Ми у Facebook
19.04.2019, 17:21

Росія планує спровокувати дефіцит пального в Україні?

Російська влада запроваджує проти України нові санкції.
Перед проведенням другого туру президентських виборів Росія оголосила про розширення санкцій проти України.

Відповідне рішення уряду РФ — реакція на запровадження минулого тижня українською стороною санкцій проти російського бізнесу.

Документ Кремля містить два переліки. Перший пропонує повністю заборонити експорт товарів, а другий — дозволяє ввозити лише з дозволу Міністерства економіки РФ. А це на практиці означає додаткове ліцензування.

Що ж насправді передбачають розширені санкції Росії та які проблеми можуть виникнути в України?

У четвер на засіданні російського уряду прем'єр Дмитро Медведєв заявив про введення нових санкцій проти України.

"Росія заборонить експорт нафти і нафтопродуктів в Україну та розширить список заборонених до ввезення товарів", — сказав російський прем'єр.

Не дочекавшись публікації офіційного документу, ЗМІ підхопили слова Медведєва та опублікували новини із заголовками на кшталт "Росія заборонила ввезення бензину та вугілля" чи "РФ заборонить продавати Україні дизель та зріджений газ".

Як виявилося, висновки були поспішними. Після публікації постанови на сайті російського уряду стало зрозуміло, що така подача інформації з боку російського прем'єра була не зовсім коректною.

Відповідно до документа, Росія дійсно заборонила експорт в Україну сирих нафти і нафтопродуктів, а також бітуму та інших матеріалів, необхідних для виготовлення дорожніх покриттів.

При цьому експорт вугілля, бензину, дизельного пального та зрідженого газу не підпадав під заборону. Їх ввезення, відповідно до документа, дозволяється лише на підставі спеціального дозволу, який видається Міністерством економічного розвитку РФ.

Тимчасом про те, які товари з життєво необхідних "підсанкційних" Україна купує у країни-агресора, і які можуть виникнути труднощі у разі обмежень з боку Москви. Особливої уваги потребують нафтопродукти.

Як повідомили з компанії Upeco, частка Росії в балансі постачання пального в Україну суттєва.Загалом це 33% від поставленого обсягу. Ще 17% нафтопродуктів Україна виробляє сама, 32% купує в Білорусі, 7% — у Литві та ще 11% постачається з інших джерел.



Однак важливо знати, що ані нафту, ані бензини, які також включені до санкційного списку, Україна з РФ не імпортує.

Інша ситуація з дизельним пальним та зрідженим газом.



Тут криються деякі небезпеки, Україна може постраждати у разі виникнення проблем з поставкою дизельного пального. Труднощі можуть виникнути у тому випадку, якщо Мінекономіки РФ не надасть постачальникам спеціальні дозволи.

Чи будуть проблеми з дозволом? Для відповіді на це питання варто розуміти, що майже всі обсяги дизельного пального в Україну постачає напівдержавна російська компанія "Роснєфть".

"Можливо, таким чином хтось хоче позбутися конкурентів, наприклад, якщо завозять приватні підприємці, але для чого їм бити по власній компанії? Думаю, "Роснєфть" без проблем зможе отримати дозвіл на експорт", — коментує директор спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Однак, додає експерт, це не означає, що нічого не варто робити, адже загроза не зникла і залежність України від російського пального залишається суттєвою.

"У переліку обмежень дизельне пальне — сильна залежність від Росії, скраплений газ — також. Що стосується бензину — слабка залежність, але сильна від Білорусі, яка виробляє бензин з російської нафти. Таким чином, стосовно паливної групи — сильна залежність", — пояснює експерт Сергій Сапегін.

Росія розраховує на подорожчання бензину. За словами Сергія Сапегіна, Росія розраховує, що на паливному ринку почнуться дестабілізаційні процеси: ажіотажний попит, "затримка" ресурсу в очікуванні зростання цін, гра операторів на зростання цін.

Рябцев переконаний - в першу чергу важливо убезпечити економіку від можливих безвідповідальних дій окремих операторів, які, замість здійснення диверсифікації постачань, чекатимуть на обмеження, щоб підвищити ціни.


За оцінками директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, у разі можливої заборони поставок з Росії гострого дефіциту пального в Україні не буде. До такого висновку дійшли й експерти Нафтогазової асоціації України.

На думку представників НАУ, якщо компанії-постачальники своєчасно отримають дозволи, ситуація на ринку нафтопродуктів України залишиться незмінною.

При цьому Куюн не виключає на початковому етапі подорожчання дизельного палива на 1-1,5 грн за літр, а зрідженого газу — на 2 грн за літр.

Він говорить, що для переходу на нові джерела поставок знадобиться місяць. У цей час буде спостерігатися цінова турбулентність з непрогнозованою зміною цін.

"Зараз, наприклад, котирування йдуть вниз, так що смертельного нічого нема. При цьому в результаті отримаємо диверсифікований і незалежний від РФ ринок із своєю нафтопереробкою", — вважає експерт.

Протилежна ситуація з вугіллям, перебої з постачанням якого почалися ще в 2014 році у зв'язку з активними бойовими діями на Донбасі.

Тільки за 2018 рік Україна імпортувала з РФ понад 15 млн тонн палива на 1,8 млрд дол. При цьому частка дефіцитного антрациту в загальному імпорті вугілля у 2018 році становила майже 95%.

Поки що нові санкції з боку Росії офіційно не прокоментували ні міністр енергетики, ні віце-прем'єр з питань ПЕК.

Натомість Мінекономіки повідомило, що найближчим часом спільно з Міненерго, Мінфіном та ДФС оцінить запроваджені Росією заходи та запропонує додаткові дії щодо мінімізації можливих негативних наслідків для економіки України.

"Зазначаємо, що такі кроки з боку Росії є очікуваними", — заявили у міністерстві.

Про це пише Микола Топалов для Економічної правди.

Нагадаємо, що поки статистика показує позитивні зміни цінових показників на ринку пального.





На правах реклами