Ми у Facebook
05.03.2010, 00:00

Рівненські фахівці не очікують зниження цін на пальне

Водії із полегшенням дивляться на стели АЗС, де ціни не змінюються уже протягом місяця. Січневий підйом майже до 8 грн/л по “п’ятому" та 7 грн/л по дизпаливу "зігнали" з вулиць і трас Рівненщини велику кількість автомобілів.
В січні цього року на світовому ринку нафтопродуктів їх вартість більше знижувалась, аніж росла (враховуючи хвилеподібну динаміку, яка властива цьому ринку). Більшість експертів очікувало зниження роздрібних цін і в Україні. Але цього не відбулось – через причини, які потрібно шукати... у листопаді-грудні минулого року!

Цінова війна
Саме тоді бере початок історія з компонентами бензину. Втім, варто коротко нагадати. Восени 2009 року один з найбільших нафтопереробних заводів “Укртатнафта” почав випуск компонентів бензину КБ-92 та КБ-95. Фактично за багатьма характеристиками вони мало чим відрізнялися від товарних бензинів А-92 і А-95.

Але вони давали найголовнішу перевагу – економічну: згідно із законодавством, акцизний збір компонентів палива становить 20 євро за тонну, а звичайного бензину – 110 євро за тонну. Таким чином, заправки, що продають такі компоненти отримали значну перевагу перед конкурентами – вони змогли значно знижувати ціни без втрати прибутку, навіть збільшуючи його, як не парадоксально це звучить. 

Нагадаємо, 16-17 листопада більшість учасників нафтового ринку знизила ціни до 7,35-7,50 грн/л на А-95 і 6,25-6,35 грн/л на ДП. За два тижні після того вартість палива відкотилась ще на 10-15 коп./л. На фоні більш-менш стабільного європейського ринку така поведінка здавалася як мінімум дивною. За словами учасників ринку, такі “каруселі” були втіленими у життя, “дякуючи” дніпропетровській групі “Приват”, яка контролює мережі АЗС “Укрнафта”, “Авіас” та ANP. Саме ці заправки торгували паливом за нижчими цінами. “Такий ціновий демпінг змушував інших учасників ринку також опускати свої ціни, щоб їх клієнти не “перекочували” на дешевші заправки. Але такий хід абсолютно не відповідав економічним можливостям. Іншими словами, більша частина АЗС в Україні в той час торгувала зі збитками, але зробити щось монополісту вони не були в змозі”, – розповів директор невеликої мережі АЗС в західному регіоні країни. 

За його словами, те, що відбувається в мережах АЗС сьогодні, можна назвати “компенсацією” за минулорічні збитки. “Якщо помститися “Привату” компанії поки що не можуть, то вони прагнуть хоча б надолужити втрачене”, – зазначив нафтотрейдер. – “А таким невеликим мережам, як наша, не залишається нічого, ніж слідувати за ринком. Як і більшість операторів, ми так само мали збитки у листопаді-грудні, як маємо прибутки у лютому”.

Дожити до весни
Стабільність цін на паливному ринку пояснюється також і наближенням весни. Усім відомо, що попит на нафтопродукти із закінченням холодної пори значно зростає, а за ринковими законами це сприяє підйому цін. 

Уявімо, що економічно обґрунтованою ціною в березні буде 8,20 грн за літр А-95. Більшості АЗС так чи інакше потрібно піднятися на цей рівень, і “стартова” позиція грає значну роль. 

Адже між подорожчанням з 7,50 грн/л і з 7,98 грн/л різниця дуже велика. Більшості автовласників значно простіше буде звикнути до нових цифр, якщо підйом склав 20-25 коп., аніж на 70-75 коп.

У майбутньому зростанні цін на АЗС майже ніхто з учасників ринку не сумнівається. Головним питанням на сьогодні залишається час, коли це має відбутися. Більшість нафтотрейдерів схиляється до середини березня. “Якщо тенденції на світовому ринку не зміняться, подорожчання палива на АЗС варто очікувати ближче до середини першого весняного місяця, – зазначає директор мережі АЗС “Укр-Петроль” Андрій ТОМАШУК. – А в найближчий тиждень стабільність буде мати продовження”. І справді, сподіватися на поблажки у перші весняні дні не варто – проти цього говорить і світовий ринок нафти, який за останній тиждень (з 15 по 22 лютого) виріс на 7 доларів за барель.

Прихід довгоочікуваної весни для власників транспортних засобів не принесе приємних сюрпризів у вигляді зниження вартості палива. Швидше за все, вже після поздоровлення чарівних жінок із весняним святом, чоловіків-водіїв чекає “поздоровлення” у вигляді підняття цін на АЗС. Головне, щоб навіть цей фактор не зіпсував гарного настрою.

 Ігор Тосіч





На правах реклами

РДБК

Відпочинок у Карпатах


Актуальні новини України за сьогодні на https://www.ukr.net

Допомога ЗСУ