18.09.2020, 09:41

Битва соціологій по-рівненськи

Як відомо, старт виборчого сезону в розрізі соціологічних досліджень розпочався задовго до офіційного дня початку виборчої кампанії 5 вересня.
Оскільки, за нещодавно прийнятим Виборчим Кодексом України, місцева кампанія є дуже короткою, а кандидати об'єктивно мають дуже мало часу, щоб повідомити виборців про себе, то й, зрозуміло, що формували волевиявлення потенційні учасники змагань намагаються заздалегідь, в тому числі й інструментами оприлюднення соціологічних досліджень. Крім того, деякі кандидати на початках взагалі міряються чи є сенс їм кудись йти і витрачатися, а політично активні виборці вправляються у своїх прогнозах. Частина людей приймає такі цифри досліджень за чисту монету. Наука є наука. Хоча, ніхто й не застрахований від маніпуляцій в матеріалах ЗМІ чи впливів виборчих штабів.

Розуміємо, що в соціологічних дослідженнях важливі не тільки результати, але й тенденції до зростання-спадання, переходу електоральних уподобань, досягнення електорального плато, визначення максимально досяжного електорату, інші інтерпретації — власне, це і є головне, а не якісь цифри — їх треба вміти читати, тому результати, які публікуємо нижче, просимо сприймати із врахуванням часових проміжків в яких проводилися ці різні дослідження.


Щодо українського законодавства із вимогами до оприлюднення соціологічних досліджень, то слід пам'ятати, що відомості мають містити інформацію про інституцію, яка проводила дослідження, про замовника чи ініціатора дослідження, час проведення дослідження, про використаний метод збору первинної інформації та обробки, розмір масиву респондентів, вибірку по індикаторах, розмір статистичної похибки, власне числові результати та їх інтерпретацію. Основні маніпуляції із соціологією пов'язані із замовниками та сумнівними організаціями що їх проводять, статистичною похибкою, методологією, недоліками польового етапу дослідження, хибним трактуванням результатів і пояснення причинно-наслідкових зв'язків, або навпаки — замовчуванням певних результатів і використання цифр, вирваних із контексту.

Отже, в цьому матеріалі розповімо трохи про битву соціологій в Рівному.

7 серпня місцевий соціолог Роман Микитюк на власній сторінці в соцмережі оприлюднив дослідження групи “Вибір” на масив 500 респондентів методом формалізованого особистого інтерв'ю, яке кілька днів по тому розтиражували практично усі рівненські ЗМІ. Оприлюднене дослідження є досить дивним за розміром похибки. Вже давно соціологічні фірми вміють робити похибки до 3% для більшої точності. Могло вийти таке, що дослідження десь дало зсув в процесі реалізації, але незрозуміло чому дослідники не пропустили процес через математичні методи моделювання. 4,4% статистичної похибки — це занадто багато і, практично, не репрезентативно вже, таку похибку ніхто б із серйозних фахівців не планував би.

Могло бути, що дослідження “зсунулося” під час польового етапу, зазвичай, це стається якщо опитування проводиться на одній локації, в одному мікрорайоні, чи коли інтерв'юери випадково натрапили на якийсь “фанклуб” — загалом у випадках, коли порушується вибірка респондентів по котромусь з індикаторів. Додаткових підозр до цих оприлюднених результатів додає незрозуміла історія із замовленням цього дослідження. Але, так чи інакше, відповідно до оприлюднених результатів цього дослідження в період 1-4 серпня, якби вибори міського голови Рівного відбулися найближчої неділі, то ймовірні претенденти, за версією Романа Микитюка, набрали б такі результати: Віктор Шакирзян (16,6%), Святослав Євтушенко (13%), Галина Кульчинська (9,2%), Олег Осуховський (7,8%), Олексій Муляренко (7,2%), Віталій Коваль (5%), Юрій Вознюк (3%). Враховуючи той факт, що заявлена похибка складає аж 4,4%, то із оприлюднених рейтингів мало зрозумілі реальні уподобання виборців Рівного. Якщо котромусь із згаданих ймовірних кандидатів додати 4,4%, а в когось їх забрати — то картина змінюється радикально іншим способом. В цьому і може полягати суть маніпуляцій таких опитувань. Якщо від 16,6% відняти 4,4% статистичної похибки, то можна побачити цілком реальну приблизну цифру 12,2%, яка перехресно може підтверджуватися іншими дослідженнями в Рівному.

Підозру викликає також і те, що фірми “Вибір” чи “групи “Вибір” не існує, а сам Роман Микитюк хоч і називає себе соціологом, проте офіційно не здійснює таких робіт, принаймні, в реєстрі фізичних осіб підприємців з діяльністю по такому КВЕДу 73.20 “Дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки” його немає.

Ми у жодному разі не ставимо під сумнів кваліфікацію дослідника, але можемо ставити під сумнів доброчесність та фінансову прозорість такої діяльності. Адже неозброєним оком видно, що спеціаліст високого класу, ймовірно, працює під замовлення Віктора Шакирзяна, де в дослідженнях, ймовірно, показують завищені цифри.

Такі замовні матеріали, але вже для інших бенефіціарів з'являлися й раніше, про що повідомляли медіа. Наприклад, публікація “Хомко за допомогою сумнівного соціологічного опитування намагався маніпулювати рівнянами” вже піднімала це питання. Самі ж автори маніпулятивних матеріалів намагаються рівненському дослідникові додати ваги й довіри в тому, що він нібито “вже неодноразово давав досить точні передвиборчі прогнози та має досвід співпраці зі всеукраїнськими соціологічними структурами з хорошою репутацією”. Знову за рибу гроші.

Через місяць, 7 вересня видання “ОГО” опублікувало результати соціологічного дослідження АСА "СОЦІУМ-ХХІ" на замовлення “Рівнеінформ”, яке проводилося напередодні старту виборчої кампанії в період 27 серпня - 3 вересня методом персонального інтерв'ю серед 706 респондентів з похибкою 2,3%. Відомо, що згадана організація займається соціологічними дослідженнями більше 20 років і працює переважно у Волинській та Рівненській областях. Окрім того, надає послуги зв'язків з громадськістю, аналітичного супроводу та ділових організації заходів і навчань.

Відповідно до повідомлень соціологів, на дату публікації результатів дослідження, серед політикуму міста Рівного немає однозначного лідера, який би зміг перемогти в першому турі одразу. А ось до другого туру, на початку осені, на думку рівнян, виходять Віктор Шакирзян (15,6%) та Олексій Муляренко (9,7%). Третє місце практично з однаковим результатом посідають Олег Осуховський (8,7%) та Юрій Вознюк (8,6%). Із цього дослідження найбільш цікавим є наступний соціологічний факт: найбільший досвід управління та господарювання, на думку рівнян, є в Олексія Муляренка 16,8%, а в його конкурента Віктора Шакирзяна цей показник становить аж 14,1%. Відтак, незрозумілим є ця остання цифра — звідки в особливо невідомого нікому півроку тому Віктора Шакирзяна політичний образ господарника? Які господарські питання він вирішив?

Попри те, що цифри ще показують перевагу Шакирзяна над іншими кандидатами, але мішенню політичних нападок чомусь стає Олексій Муляренко. Поки всі фаворити перегонів — Юрій Вознюк, Віталій Коваль, Олександр Третяк, Олег Осуховський топитимуть рейтинг Олексія Муляренка дозволеними і чорними прийомами — кандидат від “Рівне разом” зможе й надалі проводити свої мікроакції та зустрічі. Для нього - це реальний шанс також уникати викиду “чорнухи” та компромату, якого на складах штабів, судячи з розмов, напевне повні штабелі.

Примітно також, що в цьому дослідженні, діючий голова Рівненської ОДА, який уже рік обіймає цю високу посаду, посів лише шосте місце з результатом 4,7%. Незрозумілим у зв'язку із цим залишається заява “Зекоманди”, що місто Рівне всерйоз розглядається як одне із трьох обласних центрів, де "зелені" збираються перемагати. Але як?

Вже 9 вересня були представлені інші результати регіональних опитувань компанії "RTS" ("Роботизовані телесистеми"), які були презентовані в ІА “Інтерфакс-Україна”. Метод проведення дослідження — стандартизоване телефонне інтерв'ю з репрезентативною вибіркою, масив опитування 1500 респондентів. Компанія спеціалізується на діяльності у сфері зв'язку, діяльності телефонних центрів, дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки та інше. В тому числі й серед інших регіонів України, також оприлюднені соціологічні результати по Рівному.

Матеріали цього дослідження для мешканців Рівного є цікавими своїми результатами, а саме: дуже багато виборців відповіли, що їм важко відповісти та визначитися з вибором — 36,1%, це досить багато. І зрозуміло, чому саме так, адже Володимир Хомко “зрікся міського престолу” і люди, що вже звикли до цієї 12-річної безпросвітної стабільності, раптом розгубилися в питанні, кого ж можна підтримувати на виборах.

Серед тих, хто визначилися, найбільша підтримка у двох ймовірних кандидатів, які виходять в другий тур — Віктора Шакирзяна з результатом 11% та Олексія Муляренка відповідно з результатом 8,2%. При цьому, слідом за ними з відносно невеликим відривом йдуть Олег Осуховський — 6,7%, Святослав Євтушенко 4,9%, Юрій Вознюк 4,7% та Віталій Коваль 3,7%. Похибка дослідження становила 2,8%. В разі, якщо б у бюлетенях залишилися лише двоє — Шакирзян та Муляренко, то вони б отримали відповідно 24% та 20.9% голосів виборців. При цьому число тих, кому було важко відповісти становить 22,9%. Цілком очевидно, що процес формування політичних вподобань та політичної волі йде дуже повільно, виборці дезорієнтовані, в тому числі, мабуть, через дуже швидку кампанію, адже офіційне висування кандидатів лише розпочалося з 15 вересня і триватиме до 24 вересня. Час агітації та боротьби за голоси виборців складе лише близько місяця.

Зазначимо, що Віктор Шакирзян, хоч і залишається лідером рейтингу, який він собі очевидно наростив масованою візуальною рекламою ще з весни та активностями впродовж півроку, то тепер вже є виражена стійка тенденція до рівномірного падіння цієї підтримки. З'явилися інші кандидати, з'явилася політична конкуренція і цей ефект новизни переключив на себе багатьох тих, на кого подіяла візуальна реклама в минулому. Крім того, фактично троє політичних конкурентів топчуться на одному й тому самому полі — “зекоманда”, “рівне разом” та “замайбах”.

Зараз Віктор Шакирзян намагається зупинити своє падіння — проводяться численні точкові акції, штабісти терміново шукають ідеї та теми — кому ще можна допомогти, що ще можна подарувати, кого ще можна підтримати, де врятувати старі дерева і таке інше. Вкладаються колосальні ресурси в створене на базі телеканалу “Ритм” нового телебачення ITV, з повністю оновленою матеріально-технічної базою і з новим потужнішим сигналом та оновленою командою. Маючи цей медійний ресурс, згаданий кандидат, ймовірно, буде також мати можливість знімати “страшне кіно” про своїх опонентів, адже наростити ще більшу власну підтримку вже не вдасться. Шакирзян зашвидко вперся у свою електоральну стелю й надалі буде тільки падати.

Вирівняти чи стабілізувати рівень підтримки, за умов перегляду стратегій, міг би й сам майбутній кандидат, але він не може предметно говорити публічно
— тут, ймовірно, даються взнаки брак політичного досвіду й відповідної освіти. Представника партії “Рівне разом”, скоріше всього, ми не побачимо й на дебатах, якщо вони будуть. Бо гучні гасла і серйозні розмови - це різні речі. Немає ніяких здобутків минулих років в місті Рівному, а побудова одного містечка “Щасливе” і часткова підтримка його мешканців не може зробити з нього мера цілої громади міста.

Подейкують, що Віктор Шакирзян, всупереч очікуванням громадськості, проігнорував запрошення на зустріч з учасниками Громадської ради при ОДА, що ще раз підтверджує його страх виступів на публіці, про гострі питання тут вже навіть не йдеться.

Крім того, слід відзначити, що проти Віктора Шакирзяна опоненти чужими руками використали добротний удар нижче пояса — в мережі поширили інформацію негативного характеру про особисте життя ймовірного кандидата. Паралельно з цим публічно постало питання про освіту кандидата, адже ще в 2015 році, коли Віктор Шакирзян балотувався до Рівненської облради від партії “Конкретних справ” в його біографії на сайті ЦВК міститься запис “народився 20.11.1978 р., освіта професійно-технічна, безпартійний, ТОВ "Захід-Трансбуд", Директор ТОВ”. Звісно, за цей час можна було б заочно ще здобути якусь освіту.

Віктора Шакирзяна ще рано називати збитим льотчиком, в нього сильна команда штабістів-технологів, він візуально присутній у просторі, є достатньо грошей від інвесторів-забудівників, які фінансово вкладаються в кампанію, є вже власний телеканал і ще є достатньо часу до дня голосування, щоб втримати лідерство в перегонах.

Найбільш ймовірний для Віктора Шакирзяна спаринг-партнер у другому турі мерських виборів Олексій Муляренко, хоч і на момент проведення досліджень має не такий високий результат як його конкурент — зате показує разом з деякими іншими кандидатами позитивну динаміку росту рейтингу.

У порівнянні із Віктором Шакирзяном та й іншими кандидатами, у Олексія Муляренка достатньо мало є білбордів, якщо не сказати що майже немає. Зате, візуальну кампанію вигідно вирізняють так звані “куби Муляренка”, яких є більше тридцяти, за нашими спостереженнями, в цьому фонова кампанія виглядає несхожою на інші. Примітно, що такий підхід до візуального брендування території є дешевшим, аніж білборди чи агітаційні намети, а також більш безпечним з точки зору епідеміологічної ситуації — кампанія є досить безконтактна. Технологія кубів, фактично, є “партизанською” технологію опозиційних політичних сил, які не мають доступу до рекламних площин білбордів через спротив і перешкоджання діючої влади.

На своїх кубах Олексій Муляренко поки не розміщував ще ніякої інформації агітаційної, в розумінні виборчого законодавства, про що сам підкреслює в своїх дописах в соцмережі. Всі площини позиціонуються як активності депутата Рівнеради — інформація про день прапора та фотоконкурс, про звіт з депутатської діяльності, опис проектів тощо. Це вигідна стартова позиція у порівнянні з іншими ймовірними кандидатами які не мають визначних здобутків, крім того Олексій Муляренко є досить упізнаваним, адже крім депутатства в міській раді в часи президента Порошенка він був головою Рівненської ОДА. Якщо порівнювати результати літніх соціологічних замірів, то Олексій Муляренко значно виріс, при цьому витративши, за нашими оцінками, досить скромну суму. Це може пояснюватися тим, що ймовірний кандидат витрачає власні кошти і ставиться до цих витрат максимально зважено.

Але в Олексія Муляренка є політичні труднощі. Фактично, він зараз офіційно є депутатом Рівнеради від фракції “Європейської солідарності”, відповідна партійна організація якої як стало відомо, провівши свою конференцію з висування кандидатів навіть не запросила Муляренка бути гостем, навпаки — на посаду міського голови Рівного від ЄС делегати висунули пастора, ректора семінарії Олександра Третяка. Та й узагалі, депутати з цієї фракції міськради розійшлися по різних політичних проектах в усі напрямки.

З власних джерел нам відомо, що не останню роль в цій незрозумілій історії з ЄС, і взагалі — у формуванні теперішніх виборчих списків на місцевих виборах на Рівненщині зіграв Віталій Гайдукевич, на якому ймовірно й зав'язані всі інтриги в партійній організації. Сьогодні очевидно, що кандидат Олександр Третяк не зможе стати мером Рівного. А в разі перемоги на мерських виборах Олексія Муляренка, для ЄС цілком залишається шанс збудувати комунікації з колишнім однопартійцем та увійти в дієву більшість в міськраді. Сьогодні, Олексій Муляренко стоїть перед непростим викликом — здобути серйозний результат на місцевих виборах та спробувати об'єднати довкола себе всі здорові проукранські сили.

Олег Осуховський, після приїзду зі Львова, в останні тижні відновив партійні активності. Чисельна присутність рекламних площин в місті дозволила йому без власної присутності залишитися в інформаційному полі. Як видно зі сторінок соцмереж, Олег Осуховський робить обхід свого електорального ядра, йде активна перекличка тих виборців, що традиційно голосують за Свободу, які вільно дають свій кредит довіри, не розбираючи які ж здобутки мають представники цієї партії після виборів. Це цікавий феномен. Олег Осуховський, який вже двічі був нардепом від міста Рівного, який за всі роки фактично майже не був в Рівному і нічого для нього не зробив, але має чималу підтримку виборців.

Чи будуть ці виборці аналізувати діяльність свого обранця? Очевидно, що ні. Чи повірять в чергові обіцянки щось змінити в Рівному швидко? Партійна герметичність, помножена на конфесійну ознаку (свободівці в Рівному переважно є греко-католиками), вже давно переважила державне та критичне мислення — прибічники Свободи ніяк не можуть прийняти, що тут вони не є єдиним “центром українства”. Ще є НРУ, ЄС та інші. Відповідно, все що свободівці зможуть на виборах — ще раз зробити перекличку дисциплінованого електорату на виборчих дільницях та здобути кілька депутатських мандатів в Рівнераді. При цьому, така поведінка якраз дає шанси іншим кандидатам на посаду міського голови здобувати більші результати.

Не обійшлося і без гучних скандалів. 14 вересня деякі рівненські ЗМІ оприлюднили результати соціологічних досліджень, нібито від групи “Рейтинг”, на користь Юрія Вознюка, де основним повідомленням було про нібито вихід Юрія Вознюка в другий тур, а підтримка ймовірного кандидата за два тижні нібито зросла з 3% до 12%. Вже наступного дня “Рейтинг” заперечив такі цифри, стверджуючи, що вони не оприлюднювали жодних даних по опитуваннях в Рівному, та що не стверджували про різке зростання авторитету кандидата тощо. Відповідні інформаційні сайти терміново познімали згадані публікації. З поінформованих власних джерел стало відомо, що, ймовірно, замовлення на дослідження все ж робилося, але рішення про оприлюднення даних скоріш всього не було, бо публікувати малі соціологічні цифри Юрія Вознюка є невигідним для “майбаху”. Тоді що це було? Цілком може бути спецоперація опонентів — провокація внутрішніх чвар всередині самого “майбаху” після партійної конференції з висування міських кандидатів та посилення недовіри всередині й так неоднорідної команди.

Одним словом, сьогодні немає ніякого штабного креативу по підйому підтримки Юрія Вознюка. Ні оригінальних активностей, ні яскравого ненав'язливого візуального контенту, один лише адмінресурс Володимира Хомка. Про роботу штабу Юрія Вознюка в Інтернеті в блогових дописах також можна знайти матеріали негативного характеру із описом використання ботоферм. Так, 15 вересня портал “Моє Рівне” оприлюднив матеріал “Мертві душі” або хто фанатіє від партії “За майбутнє” на Рівненщині”, в якому описана ймовірна технологія роботи організації партії “За майбутнє” на Рівненщині в соцмережах, суть якої нібито зводиться до активного використання ботів із Росії. В анонімних телеграм-каналах російська тема щодо Юрія Вознюка, за нашими прогнозами, буде тільки розвиватися.

В аналізі кампанії особливо негативно фахівці оцінили рекламу на громадському транспорті та елементах дорожньої інфраструктури, автобусних зупинках, а білборди Юрія Вознюка із зображенням дитини взагалі вважається неетичним кроком, це заборонений прийом в політичній рекламі. Крім того, фото неактуальне, донька кандидата є вже старшою зараз, а чому немає свіжого фото - то вже інша справа. Тому електоральні психологи спостерігають, що гасло “Рівне це моя сім'я” в такій ситуації виглядає дуже нещирим та штучним. Виборці це знають та відчувають, і відповідно реагують.

17 вересня у Рівному в місцевих газетах знову вийшла свіжа, так звана “соціологія”, від Романа Микитюка і так званої соціологічної групи “Вибір” з вибіркою на 500 респондентів і статистичною похибкою аж в 4,4%, про що ми вже писали вище. Щоправда, ніде в матеріалі не вказаний замовник, як це вимагає законодавство, хоча, цього напевне і не потрібно — поруч вже розміщене фото ймовірного замовника.

Цього разу Віктору Шакирзяну приписали аж 24,8% народної підтримки. Найближчими суперниками в матеріалі названо Святослава Євтушенка (11,4%), Віталія Коваля (8,1%), Галину Кульчинську (7,7%), Юрія Вознюка (6,9%), Олега Осуховського (6,3%), Олексія Муляренка (5,9%) Віталія Германа (2,8%), Романа Денисюка (2%), Олександра Третяка (1,2%). Сказати що ці цифри дивні, то це нічого не сказати. Святослав Євтушенко вже давно не актуальний як другий гравець у перегонах, він може тільки тактично когось підсилити чи послабити — яке рішення (через які мотиви) прийме організація НРУ — побачимо.

Діючий голова Рівненської ОДА вище 5-6% вже не піднімається як два тижні. Про рейтинги ймовірної кандидатки від “Батьківщини” Галини Кульчинської смішно й говорити, сьогодні це фактично напівжива політична конструкція через брак фінансування і активностей, адже Олександр Курсик поставив усі фішки на кандидата від “майбаху”. Юрій Вознюк до свого особистого мікроскопічного рейтингу отримав частковий перехід голосів консервативних виборців Володимира Хомка, і навряд чи підніметься високо. В оприлюднених цифрах явно занижені показники Олексія Муляренка, адже той зі своєю динамікою росту ще встигає до 18 жовтня наздогнати та перегнати Віктора Шакирзяна. Оцією своєю істерикою штаб Шакирзяна якраз підтверджує всю силу загрози, яку йому несе кампанія представника партії “Сила і Честь”. Також дослідження явно применшує потенціал інших кандидатів і головне — не дає ніякої відповіді на запитання як так сталося, що число тих, що не визначилися, нібито становить всього 13%, якщо за оцінками інших дослідників таке число зараз коливається щонайменше в межах 20-24% і аж до 36%.

В той час, як виборчий штаб партії “Рівне разом” поширює вигідну своєму кандидатові соціологію, то сам Віктор Шакирзян скаржиться в поліцію на телефонне опитування громадської думки “через маніпуляцію свідомістю”. Соціологічні опитування іноді проводяться телефоном, це одна з форм інтерв'ю в якій немає нічого особливого, тим більше в час пандемії, таким методом користуються всі великі та поважні кампанії на ринку.

На жаль, огляд оприлюднених різних соціологічних досліджень наштовхує нас на думку про те, що сліпо вірити тим даним, які презентують різні політичні команди не можна. Ніде стільки не брешуть як на полюванні та під час виборів. Як бачимо, навіть ЗМІ є мішенню для такої атаки, через які соціологічний фальсифікат поширюється серед виборців. Розібратися в усіх кандидатах, час висування та реєстрації яких ще не закінчився, доведеться самим рівнянам особисто.
Щасливе Рівне