправа, літературне редагування текстів. Тематику визначили з власного досвіду участі в Школах молодих журналістів та редакторів IREX, U-Media та інших. Викладали працівники редакції – журналісти, юрист, літредактор. Майстер-клас з медіабізнесу «Як створювати незалежні медіа» читав Віктор Данилов, засновник ВД «Ого». Він і зараз є постійним та бажаним гостем на наших заняттях.

«Наш слухач»
Як такого конкурсу на «Школу молодого журналіста» не було, відмовляли хіба що випадковим людям, які прийшли у пошуках легкого хліба. Припустімо, якомусь хлопцеві, що працював на будівництві, мама могла сказати: «А тут ще у журналісти набирають – піди...»
Від перших шкіл вимальовувався портрет нашого типового слухача. Точніше, слухачки: у типовій групі 80% учнів жіночої статі.
Це дівчина. Вік 20 – 22 роки, студентка старших курсів. Як правило, гуманітарних факультетів. У школі була відмінницею, брала участь в учнівському самоврядуванні, шкільних олімпіадах, Малій академії наук і конкурсах української мови імені Петра Яцика. У своєму вузі вона, з високою імовірністю, є головою студради факультету або старостою групи. Максимально розширює свої контакти за рахунок програм стажування, волонтерства, розуміючи, що потім це працюватиме на неї. Вірші – або пише, або писала, та серйозно до цього не ставиться («для себе»). Не виключено, що також бере участь у конкурсах краси – не для того, щоб продовжити кар’єру в модельному бізнесі, а щоб задовольнити певні амбіції. Хоча про зовнішність воліє не говорити — прагне, аби цінували за розум.


Перша школа закінчилася тим, що 5 випускників було запрошено на стажування в редакцію. Враховуючи, що група була 12 осіб, то це ледь не кожен другий. З 5-ти відібраних, четверо працюють у нашому холдингу і нині.
Наші курси закінчувалися тестом, в якому були питання на загальну ерудованість. Все-таки якщо людина хоче працювати журналістом у регіональному виданні, то мусить принаймні знати елементарні речі – приміром, скільки районів є у Рівненській області. Плюс оцінювали, як людина володіє словом і зважали на психологічний фактор: наскільки людина може працювати в редакційній команді.
Потім від тестів відмовились – коли необхідність відбору працівників, за результатами навчання, втратила актуальність. Та й портрет учня викристалізувався чіткіше вже від стадії співбесіди.
Друга школа: «хай буде»
Провівши першу школу і знайшовши людей для редакції, ми могли б на тому згорнути проект – завдання виконано. Але до нас стали звертатися знайомі наших випускників та колег з питанням, як пройти у нас навчання. Оскільки був запит, то ми вирішили продовжувати проект, розмірковуючи так: школа не вимагає дотацій, ще й приносить невелику копійку – хай буде.
Проте формат зазнав змін. По-перше, порадившись, ми відмовилися від двох шкіл – телевізійної та газетної, а запровадили єдину «Школу універсального журналіста». Це знімало момент внутрішньої конкуренції, до того ж орієнтація на мультимедійні платформи вже тоді увійшла в тренд.
Вирішили проводити заняття на базі телеканалу – з маркетингових міркувань. До того ж змінилася орієнтація в цільовій: якщо раніше ми шукали кадри й орієнтувалися на випускників вузів та старшокурсників, то тепер розширили свою цільову аудиторію і на старшокласників.
Прийшла криза, і ми подумали: приваблювати перспективою працевлаштування вже не вийде, а ось до університетів діти вступатимуть завжди. Відтак, посилимо акцент на профорієнтацію. Спрацювало: тепер у кожній групі до половини учнів – 10-11-класники, а ще половина – студенти та випускники університетів. Відповідно, вікові рамки учасників перших шкіл – це десь 22-27 років, а нині — від 15 до 25.

Наприкінці «другої школи» ми взяли на стажування одну людину. Оскільки у нас на той момент вакансій не було, то, пройшовши у нас практику, людина знайшла роботу в іншій редакції. Але мені важливо, що вона лишилася в журналістиці. Нині випускники ШУЖ працюють практично в кожній редакції Рівного.
Третій етап: розширення форматів
Від 2008-го року школа набула тої форми, в якій існує дотепер:
а) випускників не беремо в штат редакції – після кризи ми не розширювали штат і найближчим часом не плануємо, проте є можливість бути позаштатним дописувачем;
б) збільшено кількість навчальних форматів – зараз ми пропонуємо і дводенні школи суто для старшокласників на базі Острозької академії, й аналогічні виїзні школи в районах Рівненської області;
в) з часом дещо змінилась змістова структура курсу: слово «універсального» в назві школи тепер означає не лише придатність отриманих знань до роботи на різних платформах (ТБ, газета, радіо, інтернет), а й посилення акценту на комунікації як такій. Тобто чимало навичок, як кажуть самі випускники, вони потім застосовують у міжособистісному спілкуванні, а не обов’язково в професійному. Атмосфера на заняттях з часом стала більш довірчою, менш формальною. Поменшало регламентуючих «роздаток», побільшало інтерактиву. Менше стало стилістики і медіаправа, більше – психології та риторики. Після відвідання аналогічних шкіл журналістики в Німеччини (2009 рік) я став залучати до проведення тренінгів і колишніх випускників;
г) обов’язковий елемент занять — телепроби у студії нашого телеканалу. Це емоційний «пік» 10-денної школи.

У Рівному учні "Школи універсального журналіста" пробують себе в ролі телеведучих
Проект є прибутковим, але в загальній структурі доходів це незначний відсоток. Для видавничого дому це насамперед просування бренду, причому в молодій активній аудиторії інтернет-користувачів. Також випускники Школи пишуть нам блоги. Окремі статті в блогах мають більшу відвідуваність, ніж деякі матеріали штатних журналістів.
Не всі жінки - повії: блог Іванни Пристайович
На рік проходить 3 – 4 школи в базовому 10-денному форматі: два робочих тижні з понеділка по п’ятницю з 18 до 20 години. Алгоритм прийому ми спростили: колись потрібно було скачувати заявку з сайту, зараз достатньо просто зателефонувати мені на мобільний чи написати на мейл – ми домовляємось про співбесіду, і після 10-15 хвилин спілкування приймаємо (чи не приймаємо) рішення про прийом. Більшість же потенційних учнів просто пише мені «ВКонтакте».

Торік ми запровадили ще один формат: 2-денна школа («вихідного дня»), розрахована суто на учнів. Логіка така: діти, які збираються вступати на журналістику, можуть пройти в нас короткотермінове навчання, попрактикуватися (на волонтерській основі) в молодіжних рубриках наших ЗМІ, перевірити, наскільки ця професія їм підходить. До того ж в Острозькій академії запроваджено спеціальність «журналістика», де я викладаю на першому курсі. Щоб рекламувати новий напрямок освіти, ми проводимо наші курси в Острозі як тристоронній проект – ВД «Ого» та Острозької академії за моральної підтримки обласного Управління освіти. На такі курси приїжджають учні практично з усіх сусідніх областей, були навіть цілі делегації з Херсонщини та Донбасу. Програма приблизно та сама, що на базовому курсі, але без телепроб і майстер-класів — суто основи журналістики. Наприкінці дводенного курсу – профорієнтаційна зустріч із керівництвом академії.
На Рівненщині Школа універсального журналіста зібрала учнів із 5 областей
За матеріалами шкіл ми видали навчальний посібник «Школа універсального журналіста».
Якщо говорити про головні підсумки роботи школи, то я би навіть говорив не про її прибутковість, і навіть не про те, що на певному етапі вона допомогла нам вирішити кадрові питання, а про те, що таким чином навколо «Ого» ми сформували середовище, яке є лояльним до наших інформаційних продуктів – телеканалу, сайту, газет. Сьогодні я сміливо кажу потенційним учням: хочете дізнатись про нас більше, перевірити мої слова – будь ласка, введіть у пошуковику «Школа універсального журналіста». Практично все, що пишуть про нас в інтернеті – правда.
Повний текст статті - на "Редакторському порталі".
Щоб записатись до Школи універсального журналіста та отримати детальнішу інформацію - пишіть на vg2001@ukr.net або телефонуйте (050) 339 39 85.

журналістика, журналісти, журналіст, Національний університет "Острозька академія", Школа універсального журналіста, "Рівне 1", ВД "ОГО"
На Рівненщині попрощалися із колишнім поліцейським, який загинув у боях на Донеччині

У Сарнах віддали останню шану Костянтину Аврамишину, сержанту Збройних сил України, який загинув у боях на Донеччині 18 березня 2025 року.
переглядів: 299
Якою буде погода у Рівному та області завтра, 23 березня

Небо буде хмарним із проясненнями. Уночі місцями можливий невеликий дощ з мокрим снігом, удень очікується помірний дощ.
переглядів: 243
Втілення мрій та внутрішня сила: гороскоп на 23 березня

Цього дня для багатьох ключовим стане зосередження та уміння працювати у команді.
переглядів: 281
У Рівному відкрили дошку пам'яті загиблому Герою

На фасаді Рівненського ліцею №12 відкрили меморіальну дошку пам’яті загиблому Герою Олександру Горисюку.
переглядів: 219
За навчання дітей ветеранів заплатить держава

Уряд затвердив новий експериментальний проєкт, що дозволить студентам отримувати 100% відшкодування річної вартості навчання, якщо вони навчаються за контрактом, а один із батьків служить або служив у Збройних силах України.
переглядів: 225