Протоієрей Василь Жуковський: Я не хочу вінчати геїв
З перших днів і до сьогодні головним рушієм цієї роботи є настоятель студентсько-викладацького храму преподобного Федора Острозького протоієрей Василь Жуковський, який у світському житті є доктором педагогічних наук і деканом гуманітарного факультету Острозької академії. Поширення християнської освіти в українських школах він активно лобіює як член Громадської ради з питань співпраці з церквами і релігійними організаціями при Міністерстві освіти, а однодумців гуртує у всеукраїнській Асоціації педагогів з предметів духовно-морального спрямування, про створення якої оголосили в Острозі у квітні 2012-го.
Священик-декан Острозької академії знає про студентів майже все
Наша розмова з Василем Жуковським стосувалась, зокрема, проблем вивчення основ християнської етики в українських школах та ризиків запровадження гендерної політики в сучасному суспільстві.
- Пане Василю, з огляду на певний відкат назад у гуманітарній сфері, який, на думку багатьох експертів, супроводжує курс нинішньої влади, цікаво проаналізувати: чи поширюється надалі викладання предметів духовно-морального спрямування чи навпаки, проникненню християнських цінностей в українську школу почали перешкоджати?
- З одного боку, якщо брати кількість шкіл, де викладають предмети духовно-морального спрямування, то в масштабах України вона практично не змінюється. На вересень 2009-го — це було 19679 навчальних закладів, на кінець 2011-го — 20095. Як бачите, за два роки відбувся навіть незначний ріст. З іншого боку, в українських школах сьогодні викладають відразу кілька аналогічних навчальних курсів християнського спрямування. Тобто на сьогодні в Україні діє низка подібних між собою навчальних курсів. З одного боку, добре — це допомагає враховувати релігійний плюралізм. З іншого ж — не всі курси однаковою мірою достатньо забезпечені методичним матеріалом. Найкраще навчально-методичне забезпечення має курс “Основи християнської етики”. Але тут є ще один нюанс: викладання цього курсу починалось саме на Заході України — у Львівській, Тернопільській та Івано-Франківській областях. Тоді, в середині 90-х, біля витоків його розробки стояло чимало вірян греко-католицької церкви. Тому дехто і досі сприймає наш курс як конфесійно забарвлений. Хоча насправді це давно не так. Отриманню грифу Міністерства освіти передувала наша тривала спільна робота з різними конфесіями, з різними регіонами — до розробки програми було залучено загалом 19 авторів із 10 регіонів.
Інша річ, що деякі конфесії не бажають, аби в тому чи іншому регіоні використовували саме міжконфесійний курс. Вони хочуть вкраплювати в навчальні програми певні маркери, які б вказували на ту чи іншу конфесію. Нерідко відбувається навіть серйозний пресинг...
- Що саме ви маєте на увазі?
- Представники певної церкви, приміром, відкрито підходять до губернатора певної області, до директора інституту післядипломної педагогічної освіти в тій області і кажуть: ви маєте ввести в школах ось цей курс, а ось цей — не вводити. Бо ми стоїмо за цим предметом.
Неоднозначно сприймають подекуди й нашу роботу з підготовки вчителів християнської етики, яку ми проводимо по всій Україні. Річ у тім, що не в усіх областях місцеві інститути післядипломної педагогічної освіти спроможні самотужки готувати відповідні кадри. Ми ж, маючи півторадесятирічний досвід і відповідну наукову базу, готові робити і робимо це по всій Україні.
Сьогодні немає жодної області, де б не працювали підготовлені нами вчителі. Причому найбільший попит на наші курси — саме на півдні і сході України. Ось цьогоріч, приміром, їздили на Херсонщину і Сумщину, підготували 120 педагогів. Але деякі конфесії вважають подібні наші візити зазіханням на їхню канонічну територію. Хоча ми насправді говоримо про спільні для всіх християн цінності. Повірте, невже ж Міністерство освіти, тим більше за нинішніх умов, надало б нашим розробкам відповідний гриф, якби ми були бодай трохи конфесійно заангажованими?!..
Я переконаний: сьогодні жодна християнська конфесія в Україні неспроможна самостійно реалізувати ті масштабні завдання з духовно-морального виховання молоді, які ставить перед християнами нинішній непростий час. В окремої конфесії, якою б потужною вона не була, просто не вистачить для цього потенціалу. Тому потрібно об'єднати зусилля. У важливих, основоположних питаннях ми повинні бути єдиними. Розділеними можна залишатись у нюансах. А ключове сьогодні — це не допустити дехристиянизації України, сповзання її у прірву бездуховності, втрати моральних орієнтирів, традиційних сімейних цінностей. Тут нам, християнам, незалежно від конфесійного поділу, немає що ділити.
- Але що вважати кінцевим результатом вашої роботи, як виміряти її ефективність? Один урок основ християнської етики на тиждень, який, до того ж, викладають факультативно — чи не замало для того, щоб вести мову про якісь якісні зміни у свідомості учнів, на які ви розраховуєте?
- З одного боку, факультативний характер викладання курсу є річчю позитивною — і батьки, і діти мають з чого вибрати. Відбувається певне сортування людей: не сповідуєш християнських цінностей, не подобається курс — не ідеш. З іншого боку, існує небезпека, що, з огляду на факультативний характер предмету, його дуже легко вилучити зі шкільної програми, мотивуючи кризою. Добре, що загальноукраїнська статистика такої тенденції наразі не засвідчує... Але постійне існування такої загрози — річ дуже прикра.
Тепер — щодо одного уроку на тиждень. Зізнаюсь: мене теж спочатку брали сумніви — що здатен змінити цей один урок? Але згодом ми почали аналізувати дані досліджень, відгуки учнів, вчителів — і виявляється, що насправді відбувається величезний виховний вплив на дітей! Я почав думати: чому так? Як це відбувається? Вважаю, що це — велика таємниця Бога. Бог творить чудеса, бо ми дозволили йому працювати у душах дітей. І працює він не лише впродовж одного уроку, а цілий тиждень, просто на цьому уроці вплив Бога на дитячі душі підігрівається і підтримується.
На Рівненщині змагаються кращі знавці Біблії з усієї України
У великих міських школах часто трапляється, що, приміром, 1-а клас вивчав основи християнської етики, а 1-б — ні. І коли вчителі приймають цих дітей після закінчення початкової ланки, то зізнаються: два паралельні класи відрізняються як небо і земля. Це виражається у поведінці дітей, у їхніх взаєминах із ровесниками, батьками, вчителями. У школах, де викладають християнську етику, - інша атмосфера, інша аура. Діти спокійніші, ввічливіші, у них зовсім інша поведінка, мова.
Але існує серйозна проблема: діти, які вивчають християнську етику, які є моральними, зазнають критики інших учнів, які не є такими моральними. Їм кажуть: “Як, ти не п'єш, не куриш, ти цнотлива у 16 років?.. Чому ти відрізняєшся? Не потрібно виділятись, будь як усі!..” Бачите, в аморальному суспільстві, де аморальність є нормою, дуже нелегко жити моральній особистості. Вихід, як на мене, у тому, щоб предмети духовно-морального спрямування викладали в усіх школах, а не факультативно.
- Пане Василю, від загальних речей хочу перейти до конкретики. Вашому сину, якщо я не помиляюсь, дев'ять років...
- Так.
- Особисто він вивчає у школі християнську етику?
- На превеликий жаль, не вивчає. Я намагався посприяти запровадженню цього курсу в їхній школі, але чомусь вона не прижилася. Спочатку щось викладала вчителька, а потім припинила. Не все, на жаль, залежить від мене... Дуже багато залежить від особистісного чинника — позиції керівництва відділу освіти, директорів шкіл... Директор не зацікавлений, батьки не тиснуть — і предмету немає. А директор не зацікавлений, бо не хоче мати мороки. Простіше відкрити факультатив з англійської чи інформатики. Все-таки християнська етика — річ делікатна, нова, треба бути відданим цій ідеї...
На Рівненщині визначили найкращих в Україні вчителів християнської етики
Знаєте, я пригадую перші курси для майбутніх вчителів християнської етики, які ми проводили в Острозі в середині 90-х. Ми тоді ще не мали досвіду, запросили зі Львова Олега Огірка (доктор філософії, доцент кафедри філософії Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій, — прим. авт.). Він приїхав і якийсь час навчав педагогів у нас в академії. Директори шкіл скерували тоді таким, знаєте, напівсиловим методом 65 вчителів, щоб вони послухали про абсолютно новий на той час предмет. Із 65 педагогів, які пройшли через цей курс, залишилось і дійшло до отримання диплому лише троє.
- Настільки складним виявився для них цей курс?
- Настільки народ був незацікавлений і духовно слабкий. І це актуально досі.
- Але ж християнство — це природно для більшості українців, ті самі директори провінційних шкіл, про яких ви говорите, є християнами, у церкву ходять, паски святять. У чому проблема?
- Директори бояться, що прийде, знову ж таки, представник якоїсь конфесії і скаже: а чому саме такий предмет ви взяли до вивчення, а не “наш”? Навіщо людям зайвий клопіт?
...Хоча, знаєте, на фоні того натиску псевдокультури, який відбувається нині — я думаю, краще хай прийде представник будь-якої християнської конфесії і викладає будь-який курс. Бо, якщо цього не станеться, завтра прийде гендерист і буде нав’язувати нашим дітям американську псевдокультуру, чужу нашим моральним цінностям.
...Уже сьогодні мій син-третьокласник приходить зі школи і починає розповідати, що він чув від однолітків про презервативи, аборти... Уявіть собі: діти в такому віці ще про це не думають, а їх уже цього вчать, штучно підігрівають їхній інтерес через ЗМІ, через масовану пропаганду...
- Бачу, ви насторожено ставитеся до слова “гендер”. Що саме вас у ньому лякає?
- Гендерна політика у тому розумінні, в якому нам її сьогодні нав’язують із Заходу, - це небезпека для традиційних сімейних цінностей, суть якої ми ще до кінця не усвідомили. Бачте, зло завжди прикривається благими намірами, спекулює на низьких почуттях — обмані і гордості. Гендер у своєму останньому варіанті і розумінні вже торжествує перемогу у США і багатьох країнах Європи, а нині посилено веде наступ на Україну. “Що вам, люди, вроджені біологічні характеристики, ви самі маєте визначати, ким вам бути — чоловіком чи жінкою”, - говорить зло у ХХІ столітті. Така постановка питання суперечить самим основам християнської моралі.
Мені припало до душі порівняння, яке вжив на одному з круглих столів президент Всеукраїнського союзу християн віри євангельської Михайло Паночко: якщо у ХІХ столітті Європою блукав привид комунізму, у ХХ — привид фашизму, то сьогодні маємо справу з третім привидом — привидом ЛГБТїзму (ЛГБТ — скорочення від “лесбіянки-геї-бісексуали-транссексуали — прим. авт.). І цей привид може виявитися страшнішим за два попередні, тому що це не просто шкідлива ідеологія, це удар по самих основах моральних цінностей людського роду, закладених два тисячоліття тому.
- Пане Василю, але ж достатньо відкрити будь-який довідник, щоб прочитати: поняття “гендер” трактують як свого роду “соціальну стать”, певний набір ролей, які виконують у суспільстві жінки й чоловіки. Ролі ті можуть або збігатися із суто біологічними статево-рольовими стереотипами, або суперечити їм. Гендерні відмінності формуються в дітей у процесі того, як вони опановують ролі відповідно чоловіків або жінок, від перших днів народження і насамперед до досягнення статевої зрілості. Перепрошую, де ж тут про гомосексуалізм?..
- Тлумачення, які ви цитуєте, - це те, з чого починались розмови про гендер. Рівність прав чоловіків і жінок, надання жінкам ширшого доступу до участі в громадсько-політичній діяльності... Але це – “вчорашній день”. Сьогодні поняття гендеру спотворене і на перший план виносять зовсім інше: біологічна стать може не відповідати статі соціальній. Мовляв, неважливо, чи ти народився чоловіком, чи жінкою – важливо, ким себе відчуваєш. Під виглядом боротьби за права людини і демократію у Європі та США, а останніми роками і в Україні, пропагується терпиме ставлення до одностатевих відносин, легалізація одностатевих шлюбів. Мовляв, такі союзи треба прирівняти до традиційних сімей, надати їм право усиновлювати і виховувати дітей. Саме так відбувається повільне руйнування сім'ї, основної ланки держави.
На Рівненщині стурбовані пропагандою гомосексуалізму
...Я нещодавно довідався: підтримка гендерної політики є однією з умов надання Україні позик Всесвітнім банком реконструкції і розвитку. Я не виключаю, що президент під тиском Всесвітнього банку здасться і запровадить відповідні закони...
- Але ж якщо прагнемо інтегруватись до Європи — мусимо адаптувати своє законодавство до європейського та світового...
- Так, але багато їхніх законів є гендерними. Завтра наприймають таких законів, що прийдуть до мене двоє геїв і скажуть: “Обвінчай нас, отець Василь!” Я не хочу, не можу, це суперечить моїй вірі, моїм переконанням! А вони — скаргу на мене, і все, на перший раз — штраф, на другий — в “каталажку”! Порушив права сексуальних меншин... У США в деяких штатах це вже є — одностатеві шлюби узаконені, і священик не має права не обвінчати таку пару!
- Навіть якщо уявити, що в Україні одностатеві шлюби також дозволять — хай живуть собі, якщо не заважатимуть іншим...
- Якби ж то!.. Представників секс-меншин порівняно мало, але вони надзвичайно активні, почнуть залучати інших. І це все вже поруч із нами. Нещодавно прихожанка мені розповідала: приїхав до нас за обмінною програмою 16-річний хлопець із Канади, потрапив до лікарні і каже: не оглядайте мене там, не дивіться, я ще не визначився зі своєю статтю...
-Він міг просто пожартувати!
- Вони всі нібито придурюються, але, якщо не сприймати ці загрози всерйоз, завтра може бути пізно.
Повний текст інтерв'ю - на ZAXID.NET
Національний університет "Острозька академія", гендерна політика, гендер, духовно-моральне виховання, християнство, християни, основи християнської етики, Василь Жуковський
Церковний календар на грудень 2024: які свята відзначають православні?
Грудень – місяць великих свят для православних християн. Цього місяця крім Різдва Христового, віряни відзначатимуть день святителя Миколая та Собор Пресвятої Богородиці. А за новим календарем завершиться Різдвяний піст.
переглядів: 27
На фасаді рівненського ліцею з’явилася меморіальна дошка на честь загиблого захисника
На фасаді Рівненського ліцею №2 відбулася урочиста церемонія відкриття меморіальної дошки на честь загиблого Героя України Тараса Замлинного.
переглядів: 21
У Рівному відкриваються резиденції Святого Миколая
Мешканці та гості міста зможуть відвідати резиденції Святого Миколая, які діятимуть у трьох унікальних локаціях: Рівненському зоопарку, Таємничих підземеллях та Парку історичної реконструкції Оствиця.
переглядів: 547
Як вберегти електроприлади під час відключень світла?
В умовах частих відключень електроенергії зустрічаються випадки, коли з ладу виходить холодильник, пралка або інша побутова техніка.
переглядів: 2163
У Рівному виступить відомий диригент з Великої Британії
Стівен Еллері виступить разом академічним камерним оркестром Рівненської обласної філармонії. Цей диригент у 1989 році виступав у Берліні у день відзначення падіння Берлінського муру. І у Рівному буде концерт "Печаті ночі" за його участю, який відбудеться у Органному залі.
переглядів: 307