Олена Гандзюк: Громадське здоров'я — це майбутнє нашої медицини
- На сьогодні в Україні система охорони здоров’я практично ігнорує потреби здорового населення, тобто відсутня профілактика, – пояснює Олена Гандзюк. – Хоча загальновідомо, що профілактика хвороб — дешевша за їх лікування. Нині наша медицина, на жаль, переважно лише лікує, тобто працює з результатом. А якісна профілактика – це вплив на причини хвороб. Більшість людей звикли, що відповідальність за їхнє здоров'я повинна нести держава. Регулярний профогляд, вчасне виявлення хвороб на ранніх стадіях – усе це значно зменшуватиме витрати людей на лікування. Ринкові механізми в медицині привчатимуть цінувати власне здоров'я. Саме тому якісна профілактика захворювань є одним із компонентів громадського здоров'я.
- Отже, центри громадського здоров'я займатимуться профілактикою?
- Так, але не лише. Загалом, за класифікацією Всесвітньої організації охорони здоров'я, є 10 операційних функцій центрів громадського здоров'я. Якщо, приміром, говорити саме про профілактику, то нам потрібно її осучаснювати - не просто проводити лекції або поширити листівки “для галочки”, аби прозвітуватись про охоплення якнайбільшої кількості населення. Є сучасні тренінгові програми, є інструменти зворотнього зв'язку — тобто нині є достатньо розробок, зокрема, міжнародних, які сприяють доступному та ефективному проведенню профілактичної роботи серед різних груп населення.
Створення Центрів громадського здоров'я загалом передбачає переформатування на сучасний лад не лише санітарно-освітньої роботи, а й таких напрямків як епідеміологічний моніторинг та медична статистика. Для цього потрібно використовувати новітні інформаційно-аналітичні інструменти, що функціонують в режимі реального часу. Приміром, статистика щодо різних інфекційних хвороб повинна бути уніфікованою і збиратись в одному місці, а не так як зараз: дані щодо туберкульозу ідуть в один інститут, стосовно СНІДу — в інший, а випадок сказу десь у районі взагалі, можливо, спершу зафіксують вручну “паличкою” в журналі, а колись вже передадуть “вище”... Натомість потрібно зробити так, аби статистика, по-перше, оперативно збиралась, по-друге, була уніфікованою, і, найголовніше, - слугувала основою для аналізу та подальших управлінських рішень.
- На базі яких закладів буде створений Центр громадського здоров'я на Рівненщині?
- Передбачається, що його основою стануть три медичні заклади: Обласний центр здоров'я, Обласний центр медичної статистики та Обласний центр профілактики та боротьби зі СНІДом.
- Тобто Центр СНІДу передбачається ліквідувати?
- Жодним чином. Уся робота з допомоги ВІЛ-інфікованим продовжуватиметься в повному обсязі.
- Тоді чому і яким саме чином інтегрується в структуру Центру громадського здоров'я обласний Центр СНІДу?
- По-перше, у 2015 році Україна взяла на себе це зобов'язання в рамках Стратегії об’єднаної програми ООН з ВІЛ/СНІД, яка має назву "90-90-90". Це означає, що 90% ВІЛ-інфікованих мають знати, що вони інфіковані. 90% людей із ВІЛ повинні перебувати на антиретровірусній терапії (тобто отримувати спеціальне лікування), і в 90% з них вірус в крові має пригнічуватися. Саме це є базою тих змін, яких зазнає служба СНІДу. Тому що реалізація Стратегії “90-90-90” неможлива без охоплення більшої кількості людей швидким тестами на виявлення ВІЛ. А для цього потрібно децентралізувати роботу, щоб більша її частина відбувалась на первинному рівні. В цьому напрямку й розвиватиметься наш Центр.
По-друге, ми хоча й порівняно молода структура (центр почав функціонувати на Рівненщині 15 років тому), але вже працювали на тих сучасних засадах, які маємо покласти в основу роботи Центру громадського здоров'я. Тобто потужна профілактична робота, сучасна статистика в режимі реального часу, вагомі напрацювання в роботі з міжнародними донорськими структурами — все це у нас уже є. І ці досягнення можна інтегрувати в більш широкий контекст, тобто поширити й на інші напрямки медицини, а не тільки на профілактику і боротьбу зі СНІДом. Адже 86% випадків смертності в Україні мають лише чотири основні причини: серцево-судинні захворювання, рак, діабет і хронічні хвороби. Тому сьогодні має сенс говорити саме про профілактичну роботу в комплексі.
Третя причина — медична реформа, старт якій нині вже дано. Кошти “підуть” за пацієнтом, який укладатиме угоду з лікарем. І якщо допомогу можна надати на первинному рівні – тобто в сімейного лікаря за місцем проживання – то, звісно, виникає питання, яку нішу займуть за нових умов заклади медицини вторинного і третинного рівнів. Такі, зокрема, і як обласний центр профілактики та боротьби зі СНІДом.
Якщо просто сидіти і чекати, роблячи вигляд, ніби нічого в галузі не змінюється, - нам просто не вистачить коштів на функціонування. Тому що кошти, за умови зміни схеми фінансування, підуть за хворим. Тобто переважно на первинний рівень. Отже, будьмо реалістами. У нашій області епідемічна ситуація зі СНІДом загалом благополучна. Кількість хворих — порівняно невелика. Більшості з них можна допомогти на первинному рівні. Обстеження з допомогою швидких тестів цілком можна зробити в умовах ФАПу. Призначити лікування теж зможе сімейний лікар, адже в більшості випадків йдеться про стандартний набір медикаментів, які людина може отримувати за місцем проживання. А наблизити послугу до пацієнта — одна із засад медичної реформи.
За таких умов закладу третинного рівня, яким є наш Центр, залишаться складні випадки, яких порівняно небагато. Тому треба працювати на випередження і вже сьогодні моделювати нову схему роботи, яка будуватиметься на двох засадах — децентралізація та інтеграція в громадське здоров'я. Таким чином ми зберігаємо саму службу СНІДу в області, адже служба — це не стіни й кабінети, а система заходів. Ми зберігаємо центр у тому форматі, який буде необхідний на третинному рівні — вузькоспеціалізована допомога у складних випадках, а решта послуг, разом із коштами, ідуть на первинний рівень, найближче до пацієнта. А хворому важливо не яка юридична особа його обслуговуватиме, а щоб допомога надавалась вчасно і якісно.
Систему заходів із профілактики та боротьби з ВІЛ-інфекцією ми за ці 15 років напрацювали дієву. Тому створення Центру громадського здоров'я, в який буде інтегрований Центр СНІДу, переконана, дасть змогу перевести нашу попередню роботу на якісно новий рівень. А те, що Рівненщина визначена Міністерством як пілотна область зі створення Центрів громадського здоров'я, дасть змогу напрацювати цінний досвід, який згодом буде поширений в Україні, з одного боку, а з іншого — отримувати відповідну допомогу від донорських структур, аби запроваджувати у нас усе передове і сучасне, що з'являється в галузі. Тому сподіваюсь, що депутати обласної ради підтримають наші напрацювання, адже їх мета — сприяти зміцненню здоров'я людей.
До теми
Головний лікар обласного Центру профілактики та боротьби зі СНІДом Олена Гандзюк: Бути готовим до змін – надзвичайно важливо
Успішні жінки Рівненщини: життєва філософія Олени Гандзюк
В Острозькій академії - нова спеціальність «Громадське здоров’я»
профілактика, охорона здоров'я, медицина, Рівненський обласний Центр профілактики та боротьби зі СНІДом, громадське здоров'я, Олена ГАНДЗЮК
На Рівненщині чоловіка засудили до ув'язнення за насильство над родиною
На Рівненщині чоловік отримав 1 рік і 2 місяці позбавлення волі за систематичне насильство над дружиною та неповнолітньою донькою.
переглядів: 8
Яку погоду чекати на Рівненщині 26 листопада
На Рівненщині 26 листопада очікується хмарна погода з проясненнями.
переглядів: 41
У Рівненській області дві громади приєдналися до Православної Церкви України
24 листопада в селі Мирне та Тихе Малолюбашанської громади відбулося голосування щодо переходу до ПЦУ.
переглядів: 199
У Рівному на місці недобудови зведуть сучасний житлово-торговельний комплекс з бізнес-центром
У Рівному планують провести реконструкцію старого, занедбаного недобудованого спортивного комплексу.
переглядів: 156
Де на Рівненщині з'являться реабілітаційні відділення
У Березнівській, Костопільській та Сарненській лікарнях активно готуються до відкриття реабілітаційних відділень.
переглядів: 129