17.06.2013, 17:19

Як банки атакують рівнян sms [Розслідування]

Приходять повідомлення від банку, клієнтом якого ти ніколи не був. На зразок: “Ви зробили покупку на 400 гривень...” І так — по декілька разів на день. Що робити?
Про “sms-атаку” кореспонденту “ОГО” розповіла рівнянка Світлана Г. Жінка просила не називати прізвища — вона і без того налякана: як багато хто з людей старшого віку, регулярно дивиться телепередачі про те, як обманюють людей у наш час. Тому й переймається, чого це раптом щодня дізнається про якісь операції, які здійснені з допомогою її картки. Картки, яку ніколи не замовляла і не отримувала. Та й про існування банку, який надсилає повідомлення, раніше навіть не чула.

- Телефонувала до банку, щоб вони відключили послугу, але вони відмовились це робити, поки не назву паспортних даних, - каже пані Світлана. - А я боюсь, що за моїми серією та номером паспорту на мене оформлять чийсь кредит.

Проводимо журналістський експеримент: заходимо на сайт банку, телефонуємо на номер безкоштовної “гарячої лінії”. Представляємось нашою героїнею. Просимо припинити розсилку повідомлень про покупки та обіги коштів, адже пані Світлана не є їх клієнтом. Відповідь отримуємо ту саму, що й героїня статті: назвіть свої паспортні дані - тоді ми зможемо припинити розсилку. Просимо паузу для роздумів — і телефонуємо в управління Національного банку України в Рівненській області.

В управлінні Нацбанку нам підтверджують: банк не має права вимагати називати паспортні дані, адже база клієнтів складається за прізвищами, і щоб перевірити, чи людина справді є клієнтом банку, паспортні дані не є обов'язковими. Також в облуправлінні НБУ нам дають номер юриста, який має дати правову оцінку цього питання.

ТОП-5 банків, які швидко втрачають клієнтів

Телефонуємо до юриста, розповідаємо подробиці ситуації, що склалася. У відповідь не отримуємо чітких вказівок чи посилань на законодавство. Співрозмовник, який чомусь не побажав представитись, просто радить не вступати в переписку з банком, щоб не виникали ще інші проблеми. І наголошує: персональні дані, якщо людина не є клієнтом банку, надавати не варто.

Далі самостійно ознайомлюємося з Законом України “Про захист персональних даних”. Згідно зі статтею 8, “суб'єкт персональних даних має право на захист своїх персональних даних від незаконної обробки”. Зрозуміло, що якщо людина назве свої паспортні дані працівнику банку, ніхто не може гарантувати, що право на захист персональних даних не буде порушено. А головне — ми навряд чи дізнаємось, у яких цілях будуть використовувати отриману інформацію.

У рівнянина шахраї вкрали 3150 гривень з банківської картки

Звертаємося до ще одного юриста - і з допомогою інтернету отримуємо онлайн-консультацію. В нашому випадку правник радить: “Варто написати офіційного листа до банківської установи. В листі зазначте, свої прізвище, ім'я та по батькові, номер телефона на який приходять sms, та вимагайте припинити розсилку. Надання паспортних даних не є Вашим обов'язком. Попередьте, що в разі нереагування на Ваше звернення будете звертатись зі скаргою на дії банку до Національного банку України”.

Наступний крок — знову спілкування з банком. Відправляємо повідомлення електронною поштою, але тепер вже посилаємось на законодавство. “Ви надсилаєте мені повідомлення про те, що я користуюся Вашою карткою..роблю платежі, а насправді я не є Вашим користувачем. На гарячій лінії кажуть, що для відмови потрібно назвати паспортні дані, але згідно Закону України “Про захист персональних даних” (стаття 8) я маю право не надавати таких даних. Готова назвати прізвище і номер, за яким приходять повідомлення — не більше. Щоб надалі такі повідомлення не надсилалися”.

Як рівненським пенсіонерам не стати жертвами "банківських" шахраїв

Зараз чекаємо відповідь від банку на наш запит. Про результати й наші подальші дії читайте згодом.

А ще цікаво, у когось були схожі ситуації? Як ви їх вирішували? Поділіться думками у коментарях!