Митрополит УПЦ Київського патріархату: "Для об’єднання церков не вистачає розуму і бажання"
— Питайте, що вас цікавить, і я вам відповім.
— Владико Євсевію, чи правда, що ви особисто знайомі з нинішнім Патріархом Московським Кирилом?
— Знаю його. Давно. Він ще був тоді студентом, а я вже в сані — монах. У нього, можна сказати, сильна родина: і батько, і мати. Він дуже освічена людина, володіє шістьма мовами, учень митрополита Нікодіма (Ротова).
— Коли Патріарх Московський Кирило приїжджав до Рівного, ви з ним зустрічались?
— На жаль, ні. Хоча хотілось би. Тоді, коли він приїжджав, були дуже натягнуті стосунки і неприхильність. То він тоді, мабуть, образився, сів у літак і полетів до Києва. Хоча перед тим Кирило побував у Корецькому монастирі і тут, у Рівному, в нашому Свято-Воскресенському соборі (у верхньому храмі собору правлять службу священики Київського патріархату, а в нижньому — священики Московського патріархату — авт.).
— Ви спілкуєтесь зі священиками Московського патріархату?
— Хто до мене звертається — то нема ніяких перешкод. Я то вже старий, розумієте (чути, що посміхається — авт.)… От, наприклад. Є такий ярий прихильник Московського патріархату Агафангел (митрополит Одеський та Ізмаїльський УПЦ-МП — авт.). Зустрілись ми з ним в аеропорту. "О-о-о-о! Владико Євсевій! Як ваші справи?" — каже до мене. Далі відбулась нормальна розмова, нормальні стосунки. Але як часом дійде до серця… якісь переконання. І тоді в різний бік. Тоді дає тріщину…
— Коли приймалось рішення про створення Української православної церкви з патріархатом у Києві, чому ви вирішили піти до Київського патріархату? Хоча багато священиків тоді залишились у промосковській УПЦ.
— Свобода… Одні хотіли піти — інші забажали лишитись. Мені ж хотілося… (закашлюється — авт.) Розумієте, для того, щоб була окрема церква, мають бути кілька обставин… Перш за все має бути держава. Не можна говорити, що в нас могла бути українська церква, якби не було держави. Держава вже є. Є віруючий народ. І є духовенство. Оці три речі дають можливість мати українську церкву — Українську православну церкву. Доки не було держави, про це не могло бути жодної мови і навіть бажання.
— Свого часу Москва витратила майже триста років, щоб отримати офіційне визнання Московського патріархату. Скільки часу знадобиться Україні, щоб визнали Київський патріархат?
— Даю вам відкриту відповідь: чим скоріше перепливе більше розуму, тим скоріше буде це зроблено.
— Що означає "перепливе розуму"? Кому: прихожанам, священикам чи владі?
— Всім. Тут не можна без жодної з названих вами гілок. Не можна жодної сторони відкидати.
— Як ви думаєте, чи можливе, у випадку об’єднання Української православної церкви (Московського патріархату) і Української православної церкви Київського патріархату повернення під юрисдикцію Вселенського Патріарха?
— Ми й так у юрисдикції Вселенського Патріарха, але окрім цього ми маємо право на те, щоб мати свою Українську православну церкву. Тому що, як я вже казав, ми маємо державу, віруючий народ та духовенство. Ці три речі дають можливість творити Українську православну церкву.
— Але виникає певна колізія. З одного боку, наскільки відомо, Вселенський Патріарх не визнає Україну як канонічну територію Російської православної церкви…
— А це вже питання ви поставите Константинопольському Патріарху (Вселенський Патріарх Варфоломій — авт.). Що він визнає, а що ні… На них може дати відповідь сам Патріарх.
— Я дещо про інше. З одного боку, Вселенський Патріарх не визнає приналежність України до Московського патріархату, але, з іншого, й не встановлює канонічних стосунків з Київським патріархатом. Як ви думаєте, що могло б змінити цю ситуацію?
— Даю вам дуже коротку відповідь: більше розуму треба мати.
— Нинішній Митрополит Київський Володимир (УПЦ-МП — авт.) робить кроки, які багато хто трактує як відхід від Москви…
— Молодець!!! Я митрополита Володимира Сабодана сорок три роки знаю. Він людина високо польоту, розуму, діяльності і щирості. Ще будучи студентом, він приїжджав до нас часто на відвідини. Просив українською заколядувати, заспівати… Протиріч жодних не було.
— Якщо так, як пропонувалось на останньому соборі УПЦ, в її храмах дозволять вести службу Божу українською мовою, то зникне одна з найбільших ідеологічних розбіжностей між обома церквами.
— Правильно. Але не всі цього хочуть. Для об’єднання потрібне бажання і розум в обох сторін. Тоді буде можливим братське служіння й об’єднання обох церков в єдину помісну Українську православну церкву. Не буде бажання — нічого не буде.
— Часто висловлюється думка, що об’єднавчий процес пішов би швидше і легше, якби і митрополит Володимир, і патріарх Філарет погодились не претендувати на першість в об’єднаній церкві. Ніби однією з перепон якраз є особистості глав обох церков.
— Ви абсолютно праві. Але для цього треба запитати тих… (пауза — авт.) Тих, які мають це зробити. Якщо нема бажання — то й нічого не виходить. Поки що, це є танець на одній нозі довкола своєї особи.
— В одній і другій церкві тими, хто підштовхує до об’єднання, є в основному молодші ієрархи. В УПЦ (Московського патріархату) це, наприклад, архієпископ Олександр Драбинко (архієпископ Переяслав-Хмельницький і Вишневський), який…
— (Перебиваючи запитання) Знаю його. Це дуже молодий і розумний архієрей…
— Виходить, що церковна молодь більше штовхає обидві церкви до об’єднання?
— Я б так не сказав. Я старий. У мене шістдесят два роки стажу служіння. І можу точно сказати, що головне — не вік, а бажання і порозуміння. До прикладу. Пам’ятаєте, до нас в Україну прилітав, вже нині покійний, глава римо-католицької церкви папа римський Іоанн-Павло другий. Він зійшов з літака, опустився на коліна… Поляк! Єстем поляк, а нє бидлий кабанє!!! Як кажуть поляки. Він опустився на коліна і поцілував землю. Патріарх Кирило, представник руської землі, міг би так само, зійшовши з літака, чи як він там дістався… опуститись на коліна і поцілувати землю, на яку приїхав. Треба мати поменше гонору. Поменше гордості, а побільше любові й щирості. От у цьому різниця.
— На інтронізації нинішнього глави Української греко-католицької церкви Святослава був присутній і патріарх Української православної церкви Київського патріархату Філарет. А глава УПЦ митрополит Володимир надіслав вітального листа. Як ви думаєте, чи можливо в принципі об’єднання всіх трьох православних конфесій в Україні?
— Абсолютно можливе. Треба поважати один одного. І чим скоріше всі б об’єднались, тим краще було б…
— Але у такому випадку Україна стає, так би мовити, проблемою не тільки для Москви, а й для Ватикану.
— Не журіться, Ватикан дасть собі раду. Знаєте, головне — це бажання… бажання… бажання робити добро. І ніяких проблем би тоді не було. Треба вміти серцем, добротою і любов’ю ставитись одне до одного.
— Чи вигідне об’єднання церков нинішній українській владі?
— Владі державній? Абсолютно вигідне. Коли є держава, з територією, визнаною державами світу, коли є духовенство і віруючий народ — це все разом єдине ціле і дає змогу мати єдину православну церкву.
— Вважається, що попередній Президент України Віктор Ющенко був більше прихильний до Київського патріархату. Нинішній — Віктор Янукович — ніби ближчий до Московського патріархату. Побоювались, що УПЦ-КП можуть очікувати певні утиски. Чи відчуваєте ви щось подібне?
— Це питання швидше до Януковича. Я вважаю, що Президент, як глава держави, має обняти всіх. Він має вислухати і православних, і католиків, і греко-католиків, і протестантів. Він на те й Президент, щоб мати контакт з усіма. І має зробити так, щоб між ними всіма не було жодних конфліктів та оскаржень.
— Зараз часто можна чути нарікання і звинувачення, що священики, незалежно від приналежності до того чи іншого патріархату, користуються предметами розкоші. І це ніби не по заповідях Божих. Яке ваше ставлення до цього?
— Абсолютно вас підтримую! Оця показуха і, як кажуть росіяни, — "блєск". Треба більше проявляти терпимості, скромності, щирості й поваги до людей. Люди різні, різні характери, і чим більше розуміння, тим більше буде користі і ладу. Не треба вилазити на коня і махати батогом. Це нічого не дасть. Не ті часи.
— Чого ви побажали б людям?
— Побільше розуму. Горе велике, коли нема розуму. Горе б коли нема терпеливості. Горе б коли нема поваги до людини. І завжди варто пам’ятати, що на все воля Божа.

Як відновитися після свят і повернутися до звичного харчування

Після традиційних святкових застіль чимало людей стикаються з неприємними наслідками — відчуттям важкості в шлунку, сонливістю, появою висипань на шкірі, а також зайвими сантиметрами на талії. Причиною таких змін часто стає переїдання, порушення режиму сну та вживання алкоголю.
переглядів: 218
В Україні впроваджують інклюзивний проєкт «Безбар’єрні автошколи» за ініціативи Олени Зеленської

У 2024 році в Україні стартував флагманський проєкт «Безбар’єрні автошколи», який реалізується Міністерством внутрішніх справ у межах національної ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів». Його мета — забезпечити рівний доступ до навчання в автошколах для людей з інвалідністю.
переглядів: 215
Рівненські велогонщиці вибороли срібло на чемпіонаті України з маунтенбайку

У Львові відбувся чемпіонат України з маунтенбайку, де спортсменки з Рівного гідно представили свою громаду та продемонстрували високий рівень підготовки.
переглядів: 205
Кулінарні ідеї: як оригінально використати залишки паски після свят

Після святкових застіль часто залишається чимало великодньої паски, яку вже не так охоче доїдають. Викидати ж такий запашний хліб – справжній гріх. Пропонуємо вам шість оригінальних та смачних способів перетворити черству паску на нові кулінарні шедеври, які обов'язково припадуть до смаку вашій родині.
переглядів: 253
Як позбутися прищів на спині та сідницях — просто й ефективно

Висипання — це не завжди про обличчя. Часто справжній дискомфорт приховується під одягом: спина, плечі, зона декольте, навіть сідниці. Саме ці ділянки найчастіше потерпають від акне, але чомусь про це майже не говорять. І ще рідше — ефективно вирішують.
переглядів: 672