Ми у Facebook
07.07.2013, 08:03

На Рівненщині створили одяг з ранкового туману за сторічною технологією [+Фото]

Тонка, напівпрозора тканина з натурального льону, яка нагадує легкий ранковий серпанок. Саме з неї понад сто років тому виготовляли святковий жіночий одяг, який вирізнявся вишуканістю та урочистістю. Відновити технологію виготовлення серпанкового полотна зуміли радивилівські майстрині.
Над чотирма серпанковими костюмами працювало семеро майстринь. Кожна мала свою ділянку роботи: важливу і цікаву. Адже працювали не просто над створенням нового одягу, а відтворювали цілу епоху у ткацькій справі Волинського Полісся.

БІЛЬШЕ ФОТО У ФОТОГАЛЕРЕЇ

- Ткацтво було дуже поширене на нашій землі, - розповідає завідувачка Сарненським історико-етнографічним музеєм Раїса Тишкевич. – У кожній хаті був свій станок, а прясти дівчатка починали з 9-10 років. Адже потрібно було встигнути напрясти собі придане на майбутнє життя. Особлива увага приділялася прядінню серпанкового полотна. Це була складна й клопітка робота, яка потребувала часу та значних зусиль. Проте і полотно виходило легке і напівпрозоре, благородне. Серпанкове полотно ткали з особливого льону. Його називали лущик або великольон, який потрібно було зібрати до того, як висиплеться насіння. Лишень тоді виходила тонка, майже прозора, як ранковий туман, ниточка.



Найчастіше з такого полотна виготовляли намітки – жіночий головний убір. Такі серпанкові елементи були поширені по всій Україні. І лише на Рівненщині з серпанку виготовляли цілі костюми. У такому ошатному одязі дівчина виходила заміж. Також одягали його у великі свята.

У Пляшевій на Івана Купала відтворять волинське містечко Литовського князівства [Програма заходів]

- Є пілоти вищого пілотажу, так от серпанок – це ткацтво вищого пілотажу, це пам’ятник нашим ткалям, безіменним, бо не всі вони прославилися, але вправним майстриням, - каже завідувачка відділом етнографії Рівненського обласного краєзнавчого музею Алла Українець. – Раніше можна було побачити цілі скрині серпанкового одягу у таких селах як Миляч, Селець, Орвяниця, Берестя, Крупове, Вільне, у Дубровицькому та навіть Сарненському районах. Бабусі берегли їх, хотіли передати, як згадку про себе онукам. А вони, на жаль, не цінують, викидають або навіть спалюють ці дива ткацької майстерності. Зараз навряд у скринях вдасться знайти цілий серпанковий костюм.

БІЛЬШЕ ФОТО У ФОТОГАЛЕРЕЇ

У Радивилівській «Майстерні ткацтва» виготовили чотири костюми з серпанкового полотна: зразка початку ХХ століття та початку ХХІ століття. Таким чином прагнули відновити народні ремесла рідної землі та поєднати їх з сучасним життям. Як розповідають самі ткалі, які власне і стали моделями для демонстрації серпанкових костюмів, не можна описати словами ті емоції, що охоплюють, коли одягаєш серпанковий костюм. Кажуть, це і єднання з історією, і бажання знову і знову одягати національний одяг.



- Ми представляли ці костюми у музеї Івана Гончара у Києві, - каже керівник громадської організації «Центр дослідження Волині» Володимир Дзьобак. – Так, одна з наших майстринь, яка не одягала костюму, після презентації підійшла і сказала: а можна я наступного разу одягну свій український костюм, а то мені у звичайному одязі не затишно. По-моєму, це показник того, як змінюється людина, яка має відношення до народних ремесел, яка живе цим.

Дива сучасного ткацького мистецтва представлять на фестивалі «Волинський серпанок» (саме так називається цьогорічний фестиваль «Волинське віче») 7 липня у селі Пляшева Радивилівського району. У програмі фесту чимало розваг та цікавинок, які перенесуть присутніх у волинське містечко часів Литовської доби. До речі, побачити там можна буде вже презентовані чотири костюми (весільні початку ХХ століття та сучасне вбрання з серпанкового полотна) та спеціально виготовлений костюм, притаманний саме Радивилівському району.





На правах реклами