24.06.2022, 08:00

Як відкрити фастфуд: чек-ліст для старту

Ресторани швидкого харчування, або фастфуди, — це місця, де можна швидко й недорого поїсти. Такі заклади стають дедалі популярнішими, бо з кожним роком більшість людей все частіше їсть поза домом, обирає прості страви та швидке обслуговування. Якщо подається смачна та свіжа їжа, завжди можна розраховувати на стабільний потік клієнтів і постійний прибуток за умови правильного підходу до організації своєї справи.

Основні переваги відкриття фастфуду


Такий бізнес має низку переваг у порівнянні з традиційними стаціонарними точками:

• набагато менші початкові вкладення;
• швидка окупність — до 24 місяців;
• легкість пошуку приміщення;
• мобільність (при зниженні попиту підприємець завжди може перенести свій кіоск, павільйон або мобільний причіп в іншу частину міста);
• не потрібно вкладати великі гроші в рекламу (більшість прибутку формується • за рахунок разових покупок клієнтів, що проходять повз точку продажу).

Визначення асортименту страв


Для відкриття фастфуду можна обрати одну з бізнес-ідей, таких як шашлична, варенична, гриль, шаурма, піцерія, авторські страви української чи будь-якої кухні світу.

Працювати у цій сфері можна самостійно чи за франшизою. Другий варіант підійде для тих, хто не має досвіду або не хоче самостійно займатися розробкою стратегії. Тоді не потрібно шукати постачальників для продуктів і витратних матеріалів, бо франшиза — це готове рішення та робота під відомим брендом.

Ключем до успіху стане якість і різноманітність пропонованих страв:

• повноцінні сніданки, обіди та вечері;
• випічка (хот-доги, чебурек, шаурма, піца та солодка випічка у вигляді кексів, тортів);
• основні страви (курка-гриль, овочі-гриль);
• напої (соки, безалкогольні напої, чай, кава, коктейлі);
• морозиво;
• солодощі.

Не треба враховувати все одразу. Краще вибрати найбільш привабливий для клієнтів набір продуктів і продавати саме його. Фастфуд можна оформити у тематичному стилі, щоб люди здалеку бачили, що продається у кіоску.

Обрання правильного місця розташування закладу


Для фастфуду найголовніше — максимально високий обіг, тобто велика кількість клієнтів. Це дає змогу тримати ціни на відносно низькому рівні.

Дієвий спосіб залучити якнайбільше людей — обрати багатолюдне місце. Тому найкраще відкривати фастфуди біля швидкісних автомагістралей, зупинок громадського транспорту, у безпосередній близькості від ринків, шкіл, вузів, офісів, торгово-розважальних центрів і різноманітних туристичних визначних пам'яток.

Вибір обладнання для фастфуду


Заклад швидкого харчування повинен мати усе необхідне обладнання для фастфуду.

Його кількість і вартість залежать від обраного варіанту:

1. продаж готового кінцевого продукту. Тоді знадобиться мінімум техніки: холодильник, мікрохвильова піч, електрочайник і вітрина з полицями;
2. виробництво та продаж продуктів харчування. Доведеться додатково придбати плиту, мийку та обладнати місце для роботи. Не обійтися без столу для приготування та пакування страв.

Вимоги до закладів швидкого харчування не такі високі, як до повноцінного ресторану чи кафе. Фуд-корт повинен мати стандартну структуру:

• прилавок довжиною не менше 5–7 м, за яким стоять касири-офіціанти, клієнти оформляють замовлення та забирають його на касі;
• відкритий простір, відведений під столики;
• після вживання їжі відвідувачі самі викидають сміття у спеціальний кошик, залишаючи піднос зверху на спеціальній підставці.

Це забезпечує максимальний потік та високу швидкість обробки за відносно низької вартості проекту.

Отримання дозволів санепідемстанції та міської адміністрації


Існують конкретні технічні вимоги, яким має відповідати заклад громадського харчування — у приміщенні повинне бути обов'язково підведені електрика та вода:

• для окремої кухні з власною витяжною вентиляцією та раковиною з водопроводом, де мають бути професійні водонагрівачі,
• гардероб,
• склад,
• туалет.

Який потрібен персонал для фастфуду


Заклад швидкого харчування не потребує великої кількості працівників.

Але від професіоналізму персоналу залежатиме рівень обслуговування та задоволеності клієнтів. Тому краще не економити та найняти відповідальних та доброзичливих співробітників із достатнім досвідом роботи.

Адміністратор забезпечує дотримання стандартів та культури обслуговування клієнтів, консультує щодо вартості страв, їх різновидів, наявності програм лояльності та акційних пропозицій. У деяких випадках здійснює облік продукції та підраховує денну виручку. До його обов’язків також входить вирішення проблем, конфліктних ситуацій, доведення побажань та зауважень клієнтів щодо організації роботи до вищого керівництва. Він стежить за чистотою зали та виробничих приміщень (контролює якість прибирання), складає графіки для інших працюючих у зміну, видає заробітну плату та премії.
Кухар здійснює повний цикл приготування страв — від очищення інгредієнтів до оформлення перед подачею на стіл. Часто він бере участь у створенні меню, виходячи з побажань і коментарів клієнтів. Він розподіляє обов'язки та контролює їх виконання іншими працівниками.
Помічник кухаря займається підготовкою поверхонь та кухонного інвентаря, миттям, попередньою обробкою овочів, фруктів, яєць, стежить за дотриманням санітарно-виробничих норм проекту, виконує роботу кухаря за його відсутності.
Офіціант-касир оформляє замовлення через касу, приймає оплату, контролює інвентар, чистоту та умови праці.
Прибиральниця здійснює прибирання всіх службових приміщень та клієнтської зони, миє підлоги, поверхні, вікна, санітарно-технічні приміщення, виносить сміття, контролює наявність миючих засобів та обладнання, виконує додаткові роботи відповідно до рекомендацій вищого керівництва проєкту.

У деяких випадках можна обмежитися лише продавцем або продавцем і кухарем, які виконуватимуть усі перелічені функції. Але весь персонал повинен мати на руках санітарні книжки зі своєчасно пройденими медичними оглядами, щоб пред'являти за вимогою працівникам санепідстанції під час перевірок.

Точні витрати на відкриття фастфуду важко оцінити, бо вони залежать від приміщення та його технічного стану. Може знадобитися проведення різних ремонтних робіт, заміна вентиляції чи електропроводки, придбання різного додаткового обладнання. Але це вкладення на довгі роки, що дозволить працювати ефективно та справляти позитивне враження на клієнтів, які стануть постійними й радитимуть цей заклад своїм рідним і знайомим.