Віктор Ковальчук понад чверть століття досліджує спадщину Полісся [+Відео]
— Фольклор на теренах України представляли колективи академічної форми, більш авторські, — пригадує Віктор Ковальчук. — Вони мали дуже опосередковане відношення до народних традицій, особливо регіональних. Народним тоді був навіть оркестр народних інструментів з балалайками та домбрами. А вже супернародним українським інструментом вважалась бандура. Хоча поруч існували такі форми як хорланки, які справді, окрім радянського колгоспного оспівування ладу, несли й народні традиції. Так само були музиканти-практики, виконавці, які грали на весіллях. Проте держава таку музику не підтримувала і не було широкого розуміння, що саме ось це і є ті глибини — фольклор.
У 1983 році Віктор Ковальчук вирішив зробити щось суто українське. Каже — починав з домбр, балалайок, як і вчили в училищі. А потім з’явились кобзи, ліри, бугаї...
— Мені захотілося зробити колектив, який представляв би регіональну традицію Рівненського Полісся, як одного з найбагатших в етнографічному, музичному, фольклорному та звичаєвому плані регіону України, — розповідає художній керівник “Веснянки”. — Одразу ж почали пошук пісень. Збірники тоді публікували широковідомі, загальноукраїнські, але не було регіональних. Так з’явилися перші експедиції. Першою була поїздка в село Бичаль Костопільського району. Зараз один з проектів, який ми успішно реалізовуємо, це “Сільська музика”. Ми привозимо автентичних виконавців — сільських бабусь, робимо творчі зустрічі, де присутні учасники етнокультурного центру, викладачі, фольклористи, записуємо диски. Уже 25 чи 26 дисків вийшли в Києві. Нехай це тисячні тиражі, але це збережено й поширено на всю Україну. Навіть були випадки, коли з чотирьох бабусь живих залишилось дві, але ми встигли їх записати.
Окрім пісень, з експедицій привозять автентичні костюми. Музейні експонати Етнокультурного центру налічують понад 200 сорочок. Ці ж сорочки — сценічне вбрання гуртів.
— У нас є сорочки XIX-XX століть, — пишається Віктор Ковальчук. — Буває таке, що 75-річна бабуся каже: "Це моя баба вишивала". Коли діти це одягають, то з’являється зовсім інша аура. Їх обдивляються, обмацують, не вірячи очам, що це справді музейний експонат. Шкода, що люди, яким такі речі дістались у спадщину, не завжди їх цінують. Навіть на рушники рвуть. А ще є не дуже добра традиція закопувати ті сорочки. Ну забрати одну з собою в могилу. Але двадцять… Краще віддати дітям, в музей чи школу. Це ж вбрання справді унікальне. У той час ніхто нічого не калькував, вважалося правилом дурного тону перевишити те, що було у сусідки.
За словами Віктора Ковальчука, фольклор — явище не широкомасштабне, а, швидше, елітарне, як класика чи джаз. І, щоб слухати таку музику, слухач має бути підготовленим, тому що надзвичайно вона глибока.
— На жаль, так склалось, що фольклор — це не мистецтво, а філософія, бачення, світосприйняття наших предків. Пісня супроводжувала їх від народження до смерті. Зараз фольклор потрібно популяризувати, щоб він зі світоглядного став мистецьким явищем. За останні роки все-таки відбулась еволюція. Зараз уже ніхто не буде називати автентикою гопаки, які на Поліссі ніхто не танцював. Тут танцювали польку, коробочку.
Нині Віктор Ковальчук керує трьома колективами — дитячим “Весняночка”, молодіжним “Веснянка” та гуртом “Сільська музика”, куди входять керівники фольклорних колективів міста Рівного. Виступають усюди — як по всій Україні, так і за кордоном. Загалом 50-60 виступів у рік.
А раз на два роки, або й на рік, керівник Етнокультурного центру разом зі своїми підопічними організовують міжнародний молодіжний фестиваль "Древлянські джерела".
— Уже відбулося дев’ять фестивалів з 1998 року. Я автор цього проекту і директор. А мої вихованці — організатори, — говорить пан Ковальчук. — Цей фестиваль навіть занесений до календаря ЮНЕСКО. У ньому беруть участь близько півсотні колективів — як українських, так і зарубіжних. А це 1000 учасників! Цілий рік займає, щоб організувати це все. Завершується фестиваль — одразу готуємося до наступного.
Різдвяні свята для Віктора Ковальчука мають особливе значення. Своїх вихованців чоловік вчить якомога більше колядувати у сім’ях, батькам, родичам. І не одну колядку "Рік новий народився", а все те, чого навчилися.
— А на Старий Новий рік у певний період, коли колядування було ще під забороною, ми збирались у класі, розділялись на гурти й ходили по хатах колядувати-щедрувати, — розповідає музикант. — Цього року колядуватимемо аж до Водохреща.
Палац дітей та молоді, етнокультурний центр, "Сільська музика", "Веснянка", "Весняночка", Віктор Ковальчук
"Розмовляючі" квіти у Рівному не прижилися
Максим Корнійчук, який планував радувати рівнян квітами, пелюстки яких прикрашені привітаннями, відмовився від цієї ідеї. Хлопець каже, що така послуга не стала популярною серед рівнян через кілька причин. Одна із них — лінь.
переглядів: 4454
Заслужена артистка України Ліна Ізарова: “Професія, у якій можна бути усіма”
Із заслуженою артисткою України, викладачем РДГУ Ліною Ізаровою зустрічаємось у її невеличкій затишній гримерці Рівненського обласного академічного українського музично-драматичного театру. З чорно-білої світлини на стіні грайливо посміхається юна симпатична шатенка. Впізнаю у ній Ліну Тимофіївну і ловлю себе на думці, що час ледь торкнувся її обличчя. Додав хіба що з роками життєвого досвіду та споминів очам.
переглядів: 2336