Ми у Facebook
02.07.2015, 15:00

Об'єднання територіальних громад, - роз'яснення рівненського юриста

Рівненські юристи за дорученням депутата Рівненської обласної ради Юрія Супрунюка підготували роз'яснення щодо адмінстративно-територіальної реформи. Які перестороги та переваги мають ці зміни?!
У разі об’єднання громад у об’єднану громаду до відповідного бюджету буде зараховуватись 60 відсотків від податку на доходи фізичних осіб, сплаченого на території громади.

Положеннями статті 144 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Частиною 1 статті 5 Закону України “Про добровільне об'єднання громад” від 05.02.2015 №157-VIII визначено хто може бути ініціатором добровільного об'єданання громад, а саме:

1. Ініціаторами добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути:
1) сільський, селищний, міський голова;
2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради;
3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи;
4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Виникає питання, яким чином жителі тих громад, де не затверджений порядок подання місцевої ініціативи (а є і такі), зможуть ініціювати це об’єднання чи, навпаки, відмовитись від нього, закон ніяк не відповідає.

Таким чином, слід враховувати, що думка всієї громади може бути не врахована, а це вже спонукає думати чи насправді це об'єднання відбувається добровільно.

Також необхідно враховувати, що до прийняття зазначено Закону (“Про добровільне об'єднання громад”), у статті 6 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 №280/97-ВР було визначено, що «добровільне об’єднання територіальних громад у сільську громаду і вихід з її складу повинно відбуватися за рішенням місцевих референдумів». (На сьогоднішній день редакція статті змінена).

На сьогоднішній день питання проведення місцевих референдумів на законодавчому рівні не врегульовано.

План об’єднання громад Рівненщини змінять

Таке рішення є наданням згоди на створення спільних органів місцевого самоврядування, формування спільного бюджету, об’єднання комунального майна. Вихід із складу сільської громади здійснюється за рішенням референдуму відповідної територіальної громади.

Таким чином, вважаю, що саме на місцевому референдумі слід вирішувати питання такого характеру, оскільки саме так можна врахувати думку всіх жителів громади. Це і буде в свою чергу найкращим своєрідним громадським обговоренням, де кожен висловить свою точку зору “За” чи “Проти”. Але для цього на законодавчому рівні необхідно врегулювати питання проведення місцевого референдуму, а саме прийняти відповідний закон.

«Регіон Волинь» із центром у Рівному?

З метою належної організації забезпечення виконання Закону України “Про добровільне об'єднання громад” вважаю за доцільне запровадити пілотний проект на території одної конкретної області. Це дасть змогу на практиці виявити ті проблеми, які не завжди можна з прогнозувати виходячи тільки з теорії і в майбутньому уникнути їх при здійсненні нових об’єднань.

Крім того, багато запитань викликає норма закону щодо обрання старост (стаття 14-1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”) поселень прямими виборами і надання їм статусу службовця місцевого самоврядування.

Це може у майбутньому викликати суперечності між обраними – головою громади та старостами, а також між старостами та депутатами, обраними в цих поселеннях. Що стосується статусу службовця, то це також створить нові проблеми, а саме - забезпечення цих обраних старост відповідною зарплатою, навіть у поселеннях до 100 осіб.

Безумовно вказаний закон має і ряд переваг, зокрема:
І. Отримання фінансової підтримки у вигляді субвенції на формування інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку об‘єднаної територіальної громади (частина 1 статті 10 Закону України “Про добровільне об'єднання громад”). Однак, в даній ситуації теж потрібно враховувати, що при підготовці “перспективного плану” можуть бути не достатньо враховані або взагалі не враховані інтереси та пропозиції територіальної громади.

На сьогоднішній день дані робочі групи вже почали створюватися. Це є комісії які створюються відповідними розпорядженнями при районних державних адміністраціях. До їх складу входять представники органів виконавчої влади, декілька представників районних рад, а от представників громад, що об’єднуються майже – 0. Однак, така ситуація є значним системним недоліком, оскільки як наслідок це сприяє тому, що думка громади не буде врахована у повному обсязі або взагалі не буде взята до уваги.

На сьогоднішній день перспективний план формування території громад Рівненської області є сформованим та затвердженим.

Проведення даної реформи потребує значних фінансових ресурсів та належної організації роботи із залученням кваліфікованих спеціалістів.

Однак, якщо підійти до даного питання комплексно та ефективно використати європейський досвід, забезпечити належне та раціональне впровадження Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” та методики реформування населених пунктів і утворення територіальних громад, які в свою чергу будуть спроможними забезпечити надання соціальних і адміністративних послуг на належному рівні, це децентралізація влади в дії, це перенесення центру ваги від центральних органів влади, які акумулювали в собі весь фінансовий, ресурсний і дозвільний потенціал, на рівень функціонування місцевого самоврядування в результаті ми зможемо сформувати ефективне самоврядування, яке тільки через активність місцевої громади, через забезпечення її фінансовим ресурсом зробить її спроможною виконувати свої функції, що як наслідок буде сприяти та створювати умови для позитивних змін в державі в цілому. Крім того, проведення такої реформи сприятиме тому, що ми відійдемо від радянської системи влади в Україні.

ІІ. Підпунктом 1 частини 1 статті 64 Бюджетного кодексу України визначено, що до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, належать: 60 відсотків податку на доходи фізичних осіб (крім податку на доходи фізичних осіб, визначеного пунктом 1-1 частини другої статті 29 цього Кодексу), що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території (крім території міст Києва та Севастополя).






На правах реклами