Ми у Facebook
29.09.2016, 12:40

Рівненський експерт - про реформу початкової школи

Із 1 вересня учні 1-4 класів навчаються за новою програмою. Чи справді дітям легше вчитися? На запитання "ОГО" відповідає практикуючий психолог Андрій ЛЕВЧУК:
Нагадаємо, що нововведення торкнулися наймолодших школярів – 1-4 класів. Зокрема, у рекомендаціях Міністерства освіти і науки України передбачено, що у початкових класах більше не перевірятимуть читання на швидкість, на уроках фізкультури не буде нормативів і команд "рівняйсь-струнко", а в 1-2 класах дітей не примушуватимуть зубрити напам’ять таблиці множення і додавання.

Крім того, вчитель, виходячи з того, які перед ним діти за рівнем освіти, сам визначатиме кількість годин для певної теми. А ще у Міністерстві не рекомендують вчителям "першачків" використовувати червону ручку. Мовляв, для дітей, які щойно прийшли з дитячого садочка, виправлення помилок червоною пастою буде стресом.

Мама другокласниці з Рівного: “У школі мають навчити дітей захищати себе

- Чи справді такі зміни у навчальному процесі виправдані?

– Зважаючи на те, що до цього діти вчилися за дуже застарілою навчальною програмою, а норми та принципи, закладені в неї, нічим не відрізняються від попередніх аналогів, зміни справді виправдані.

Навчальна програма має враховувати особливості сучасних дітей, а саме яскраву акселерацію, тобто пришвидшений розвиток в окремих сферах діяльності. Стара ж програма даний аспект просто ігнорувала, тому є надія на те що, норми та матеріали, обрані для навчання, будуть впливати на зону актуального розвитку саме сучасних дітей. 

- Чи дітям стане легше з психологічної точки зору? 

Якщо задекларовані зміни дійсно вдасться втілити в повному обсязі, то учням початкових класів однозначно буде вчитись легше і продуктивніше, каже експерт – практикуючий психолог. Нововведення стосовно виключення матеріалу, що повторюється, спрощення окремих дисциплін – це позитивні дзвіночки про те, що освітяни стають ближчими до адекватного сприймання дійсності.

До прикладу, настанова вчителям не оголошувати на загал дітям та батькам точних оцінок, типу 10, 11 чи 12, а повідомляти лише рівень підготовки – "відмінно", "добре", "задовільно"… і "м’яко вказувати на недоліки", чи укладання внутрішньокласових рейтингів успішності – покликані зменшити тиск та тривогу від усвідомлення себе трішки гіршим чи кращим за когось.
Проте, діти схильні все порівнювати і для них не стане проблемою влаштовувати змагання в межах узагальненого рівня знань, до того ж, перейшовши у 5-й клас дитині буде тривожним випробуванням більша диференціація оцінювання.

І, зважаючи на сучасні показники дитячої акселерації, не видається проблемним звичайне оцінювання за 12 бальною шкалою, що дозволить учневі краще усвідомлювати свою конкурентність, яка є і стимулом до розвитку, і знімає питання подальшого звикання до нової системи оцінок. 


- Відмова від червоної ручки: добре чи погано?

Тут не може бути однозначної відповіді, каже експерт. З одного боку, яскраві червоні виправлення та зауваження формують в свідомості дитини авторитарно-директивний образ вчителя. Але разом з тим, в окремих випадках, надмірно акцентує увагу на допущених помилках і, як наслідок, негативних емоціях від "поганої оцінки". Цим можна пригнітити бажання дитини до навчання та зменшити ентузіазм до пізнання нового.

Однак, не слід забувати, що референтною особою в молодшому шкільному віці є саме перша вчителька. Її авторитет накладає відбиток на сприйняття наукового матеріалу і на виховні аспекти зокрема. Тому контраст у виправленнях сприймається хоча і дещо тривожно, проте і формує повагу та одночасно робить акцент на значимості вчителя.

І до речі, в цьогорічних нововведеннях червону ручку вчителям пропонується замінити на будь-який інший колір за власним вподобанням. Також освітяни звертають увагу на доцільність використання зеленої пасти – альтернативної ручки, якою слід відмічати правильні аспекти виконання завдання. Тут варто попередити вчителя про необхідність дотримуватись балансу між критикою та похвалою, щоб не створювати у дитини хибного травмуючого уявлення про себе.


Більше про шкільні проблеми, оплату праці вчителів, все про випускні іспити й ЗНО у 2017 році, а також поради психолога багато іншої та цікавої інформації читайте у свіжому номері газети "ОГО" (№40 від від 28 вересня 2016 р.)

Рівненський інформаційно-рекламний тижневик "ОГО" можна придбати у кіосках та у приватних розповсюджувачів, передплатити, а також прочитати онлайн версію на нашому порталі ОГО.


Щоб прочитати онлайн версію (PDF версію) останнього номера газети "ОГО", перейдіть ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ.





На правах реклами