22.11.2016, 17:00

Роман Чокан: "Єдиний електронний квиток матиме позитивний вплив на місто Рівне"

Одне з головних дискусійних питань у Рівному – запровадження у транспорті міста системи єдиного електронного квитка.
Ініціатива встановити єдиний електронний квиток належить рівнянину Роману ЧОКАНУ. Він розповів про цю інновацію й те, який вплив вона матиме на Рівне.

– Єдиний електронний квиток – що це таке?

– Єдиний електронний квиток – це спосіб електронного розрахунку за проїзд у громадському транспорті за допомогою пластикових безконтактних карток. Ця система передбачає плату за проїзд і збір та обчислення інформації про проїзд пасажирів, напрямки, за якими вони їздять. На основі зібраної та обробленої інформації можна проаналізувати пасажиропотоки, а потім оптимізувати рух громадського транспорту, щоб він був більш зручним для рівнян. Система єдиного електронного квитка передбачає встановлення валідаторів всередині транспорту, а також єдиного центру, де буде акумулюватися уся інформація.

– Якщо у Рівному впровадять єдиний електронний квиток, то тоді потрібно буде купувати тільки його й іншим способом розрахуватися буде неможливо. Ті ж самі паперові квитки зникнуть?

– Так, потрібно буде розраховуватися тільки електронним квитком. Адже обслуговувати кілька варіантів розрахунку просто фізично неможливо. До того ж, паперовий квиток має кілька суттєвих недоліків: по-перше він не несе стільки інформації, як електронний квиток, а по-друге, його легко підробити. Якщо ж ще й випускати захищені паперові квитки, то сам паперовий квиточок коштуватиме дорожче, ніж проїзд.

На фото Роман Чокан.
На фото Роман Чокан.


– Яка вартість запровадження єдиного електронного квитка у Рівному?

– Згідно з підрахунками, для цього потрібно буде близько шести мільйонів доларів, які залучать з міжнародного інвестиційного фонду. Ці кошти бере під свою відповідальність південнокорейська фірма-інвестор “MST Global”. Ця фірма візьме гроші у міжнародного інвестиційного фонду, перед яким вона нестиме фінансові зобов'язання. Місто Рівне не матиме жодних фінансових зобов'язань при цьому. В умові про запровадження єдиного електронного квитка відразу зазначається, що за обслуговування цієї системи, за охоронні засоби, для відшкодування вкладених коштів буде забиратися шість відсотків з виручених грошей.

– Для пасажирів єдиний електронний квиток буде недешевим?

– Він не буде дорогим, він буде безкоштовним. Тобто за сам квиток ніхто нічого не платитиме. Кожен поповнюватиме рахунок і потім на ці кошти їздитиме. Для прикладу, його мінімальна вартість буде 20 гривень. І на ці 20 гривень будуть надаватися послуги. Якщо проїзд буде 3 гривні, то за ці гроші можна буде проїхатися 6 разів й ще залишиться 2 гривні.

– А гості міста теж повинні будуть купувати електронний квиток?


– Авжеж, але, якщо вони його не використають до кінця, то ту кількість, яка залишиться, можна буде знову обміняти на гроші.

– Пільги на проїзд залишаться?


– Єдиний електронний квиток тільки дає змогу бачити, скільки їздить пільговиків у тому чи іншому транспорті, а залишати пільговий проїзд – це питання керівництва міста та держави, а не тих, хто випускає карточки для єдиного електронного квитка.

– Пільги будуть не лише в тролейбусі, а й у маршрутках?


– При впровадженні єдиного електронного квитка вигідніше його встановлювати не тільки в тролейбусі, а й у маршрутках. І зараз такий принцип перевезення пільговиків, що можна перевезти за один раз два або чотири таких пасажири. Проте, коли буде єдиний електронний квиток, то можна буде мати чітку інформацію, скільки пільговиків провіз той чи інший перевізник. А отже, згідно з цими показниками, перевізнику надаватимуть відшкодування. Тому запровадження єдиного електронного квитка створить можливість без обмежень провозити пільговиків, а перевізникові натомість отримувати за це відшкодування. Ця система дозволить людям, які мають право користуватися пільговим проїздом, не принижуватися, запитуючи, чи вони можуть сісти у автобус, а спокійно їхати, як всі інші пасажири.

– Чому південнокорейська фірма обрала саме Рівне, щоб встановити тут єдиний електронний квиток?

– Вони обрали Рівне, бо я тут живу. Взагалі-то їх зацікавив проект запровадження єдиного електронного квитка в Україні, але вони враховують, що міста-мільйонники – Київ, сусідній Львів, Одеса, Дніпро – вони всі бояться бути піонерами у цій справі. Представники цієї фірми познайомилися зі мною завдяки моїм друзям, які зараз живуть у Швейцарії, й вирішили розпочати пілотний проект у Рівному, а вже потім поширити цей досвід на інші міста.

– Якщо цей проект запроваджуватиме іноземна фірма, то у разі якихось претензій чи проблем до кого можна буде звертатися? Писати листи у Південну Корею?


– Зовсім ні. Фірма, яка впроваджуватиме єдиний електронний квиток, буде не корейська, а українська. Тобто іноземна-фірма є інвестором, а українська фірма "MST Rivne" протягом 15 років обслуговуватиме це обладнання. Іншими словами, це українська фірма з іноземними інвестиціями. Тому рівняни зможуть звертатися до цієї установи з будь-якими скаргами, пропозиціями, з`ясовувати будь-які питання.

– Міський голова Рівного, коментуючи питання запровадження єдиного електронного квитка у Рівному, часто говорив, що підходити до цього потрібно виважено, щоб не було негативного впливу на міський бюджет. Для міста у встановленні єдиного електронного квитка є якісь ризики?


– Це впливатиме на міський бюджет тільки позитивно, оскільки він суттєво поповниться. Фінансових ризиків місто не несе абсолютно ніяких, бо не вкладаються міські кошти, а шість відсотків від виручки – це менше третьої частини від того, що дає прибуток після запровадження цієї системи. Світовий досвід не раз доводив, що прибуток перевізників збільшується при цьому від 20 до 40 відсотків. Простіше кажучи, якщо виручка збільшиться на 20-40 відсотків, а віддати потрібно буде 6 відсотків за обслуговування системи і погашення кредиту, то це є дуже незначна сума, яка не може мати негативний вплив на міський бюджет. Тільки позитив.

– Правда, що крім запровадження системи єдиного електронного квитка у Рівному, південнокорейська фірма готова оплатити і купівлю тролейбусів для міста?

– Так, це правда. Вони готові дати гроші, але навколо цього виникає багато питань, оскільки під час підписання угоди, мер поставив жорстку умову, що корейці дадуть 9 мільйонів доларів й не менше, а потім сам з цим бореться. Корейці погодилися дати цю суму, але стосовно транспорту, то тут була така умова: або транспорт, на який виділяються кошти, гарантовано матиме маршрути і перевозитиме пасажирів, або місто повинно бути співвласником комунального підприємства, на рахунок якого перерахують ці гроші, й місто теж нестиме певні ризики. Річ у тім, що транспорт – це не бізнес компанії, бізнес компанії полягає в облаштуванні та обслуговуванні системи єдиного електронного квитка. Гроші на придбання нового транспорту – це попутна, додаткова опція, яка не стосується безпосередньо електронного квитка. Так, наперед не можна виділити кошти на транспорт, доки не введуть єдиний електронний квиток – через те, що фірма повинна побачити реальний оборот коштів, реальні пасажиропотоки. А потім ще й прорахувати свої ризики щодо закупівлі транспорту й тільки тоді надати на нього гроші.

– Розкажіть, будь ласка, що це за фірма?

– “MST Global” – це перша у світі фірма, яка, як приватна компанія, встановила систему єдиного електронного квитка в Сеулі, де проживає більше 8 мільйонів населення, а зараз, можливо, і ще більше. Вони працюють з 1996 року. Фірма запровадила перший електронний квиток у Вашингтоні в метро. Встановили у приватному порядку електронні квитки у Венесуелі, в Колумбії, деяких країнах Південної Америки. І запровадили електронний квиток у Казахстані. У цій країні був дещо негативний досвід встановлення електронного квитка через те, що його запровадили у комунальному транспорті, а в приватному – ні, тоді система не дає реального прибутку, а тільки збитки, оскільки це незручно для пасажирів й вони не хочуть квитком користуватися. Через це обмежена кількість транспорту. А основний прибуток – це сам сервіс, а не обладнання, яке встановили у транспорті. І, якщо для встановлення системи у Рівному передбачено 6 мільйонів доларів, то для Львова – 10 мільйонів доларів, оскільки там транспорту у 3-4 рази більше.

– Під час купівлі електронного квитка пасажир буде змушений повідомляти свої персональні дані?

– Персоніфікація може бути, а може не бути. За бажанням клієнта. Персоналізація потрібна тільки для пільговиків, адже потрібно знати, кому саме надається пільга. Для інших пасажирів ця опція необов`язкова. Ці дані надійно охоронятимуться.

– Корейська фірма зараз налаштована рішуче і готова подати в суд, аби відшкодувати у міста витрачені гроші на підготовку до встановлення системи єдиного електронного квитка. Є версія, що хочуть відшкодувати 2,5 мільйона гривень.

– Це доволі приблизна сума, я її оголосив, орієнтуючись на те, скільки приблизно витратила фірма. Можливо, ця сума буде більшою. Я не знаю до кінця, яке відшкодування вона захоче отримати через суд.

– Інвестори зараз налаштовані радикально: розірвати умову з міською владою Рівного і подавати в суд?


– Корейська фірма була готова розривати умову з 1 листопада. Після цього подавати в суд для відшкодування збитків. Однак, я їх попросив почекати, щоб підготувати і винести проект рішення на сесію міської ради: розірвати чи продовжувати дію договору стосовно встановлення єдиного електронного квитка у Рівному. Оскільки, рішення про укладання умови приймали на сесії, то і рішення про її розірвання повинні ухвалити міські депутати й таким чином взяти на себе відповідальність. Потрібно вирішити: або ми розриваємо умову, або ми далі працюємо і залучаємо у Рівне додаткові інвестиції. Тяганина зі впровадженням єдиного електронного квитка триває уже третій рік. Я попросив у корейців почекати ще місяць, щоб винести це питання на сесію. Але ніхто з міських депутатів не хоче готувати проект рішення щодо єдиного електронного квитка та пояснення до нього, щоб рішення пройшло розгляд комісій і це рішення можна було винести на голосування. Тому його навряд чи розглянуть наступної сесії, а чи згодяться корейці почекати ще, я не знаю.

– В Україні не надто розповсюджена практика встановлення єдиного електронного квитка. І через це немає достатньої законодавчої бази. Чи є це проблемою для встановлення такої системи у Рівному?

– Жодної великої проблеми у цьому немає. Згадана південнокорейська фірма уже запроваджувала цю систему у південноамериканських країнах, де рівень законодавчої бази не вищий, ніж у нас, а рівень корупції такий же. Спроби запровадити електронний квиток були у різних містах України, і його запровадили у Києві, але це було в метрополітені, а не в “Київпастранс”, що там, як говорить мер Рівного, виписали штраф за електронний квиток. Але там виписали штраф не за саму систему електронного квитка, а за те, що змінили систему розрахунку: ввели оплату не за пасажирів, а за кілометраж. Штраф виписали, але чи сплатили його насправді, невідомо. Відсутність формальностей – це не перепона.

– Якщо у Рівному запровадять єдиний електронний квиток у Рівному, то кондуктори втратять своє місце роботи?

– Вони не будуть більше працювати кондукторами. Перші місяці роботи системи будуть потрібні живі люди, які виконуватимуть роль контролерів: потрібно, щоб хтось перевіряв, чи пасажири скасовують поїздку з електронного квитка, пояснити, як саме це робити, проконсультувати, як правильно користуватися. Багато хто з них потім зможе піти працювати в українську компанію “MST Rivne”. Загалом завдяки єдиному електронному квитку можна буде покращити перевезення пасажирів, адже можна буде дізнатися, які маршрути найзатребуваніші, щоб скоригувати перевезення. Транспорт Рівного отримає додаткові кошти для модернізації й зможе покращити свою роботу. Єдиний електронний квиток матиме позитивний вплив на місто Рівне.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Чому у Рівному бояться вводити "Єдиний квиток"

Єдиний електронний квиток у Рівному: думки з соцмереж

Рівне: проти єдиного електронного квитка протестують з хрестами та іконами (+ФОТО)


Для введення "електронного квитка" мер Рівного чекатиме зміни закону
Щасливе Рівне