Ми у Facebook
07.11.2010, 13:26

На Рівненщині очікується стрибок попиту на пропан-бутан

Більшість із нас чудово знайомі з червоними балонами із надписом "пропан", які можна спостерігати в оселях у будь-якому негазифікованому селі. Ставлення до них часто-густо негативне, з острахом — а раптом вибухне, газ усе-таки. Сьогодні в Україні частка транспорту, що використовує газ пропан, зростає. Це стосується і нашого регіону, тому варто розкрити деякі деталі використання цього виду палива та розвінчати міфи, якими він оповитий.
Взагалі у цього виду палива є кілька назв, і найбільш правильною з хімічної точки зору є абревіатура СПБТ — суміш пропану і бутану технічного. А найпоширенішою, мабуть, є "скраплений газ". Тим не менше, це суміш, у якій найбільшу частку становить газ пропан. Наприклад, у зимовій суміші вона повинна становити близько 75%. Другим за важливістю інгредієнтом є бутан технічний, температура кипіння якого становить -0,5°С. І взагалі вся суміш, що закачується в балони, закипає при мінусовій температурі, що, як не дивно, не є синонімом вибухонебезпечності.

Не секрет, що рідку форму газ приймає внаслідок незначного тиску. Під тиском його закачують у балони, залишаючи приблизно 15% вільного простору для того, щоб газ сам для себе створював необхідний для переходу у рідкий стан тиск.

Небезпека при цьому може виникнути лише через застарілі балони. Статистика вибухів, до яких був причетний пропан, свідчить про те, що проблеми виникали через несправні клапани. Абсолютна більшість таких випадків — при користуванні побутовими балонами. А ось вибухів газобалонного обладнання в автомобілі в Україні ще не було зафіксовано.

Безперечною перевагою скрапленого газу є його екологічність порівняно з нафтопродуктами. По-перше, при спалюванні газу не утворюються сполуки свинцю, а викиди вуглецю менші, ніж у нафтопродуктів, у 10 разів. Другим важливим аспектом екологічності газу є, власне, його сутність. Газ не зможе забруднити землю та воду, як це часто-густо роблять нафтопродукти. Водії та перехожі можуть тільки нарікати на неприємний запах, який виникає внаслідок згоряння пропану. З іншого боку, викиди після бензину чи дизпалива теж не можна записати у парфуми.

Простіше, ніж бензин
Видобуток газу є доволі простим процесом. Суміш газів найчастіше супроводжує видобуток звичайної нафти, за що іноді його називають також нафтовим, а повна абревіатура знайома для населення всіх пострадянських країн — скраплений нафтовий газ.

Процес відділення скрапленого газу від нафти є на будь-якому більш-менш пристойному нафтопереробному заводі, оскільки не вимагає застосування дорогого обладнання.

Скраплений газ можна також отримати і зі звичайного природного газу, який спалюється на кухнях більшості осель України, і який є постійним "учасником" переговорів з Росією. Достатньо його змішати з абсорбуючою речовиною, чим іноді виступає дизпаливо, і ви отримаєте "брудний" скраплений газ, який ще потрібно очистити. Такий процес теж є не дуже затратним, порівняно з виготовленням високооктанових бензинів, тому на багатьох родовищах Полтавської та Сумської областей щойно видобутий газ змішується, очищується та продається.

Газова арифметика
Потреби українського ринку у скрапленому газі сьогодні вираховуються на рівні 750-800 тисяч тонн на рік. Для порівняння — упродовж 2009 року країна спожила близько 4,2 мільйона тонн бензинів усіх марок. Трохи більший показник у дизпалива — 4,36 мільйона тонн (за даними "Консалтингової групи "А-95").

Найбільш розвиненими регіонами на ринку скрапленого газу є Київська, Донецька та Харківська області. Рівне за цим показником займає одне з останніх місць, як, власне кажучи, і більшість західних областей. Яскравим свідченням відставання нашого регіону від східних є кількість автогазозаправних пунктів (АГЗП), які зазвичай розміщуються безпосередньо на АЗС.

Табл.1 Кількість АГЗП у найбільших паливних операторів
ANP — 6
ОККО — 5
WOG — 4
"Газовик" — 4


Наведена таблиця описує компанії, які мають найбільш розгалужену мережу АГЗП в Рівненській області, якщо прикметник "розгалужений" можна застосовувати до 4 чи 5 заправок. Недостатність АГЗП яскраво помітна на фоні статистики тих же операторів звичайних АЗС в області. Так, під брендами "ОККО" та WOG працює по 18 заправок, ANP — 19. Київська компанія "Газовик" у Рівному є унікальною, оскільки на її заправках можна придбати лише скраплений газ.

Варто також згадати мережу АЗС "Олас", яка наразі робить лише перші кроки з розширення свого асортименту нафтопродуктів скрапленим газом.
Зрозуміло, що за ринковими законами попит народжує пропозицію, отже, споживачів скрапленого газу в нашій області наразі дуже мало, щоб паливні оператори будували і встановлювали АГЗП. Хоча, як свідчать експерти, газовий ринок сьогодні розвивається бурхливо, і у багатьох "диких" регіонах можна очікувати найближчим часом на справжній газовий "бум". Адже в умовах економії коштів скраплений газ, як фактор заощадження, може сподобатись багатьом власникам транспортних засобів.

Найвигідніше встановлювати газобалонне обладнання (ГБО) на автомобілі, які часто і багато їздять. Популярною категорією серед "газовиків" є таксисти, а також власники невеликих вантажівок, тобто тих машин, які заробляють гроші своїм пересуванням. Через різницю в ціні між бензином та газом вартість ГБО і його встановлення "відіб’ється" за 5-6 місяців. Для інших категорій водіїв такий термін може сягати навіть три роки. Хоча це вже для тих, хто справді рідко сідає за кермо.

коментарі
В’ячеслав МАЛАШИНСЬКИЙ, директор мережі АЗС "Олас":
— Ми розуміємо, що ринок скрапленого газу розвивається досить швидкими темпами, і даний вид палива отримує все більшу кількість прихильників. Саме тому наступним кроком нашої компанії буде встановлення газових модулів на наших АЗС. Зокрема, до кінця року ми побудуємо перший АГЗП, а в майбутньому плануємо збільшити їх кількість до 10.

Артем КУЮН, заступник директора "Консалтингової групи "А-95":
— Зростання популярності скрапленого газу з кожним роком набирає все більших обертів. Ми прогнозуємо, що у західних регіонах, як в одних із найменш розвинених на цьому ринку, у найближчому майбутньому відбудеться стрибок споживання пропан-бутану. Вже сьогодні багато крупних операторів паливного ринку розглядають західні області як чудову можливість для зайняття привабливої ніші. Отже, якщо різниця у ціні між традиційними нафтопродуктами та скрапленим газом не буде меншою за 50-55%, то кількість автомобілів, що працюють на газі, значно збільшиться у найближчі роки.

Олег ГЛОБЕНКО, директор мережі АГЗП "Газовик":
— Ринок скрапленого газу в західних областях дуже перспективний через недостатню кількість АГЗП. Тому будівництво нових газових модулів в західному регіоні є пріоритетним завданням для нашої компанії. Негативний момент на цьому ринку — невисокий попит, який ми думаємо підвищити популяризацією використання скрапленого газу як основного виду палива.






На правах реклами